Skip to main content
Skip table of contents

Asennusohjeet ja asetukset Payment Connector -ohjelmalle ja maksupäätteelle

Maksupäätteen asennus Kassa-sovellukseen

Maksupääte asennetaan maksupäätetoimittajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät Netsin verkkosivuilta.

USB-yhteyttä käyttävä maksupääte (esim. iPP350)

Jos käytössä on USB-kaapelilla tietokoneeseen kytkettävä maksupääte, seuraa seuraavia vaiheita:

  1. Avaa maksupäätteen asetukset Kauppiaskortilla:

    • Vedä kauppiaskortti

    • Valitse: 6 Parametrit > 1 Muuta > 3 Kassa

  2. Aseta yhteystavaksi Komm. type = USB SLAVE

  3. Poistu asetuksista. Maksupääte käynnistyy uudelleen.

Payment Connector-ohjelman asetukset (Asetukset-välilehti):

  • TCP Palvelin: Pois päältä

  • TCP Portti: Ei merkitystä

  • Com Portti: USB-portin numero, johon maksupääte on kytketty (oletus: COM3)

  • Laitteen nimi: Jos Com Portti jätetään tyhjäksi tai arvoksi 0, yhteys voidaan määrittää asettamalla laitteen nimeksi esimerkiksi "COM3" tai "USB sarjalaite COM3".

Huom! Mikäli käytössä on aiemmin ollut vanhemman sukupolven USB-maksupääte ja siirrytään uudempaan Viking PA -malliin, sulje EMVLumoAgent-ohjelma kokonaan. Tarkista, ettei ohjelma käynnisty automaattisesti Windowsin käynnistyessä. Ohjelma voi varata saman COM-portin kuin uusi Payment Connector-ohjelma, jolloin yhteyttä maksupäätteeseen ei voida muodostaa. Tästä aiheutuu virheilmoituksia Payment Connectorin loki-ikkunassa.

RS-232-yhteyttä käyttävä maksupääte

Jos maksupääte kytketään RS-232-kaapelilla tietokoneeseen:

  • Noudata muuten samoja ohjeita kuin USB-version kanssa, mutta valitse asetuksista: Komm. type = RS232

Jos maksupääte on tilattu USB/RS-232-versiona, mukana toimitetaan kaapeli ja kauppiaskortti. Tällöin asetukset ovat yleensä valmiina, eikä kauppiaskorttia tarvitse käyttää.

TCP-versiona tilattu maksupääte

Jos maksupääte on tilattu TCP-versiona, mukana toimitetaan TCP-kaapeli ja kauppiaskortti. Kauppiaskorttia tarvitaan IP-osoitteen määrittämiseen.

Bluetooth- tai GPRS/3G-yhteys

Joissakin maksupäätelaitteissa yhteystapa voi olla Bluetooth tai GPRS/3G. Katso tarkemmat ohjeet Netsin verkkosivuilla.

Ethernet (TCP) -yhteyttä käyttävä maksupääte (Nets Lane/3000 tai iPP350)

Jos maksupääte käyttää Ethernet-yhteyttä, päätteen täytyy ottaa yhteys tietokoneeseen, ei toisin päin. Tästä syystä tietokoneessa on oltava kiinteä (muuttumaton) IP-osoite.

Huom! Yhtä maksupäätettä voi käyttää vain yksi tietokone. IP-osoitteen määrittämiseen voi tarvittaessa pyytää apua oman organisaation IT-tuelta.

Maksupääte liitetään verkkoon yhdistämällä sen mukana tuleva Ethernet-kaapeli lähiverkon LAN-porttiin tai suoraan reitittimeen. Kassan tietokoneen IP-osoite lisätään maksupäätteen asetuksiin seuraavasti:

  1. Vedä kauppiaskortti

  2. Valitse: 6 Parametrit > 1 Muuta > 3 Kassa

  3. Aseta seuraavat arvot:

    • Kassa = Kyllä

    • Komm. type = IP Ethernet

    • ECR/TLS = Ei

    • ECR IP-Osoite = Tietokoneen IP-osoite

    • ECR IP-Portti = TCP-palvelimen portti (oletuksena 6001)

Jos päätteen infopalkissa näkyy Laajakaista-kuvake vihreällä, verkkoyhteys on kunnossa.

