Skip to main content
Skip table of contents

Web Services -pankkiyhteys / Nordea

Pankkiyhteyden muodostaminen

Pankin kanssa tehdyn sopimuksen mukaiset tiedot syötetään pankkiyhteyden asetuksiin valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Talous > Pankkiyhteydet-välilehti > Asetukset-välilehti.

 

1. Valitaan Toiminnot-valikko > Uusi tai napsautetaan Uusi-painiketta.  Valitaan listasta Nordea ja napsautetaan Tallenna-painiketta.

image-20250922-111406.png

2. Tietojen syöttäminen ja avaimen luominen

image-20250922-112602.png
  • Kuvaus-kenttään voidaan halutessa antaa nimi, jolla yhteys tunnistetaan sovellusten pudotusvalikoissa.

  • Käyttöympäristö-valinta tulee olla Tuotanto.

  • WS-Käyttäjätunnus-kenttiin kirjoitettava tieto löytyy sopimuksesta Käyttäjätunnus-nimellä. Käyttäjätunnuksessa on yleensä 10 numeroa. Kun käyttäjätunnus on syötetty jompaan kumpaan WS-käyttäjätunnuskenttään, kopioituu tunnus automaattisesti toiseen. Usein tunnus on sama, mutta tarvittaessa sen voi myös muuttaa.

  • Hakemisto-kenttään kirjoitettava tieto löytyy sopimuksesta nimellä Aineistoryhmän tunnus eräsiirrossa (pakollinen tieto)

  • Nouda- ja Lähetä-kohtiin tallenetaan käytettävät palvelut. Palveluista täytyy olla pankin kanssa sopimus.

  • Mikäli tekstiviestillä on saatu Salasana(PIN), napsautetaan Luo Avaimet -painiketta.

 

3. Varmenteen lähettäminen.

image-20250922-115401.png
  • Maa [C] -kenttään tulee FI, järjestelmä hakee tiedon automaattisesti toimipaikan tiedoista.

  • Yleinen nimi [CN] -kenttään annetaan yrityksen nimi tai sopimuksessa mainittu nimi. Kenttään kirjoitettavan tiedon pitää olla täsmälleen samassa muodossa, kuin pankki on sen omaan järjestelmäänsä kirjannut. Huom. Isot ja pienet kirjaimet.

    • Suositeltavaa on, että nimessä ei ole skandeja (åäö), koska ne voivat jatkossa vaikeuttaa varmenteen automaattisen uusimisen.

  • Sarjanumero-kenttään annetaan WS-Käyttäjätunnus.

  • Kun tiedot on syötetty, napsautetaan Lähetä varmennepyyntö -painiketta, jolloin ohjelma luo avaimet ja varmenne otetaan automaattisesti käyttöön ja yhteys myös testataan näillä varmenteilla.

image-20250922-115507.png
  • Kun pankkiyhteys on luotu onnistuneesti, näkymä on yllä olevan kuvan kaltainen.

    • Varmenteet uudistetaan automaattisesti. Uudista varmenne -toiminto varmenne rivillä on tarkoitettu käytettäväksi vain, jos automaattinen uudistaminen ei toimi ennen varmenteen voimassaolon loppumista. Pankit eivät välttämättä anna uudistaa varmennetta ennen kuin varmenne on vanhentumassa (tämä on pankkikohtaista).​

  • Mikäli varmennepyyntö epäonnistuu virheellisten tietojen takia (kuva alla), voidaan kyseinen varmennepyyntörivi poistaa napsauttamalla Poista varmenne -painiketta ja tämän jälkeen voidaan luoda uudet avaimet napsauttamalla Luo avaimet -painiketta. Mikäli pelkästään PIN-koodi on annettu väärin, voidaan varmennepyyntö lähettää uudelleen napsauttamalla Lähetä varmennepyyntö -painiketta.

 

image-20250922-115714.png
  • Varmenteet-osiossa näytetään kaikki käyttäjän varmenteet valitulta pankkiyhteydeltä.

    • Varmenteet näytetään myöntämisjärjestyksessä (Nro-sarake).

    • Omistaja-sarake kertoo varmenteen haltijan ja käyttäjä voi muokata vain omia varmenteitaan.

    • Kohde-sarake kertoo varmenteen käyttökohteen järjestelmässä.

    • Varmenteista saa tarkemmat tiedot viemällä hiiren Nro-sarakkeessa olevan numeron päälle.

 

Tuo avaintiedosto -painiketta tarvitaan vain, mikäli pankista on saatu varmenteiden latausohje tai on pankin ohjeistus avaintiedoston muodostamisesta pankin kotisivuilla ongelmatilanteissa. Toiminnolla voidaan siis tuoda avaintiedosto toisesta ohjelmistosta.

image-20250922-115823.png
  • Ensin Salasana (PIN) -kenttään syötetään tiedostoa luotaessa saatu koodi.

  • Seuraavaksi Lisää tiedosto-painikkeen avulla etsitään pankin sivuilla luotu avaintiedosto.

Huom. Avaimen luomiseen ja varmenteen lähettämiseen käytetään joko Luo Avaimet -painiketta tai Tuo avaintiedosto -painiketta, molempia ei käytetä.

 

4. Varmenteen uusiminen manuaalisesti

  • Mikäli varmenteen uusiminen automaattisesti ei onnistu, ilmoitetaan siitä asiakkaalle sähköpostilla.

  • Pankista on pyydettävä uusi PIN-koodi varmenteen uusimista varten.

 

Uuden avaimen luominen

  • Pankkiyhteysasetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Pankkiyhteydet-välilehti) valitaan Nordea.

  • Napsautetaan Luo avaimet -painiketta.

  • Syötetään tarvittavat tiedot:

    • Maa-kenttään muutetaan FI. Aikaisemmassa varmenteessa on todennäköisesti ollut SE, mutta nyt maaksi täytyy muuttaa FI.

    • Yleinen nimi -kenttään syötetään yrityksen nimi siten, kuin se on sopimuksessa.

      • Mikäli varmenteen lähettämisen jälkeen pankista tulee virheilmoitus, jossa lukee "FAIL>yrityksen nimi", kirjoitetaan Yleinen nimi -kenttään yrityksen nimi juuri siten, kuin se virheilmoituksessa lukee ja lähetetään varmenne uudelleen.

    • Sarjanumero-kenttään syötetään WS-käyttäjätunnus.

    • Salasana (PIN) -kenttään syötetään tekstiviestillä saatu varmenne.

  • Tietojen syöttämisen jälkeen napsautetaan Lähetä varmennepyyntö -painiketta.

  • Kun varmenne on onnistuneesti uusittu pankissa, tulee vihreällä näkymään varmenteen voimassaoloaika, jolloin varmenne voidaan ottaa käyttöön napsauttamalla varmennerivin alussa olevaa Ota varmenne käyttöön -painiketta.

    • Mikäli varmenteen uusiminen ei onnistu, ilmoittaa järjestelmä siitä punaisella virheilmoituksella.

Huom. Vanhaa varmennetta ei tule poistaa ennen kuin uusi varmenne on saatu käyttöön.

 

Huom. Lisätietoa Web Services -pankkiyhteydestä kaikkia pankkeja koskevissa ohjeissa.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.