Skip to main content
Skip table of contents

Asiakas-välilehti

Työajan laskutukseen voidaan lisätä asiakas asiakasrekisteristä tai syöttämällä tiedot manuaalisesti.

Jos laskutustapahtumalle on valittu työnumero Projekti-, Huolto- tai Tuotantosovelluksesta ja työlle on määritetty asiakastiedot, ne tuodaan laskutustapahtumalle työn poiminnan yhteydessä.

Jos asiakkaalle on määritetty erikseen laskutus- ja toimitusosoitteet, nämä tiedot siirtyvät laskutustapahtumalle. Ilman määriteltyjä tietoja käytetään vastaanottajan tietoja kaikilla välilehdillä.

Asiakastiedoissa käytetyt pikakuvakkeet
image-20250815-060010.png

Poiminta, siirrytään etsimään tietoja asiakasrekisteristä

image-20250815-084048.png

Etsi, haetaan asiakasrekisteristä kirjoitettujen tietojen perusteella

image-20250815-084147.png

Poista, tyhjentää tiedot

image-20250815-084241.png

Uusi, luodaan uusi laskutustapahtuma - ei luo uutta asikasta

image-20250815-084644.png

Tallenna, tallennetaan muutetut tai lisätyt tiedot. Jos painikkeessa näkyy punainen indikaattori, se tarkoittaa että tapahtumalla on tallentamattomia tietoja

image-20250815-084735.png

Suodatin painike, voidaan rajata haettavia tietoja.

image-20250815-095522.png

Lisätiedot-painikkeella hakunäkymässä saadaan näkyville asiakkaan osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Asiakkaan valinta rekisteristä

Asiakastiedoissa on kolme välilehteä: Vastaanottaja, Laskutus ja Toimitus.

Huom! Työtehtävät-välilehdelle tuodaan aina toimitusasiakkaan tiedot. Jos toimitusasiakasta ei ole määritetty, näytetään vastaanottajan tiedot myös toimitusosoitteena.

Asiakasrekisteriin pääsee napsauttamalla Poiminta-painiketta.

Kirjoittamalla Asiakas-kenttään asiakkaan nimen tai osan siitä, Poiminta-painike muuttuu Etsi-painikkeeksi. Napsauttamalla Etsi-painiketta järjestelmä hakee asiakastiedot rekisteristä, jos vastaava asiakas löytyy.

Jos useampi vaihtoehto vastaa haettua tietoa, siirrytään asiakkaiden etsi-näkymään, josta voi valita oikean vaihtoehdon.

image-20250815-055828.png

Syöttämällä Asiakasnumero-kenttään asiakkaan asiakasnumeron ja napsauttamalla puhelimen näppäimistön Enter/Rivinvaihto-näppäintä, asiakastiedot haetaan rekisteristä, jos kyseinen asiakasnumero löytyy.

Asiakkaan etsiminen ja suodattaminen

Etsi-näkymässä voi kirjoittaa hakukenttään asiakkaan nimen tai osan siitä.

Suodatin-painiketta napsauttamalla voi rajata asiakkaiden hakua asiakastyypin ja/tai toimialan mukaan.

image-20250815-055440.png

Napsauttamalla Suodata-painiketta hakua voi rajata valitsemalla asiakkaan Tyyppi tai Toimiala.

Asiakkaan osoitetiedot, puhelinnumero ja sähköpostiosoite saadaan näkyville napsauttamalla Lisätiedot.

Asiakas lisätään tapahtumalle napsauttamalla Poimi-painiketta.

Mikäli asiakkaalle on tallennettu asiakasrekisteriin laskutukseen, toimitukseen ja/tai kuljetukseen liittyviä ohjeita, ne tuodaan mobiilisovelluksessa Ohjeet-välilehdelle.


Asiakkaan vaihtaminen tapahtumalle

Olemassa olevat asiakastiedot voi poistaa napsauttamalla Tyhjennä-painiketta. Tällöin poistuvat myös mahdolliset tiedot Ohjeet-välilehdeltä.

Jos laskutustapahtumalle vaihdetaan asiakas napsauttamalla poimintapainiketta tai lisäämällä tai vaihtamalla työnumeroa, jolle on määritetty asiakastiedot, ohjelma tarkistaa Ohjeet-välilehdelle kirjatut tiedot. Jos valitulla asiakkaalla on kirjattuja tietoja, ohjelma kysyy, miten toimitaan:

  1. Älä tee mitään → Ohjeisiin kirjatut tiedot säilyvät ennallaan. Tämä on hyvä valinta, jos asiakaskohtaisia ohjeita ei käytetä, vaan tapahtumalle on käsin kirjattu tietoja, jotka koskevat tätä laskutustapahtumaa.

  2. Korvaa nykyiset ohjeet → Aikaisemmin kirjatut ohjeet tai edellisen asiakkaan ohjeet tyhjennetään ja tilalle tuodaan valitun asiakkaan ohjeet.

  3. Lisää nykyisten ohjeiden loppuun → Aikaisemmin kirjatut ohjeet säilytetään, ja valitun asiakkaan tiedot lisätään näiden jatkoksi.

Screenshot_20250822_081939_fi.netbaron.netbaron-20250822-051948.jpg

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.