Huom! Jos verkkoreititin käynnistyy esimerkiksi sähkökatkoksen vuoksi ja siinä on käytössä automaattinen DHCP, tietokoneen IP-osoite voi muuttua. Tällöin IP-osoite täytyy päivittää maksupäätteeseen uudelleen. Tarkista myös reitittimen DHCP-asetukset.

Netbaron Solutions Oy ei vastaa mahdollisista välillisistä tai välittömistä kuluista, jos asiakkaalla on automaattinen DHCP käytössä. Tietokoneessa on oltava aina sama IP-osoite, jotta maksupääte saa siihen yhteyden.

Kuittikopion poistaminen maksupäätteen tulosteesta

Mikäli kuitin loppuun tulostuu turhaan kauppiaskopio, sen voi poistaa muuttamalla maksupäätteen asetuksia:

  • Asetus "Kuittikopio": Vaihda arvoksi Ei (aiemmin Kyllä)

Huom! Vaikka kauppiaskopion tulostaminen kuitille poistetaan, maksupääte säilyttää kopion sisäisessä muistissaan. Maksupäätteen muisti tulee tyhjentää noin kerran kuukaudessa, jotta muisti ei täyty ja laite ei mene jumiin.

Kuittikopion säilyttäminen on lakisääteistä, joten sitä ei voi poistaa kokonaan. Se tallennetaan vähintään maksupäätteen muistiin.

Ennen asennusta

Ennen Payment Connector -ohjelman asennusta on syytä tarkistaa ja suorittaa seuraavat toimenpiteet.

  • Suoratulostus (tulostus yhdellä klikkauksella Kassa-sovelluksesta tulostimeen) on mahdollista vain Firefox -selaimessa. Muissa selaimissa on tulostettava ensin näytölle, josta vasta voidaan tulostaa tulostimelle. Ks. suoratulostusohje.

  • Selaimena suositellaan käytettäväksi Firefox Enterprise (ESR) versiota, johon tulee vain välttämättömiä päivityksiä.

  • Firefox ESR versio ladataan osoitteesta https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/78.0.1esr/win64/fi/ , josta valitaan exe-päätteinen tiedosto.

  • Firefox -selaimen versiona tulee olla uusin ESR versio esim. Firefox ESR 78

  • Jos Firefox -selainversio on yllämainittuja versioita vanhempi, tai käytössä on Firefox kuluttajaversio, vanhan selaimen asennus tulee ensin poistaa koneelta, ja asentaa tilalle uusin Firefox ESR selain

  • Firefox kannattaa asettaa järjestelmän oletusselaimeksi selainta ensi kertaa käynnistettäessä

  • Firefox ESR-selaimelle voidaan tehdä päivityksen esto, jolloin selain ei edes ehdota selaimen päivittämistä ja vahingossa uuden version lataaminen ei ole mahdollista:

    • Alla kerrotut toimenpiteet tulee tehdä järjestelmän valvojana.

    • Firefox-asennuskansioon (kansio, jossa firefox.exe sijaitsee) luodaan distribution -kansio.

    • Ladataan ohjeen lopussa oleva policiesjson zip-tiedosto Ladatut tiedostot -kansioon.

    • Siirretään zip-paketissa oleva tekstitiedosto policies.json distribution -kansioon.

    • Käynnistetään selain uudelleen. 

  • Ennen maksupäätelaitteen käyttöönottoa on Netsiltä tarkistettava, että sopimuksessa on kaikki tarvittavat palvelut mukana. Erityisesti tulee varmistaa, että sopimus sisältää päivän päätös -palvelun, jotta korttimaksutilitykset siirtyvät automaattisesti päivittäin. Tällöin ei tarvitse tehdä erillistä päivän päätöstä maksupäätteellä tai Payment Connector-ohjelmassa käsin.

Payment Connector -ohjelman asentaminen 

  1. Ladataan Payment Connector asennusohjelma ja asennetaan se (asennuspaketti tämän ohjeen lopussa).

  2. Huom! Payment Connector -asennusohjelman asentaminen ei ole mahdollista, mikäli Windows-käyttäjänimessä on väliviiva (-).

  3. Sama ohjelma ladataan ja asennetaan aina, olipa kyseessä uusi käyttöönotto, tai että vanha Payment Connector -ohjelma on asennettuna.

  4. Suosittelemme käyttämään Mozilla Firefox-, Microsoft Edge- tai Google Chrome -selaimia, ja niistä uusimpia versioita.

  5. Ohjelma käynnistyy automaattisesti asentamisen jälkeen.

Riippuen yrityksen tietoturvatasosta, voidaan lisäksi vaatia:

  • palomuurin avaamista erikseen myös maksupäätteen HOST IP -osoitteelle ja HOST Portille (ks. NETSin maksupäätteen käyttöohjeet).

  • varmistusta, että käytössä olevan julkisen/yksityisen verkon kaikki saapuva liikenne on sallittuna.

Tarvittaessa pyydä omalta IT-tuelta apua näissä asioissa.

Selaimissa kannattaa välttää tiettyjen lisäosien käyttöä esim. AD Blocker.

Payment Connector asetusmuutokset

Payment Connector-ohjelman asetukset ovat oletuksena valmiina. Useimmissa tapauksissa asetuksiin ei tarvitse tehdä muutoksia.

  • Jos käytössä on iPP350 Ethernet -malli, muita asetuksia ei tarvitse muuttaa.

  • Jos käytössä on USB- tai sarjaporttiin (RS-232) kytkettävä maksupääte, laitteen valinta tehdään Payment Connectorin Asetukset-välilehdellä joko Laitteen nimi -kentästä tai Com port -valikosta. Suositus: Valitse Laitteen nimi, koska tällöin porttinumeron mahdollinen muuttuminen ei aiheuta yhteysongelmia.

  • Jos käytössä on USB-yhteys, varmista seuraavat asiat ennen Payment Connectorin käyttöä:

    • EMVLumoAgent-ohjelma ei saa olla käynnissä.

    • Ohjelma on poistettava koneelta kokonaan ennen käyttöönottoa.

Jos USB-yhteydessä ilmenee ongelmia:

  1. Avaa Tehtävienhallinta (Ctrl + Alt + Del).

  2. Tarkista, onko EMVLumoAgent-prosessi jäänyt taustalle.

  3. Jos prosessi on käynnissä, sulje se.
    → Lumo-ohjelma voi varata USB-portin, mikä estää yhteyden muodostamisen maksupäätteeseen.
    → Tämä voi aiheuttaa selaimessa Payment Connector: 1015 -virheilmoituksen.

Jos selaimessa on käytössä tiettyjä lisäosia (esimerkiksi Ad Blocker), ne voivat estää yhteyden muodostumisen. Tämä voi myös johtaa Payment Connector: 1015 -virheilmoitukseen.

Selainten suoratulostusasetukset

Jos suoratulostus kuittikirjoittimelle ei toimi, tai jos Firefox-selain on asennettu uudelleen, tarkista ja tarvittaessa määritä seuraavat asetukset selaimessa.

Firefox (suositeltu selain suoratulostukseen)

  1. Avaa Firefoxin asetukset ja siirry kohtaan Asetukset > Ohjelmat.

    • Varmista, että PDF-tiedostot on asetettu avautumaan muodossa Esikatsele Firefoxissa.

  2. Aseta haluttu kuittikirjoitin järjestelmän (Windowsin) oletustulostimeksi.

  3. Avaa Firefoxin about:config-sivu kirjoittamalla osoiteriville about:config. Hyväksy varoitus ja jatka.

  4. Lisää uusi asetus: print.always_print_silent = true

  5. Tarkista asetus print_printer:

    • Varmista, että siihen on merkitty oikean tulostimen nimi (esim. print_printer = Star TSP100 Cutter). Tarvittaessa vaihda nimi.

    • Jos kentässä on väärä nimi tai se puuttuu, nollaa asetus (poista arvo). Oikea tulostin tallentuu automaattisesti seuraavan tulostuksen yhteydessä.

  6. Jos oikea tulostin ei vieläkään tulosta, nollaa selaimen tulostusasetukset kokonaan ja kokeile uudelleen.

Chrome (jos Firefox ei ole käytössä)

Jos käytössä on Chrome -selain, suoratulostusta varten luodaan työpöydälle pikakuvake, josta selain avataan Kiosk -tilassa:

  • Työpöydällä olevaan selaimen käynnistyskuvakkeen Pikakuvake -välilehden osoitteen loppuun (Kohde) lisätään teksti --enable-print-preview --kiosk-printing -kiosk ja tallennetaan muutokset (Käytä) järjestelmänvalvojana

  • Kuvakkeen muutos on tehtävä, kun selain ei ole käynnissä ja muutoksen jälkeen on käynnistettävä selain uudelleen

  • Kohde -osioon voidaan halutessa lisätä domainin (palvelimen osoite) jälkeen teksti /?l, jolloin selain avautuu koko ruudun kokoisena ilman yläpalkkia.

Esimerkki kohteen nimestä ssl -palvelimella: "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --enable-print-preview --kiosk-printing -kiosk http://ssl.netbaron.fi/?l

  • Kiosk -tilasta pääsee pois valitsemalla ALT-TAB, ja sulkemalla selain

  • Kassan asetuksissa on oltava asetus Tulosta suoratulostus kuvana päällä

Muut selaimet (esim. Microsoft Edge)

Microsoft Edgessä ja muissa selaimissa suoratulostus ei ole tuettu. Tulostaminen edellyttää ensin tulosteen esikatselua näytöllä (Tulostuskohde = Näytölle) tai tulostamista tiedostoon (esim. PDF), joka avataan erikseen tulostettavaksi esimerkiksi Adobe Readerilla.

Muut tulostuksiin, kuittikirjoittimeen ja oheislaitteisiin liittyvät asetukset

Pitkien kuittien tai raporttien tulostus

Kun tulostetaan pitkää kuittia tai esimerkiksi Päivänkassa-raporttia kuittikirjoittimella, tulosteen loppuosa voi jäädä pois tai koko tuloste ei näy.
Tämä johtuu usein siitä, että selaimen tulostusasetuksissa on määritelty enimmäiskorkeus paperille, joka katkaisee pitkät tulosteet.

Ongelma voidaan korjata seuraavasti:

  1. Avaa selaimen osoiteriville about:config ja vahvista avaus (”Hyväksy riski ja jatka”).

  2. Etsi asetus: print.(tulostimen nimi).print_paper_height

  3. Tyhjennä asetuksen arvo (esim. oletusarvo voi olla 11) valitsemalla Muokkaa ja poistamalla arvo.

Rahalokeron käyttöönotto kuittikirjoittimen kanssa

(esimerkkinä Star TSP100 -kuittikirjoitin)

Ajurien asennus

Windows 10 ja 11 eivät välttämättä tunnista Star TSP100 -kirjoitinta automaattisesti USB-liitännän kautta. Tällöin ajurit on ladattava ja asennettava manuaalisesti valmistajan sivuilta https://starmicronics.com/product/tsp143iii-thermal-receipt-printer-usb-bluetooth-wireless

Rahalokeron asetukset Windowsissa

  1. Avaa Windowsin tulostinasetukset.

  2. Valitse käytössä oleva kuittikirjoitin ja avaa Tulostimen ominaisuudet.

  3. Siirry välilehdelle Laitteen asetukset ja tee seuraavat määritykset:

    • Lisälaitteen tyyppi: Rahalokero

    • Lisälaite 1: Asiakirjan yläreuna

    • Rahalokero 1 – Pulssin kesto: 200 ms (oletus)

Rahalokeron testaus

  1. Avaa TSP100:n määrityssovellus.

  2. Valitse Star Line -tila.

  3. Siirry kohtaan Tulostustestit > Kassakone/Oheislaite.

  4. Testaa rahalokeron avaus (1 tai 2).

Kuittien katkaisun määritys

Jos kuitti on jaettu eri osiin (esim. Asiakkaan ja Kauppiaan kopiot), voit määrittää, tulostetaanko kaikki osat yhtenä kokonaisuutena vai erillisinä kuitteina.

Määritys tehdään seuraavasti (esimerkkinä Star TSP100 -kuittikirjoitin):

  1. Avaa Windowsin tulostinasetukset.

  2. Valitse kuittikirjoitin ja avaa Tulostimen ominaisuudet.

  3. Siirry välilehdelle Laitteen asetukset.

  4. Aseta Sivun katkaisutapa:

    • Ei katkaisua → kaikki osat tulostuvat yhdelle kuitille.

    • Osittainen katkaisu → jokainen osa tulostuu omalle repäistävälle kuitille.

Muutokset NetBaronissa

Jos maksupääteintegraatio on jo ollut käytössä:

NetBaroniin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Myyjä- ja pikapainikkeet toimivat entiseen tapaan ja tiliöinnit ohjautuvat automaattisesti kuten aiemminkin.

Jos maksupääteintegraatio ei ole käytössä:

Ota yhteyttä myyntiin kirjekuorikuvakkeen kautta, jos haluat ottaa integraation käyttöön.

Jos Kassa-toiminto ei ole ollut aiemmin käytössä:

Lue ennen käyttöönottoa ohje Huomioitavaa ennen kassan käyttöönottoa.

Maksupäätteen uudelleenkäyttöönotto tauon jälkeen

1. Tarkista yhteydet

Varmista, että toimipaikan internet-yhteys toimii, ja että maksupäätteen verkkoyhteyskaapeli on asianmukaisesti kytketty.

2. Käynnistä maksupääte

Kytke maksupääte sähköverkkoon, jolloin se käynnistyy automaattisesti. Jos maksupääte on jo virroissa, käynnistä se uudelleen painamalla samanaikaisesti keltainen ja piste/pilkku -näppäimet noin 2 sekunnin ajan.

3. Tee yhteystesti ja tarkista päivitykset

Kun maksupääte on käyttövalmis, tee seuraavat toimenpiteet varmistaaksesi, että laite toimii moitteettomasti ja sen tiedot ovat ajan tasalla.

Viking-ohjelmistolla varustettu maksupääte:

  1. Lue kauppiaskortti ja paina 1 1
     → Pääte tulostaa kuitin: “dataset status ok”
     → Poistu takaisin perustilaan punaisella näppäimellä.

  2. Paina Menu ja 6
     → Pääte tulostaa päivänpäätöksen.

Firefox-selaimen päivittäminen ja tulostusongelmien korjaaminen

Firefoxin automaattisen päivityksen jälkeen voi esiintyä seuraavia tulostusongelmia:

  • Kuitti tulostuu liian suurella fontilla ja osa tiedoista puuttuu

  • Kuitti on mittasuhteiltaan liian pieni, liian suuri tai liian pitkä

  • Kuitin yläosaan jää poikkeuksellisen paljon tyhjää tilaa

Ongelman korjaaminen

  1. Vaihe: Palauta Firefox oletusasetuksiin
    Syötä Firefoxin osoitekenttään about:support
    Valitse sivulta "Palauta Firefox uudenveroiseksi"
    Tämä palauttaa selaimen asetukset oletustilaan, mikä voi ratkaista tulostusongelmat.

  2. Vaihe: Aseta suoratulostus uudelleen käyttöön
    Syötä selaimen osoitekenttään about:config
    Etsi asetus print.always_print_silent
    Aseta sen arvoksi print.always_print_silent = true
    Tämä mahdollistaa suoran tulostuksen ilman esikatselua.

  3. Viimeinen vaihtoehto – selaimen uudelleenasennus
    Mikäli yllä olevat toimenpiteet eivät ratkaise ongelmaa, poista Firefox-selain kokonaan ja asenna se uudelleen.

Maksupäätteen tai asetusten vaihtaminen

Mikäli maksupääte vaihdetaan tai asetuksia muokataan, tulee Payment Connector -ohjelma käynnistää uudelleen.

FAQ – Usein kysyttyä, ongelmatilanteiden ratkaisuja

Vaatiiko kassanäkymään tehtyyn KORTTI -painikkeeseen muutoksia? Eli osaako vanhoilla toiminnoilla mennä maaliin nappia painamalla?

Ei vaadi muutoksia, toimii samoilla asetuksilla.

Mikäli meillä olisi ethernet -versio, voisiko samaa maksupäätettä käyttää useammalta koneelta?

Ei voi käyttää useammalla koneella. Maksupäätteeseen täytyy antaa koneen IP-osoite, johon maksupääte ottaa yhteyden ja näitä voi olla vain yksi.

Payment Connectorin asentaminen ei etene, mikä voi olla syynä?

Tarkista Windows käyttäjätunnuksen muoto, siinä ei saa olla erikoismerkkejä eikä skandinaavisia merkkejä.

Maksupääte on toiminut, mutta antaa sitten Maksutapahtuma ei hyväksytty -virheilmoituksen, mikä voi olla syynä?

Kun tilaat uuden maksupäätteen, muista tilata myös automaattinen päivänpäätös Netsin asetuksiin. Ilman sitä maksupääte voi lakata toimimasta muutaman päivän jälkeen.

Jos automaattista päivänpäätöstä ei ole käytössä, päivän päätös pitää tehdä käsin. Voit kokeilla tehdä päivänpäätöksen Payment Connectorissa painamalla Päiv.päät.-painiketta ja sitten kokeilla maksua uudelleen. Jos tämä toimii, mutta haluat, että päivänpäätös tehdään automaattisesti, ota yhteyttä Netsin asiakaspalveluun.

Suoratulostus tulostimelle ei toimi, mikä voi olla syynä?

Mozilla Firefox -selaimella voi ottaa käyttöön suoratulostuksen, jolloin kaikki tulostuu suoraan tulostimelle ilman vahvistusikkunoita tai tulostusasetusten kyselyä. Huomioithan, että tämän asetuksen jälkeen kaikki selaimen tulostukset menevät suoraan tulostimeen.

Toimi näin:

  1. Kirjoita selaimen osoiteriville about:config ja paina Enter.

  2. Klikkaa hiiren oikealla painikkeella (missä tahansa kohdassa) ja valitse Uusi -> Totuusarvo (New -> Boolean).

  3. Kirjoita avautuvaan kenttään print.always_print_silent ja paina OK.

  4. Valitse arvoksi Tosi (True).

Lisäksi Firefoxin PDF-sisältöasetuksen tulee olla valittuna Esikatsele Firefoxissa.

Myös Google Chrome -selaimelle voidaan luoda pikakuvake, jolla suoratulostus aktivoidaan. Chromessa suoratulostus toimii, kun Kassan asetuksista on valittu Tulosta suoratulostus kuvana.

Jos käytössä on jokin muu selain kuin Firefox tai Chrome, tulostus on tehtävä ensin näytölle tulostamalla.

Lisätietoja löydät kohdasta Selainten suoratulostusasetukset.

Korttimaksut eivät ole tilittyneet tilille, mistä tämä johtuu?

Maksupäätteellä on tehtävä päivän päätös, jotta tilitykset siirtyvät oikein. Päivän päätöksen voi tilata myös automaattisena toimintona maksupäätesopimukseen, jolloin manuaalista tekemistä ei tarvita. Ota yhteyttä Netsin asiakaspalveluun ja pyydä päivän päätöksen lisäämistä sopimukseen.

Payment Connector ilmoittaa "Tulostusjono täynnä", eikä maksutapahtuma siirry maksupäätteelle.

Vedä kauppiaskortti maksupäätteeseen ja syötä numerot 91. Tämä tyhjentää jonon ja laite ilmoittaa: "Jono tyhjennetty."

Jos maksaminen ei edelleenkään onnistu ja maksupääte antaa yhteysvirheitä, tee päivänpäätös ja yritä uudelleen. Päivänpäätöksen voi tehdä Payment Connectorissa valitsemalla Päiv.päät.-välilehden tai suoraan maksupäätteellä valitsemalla Menu ja sen jälkeen 6.

Payment Connector näyttää Payment Connector: 1015 -virheilmoituksen, mitä tehdä?

Virheilmoitus viittaa yhteysongelmaan, joka voi johtua seuraavista syistä:

  1. Vanhentunut Payment Connector -ohjelma
    – Asenna uusin versio ohjelmasta.

  2. Selainlaajennus estää yhteyden (esim. Ad Blocker)
    – Tarkista selaimen lisäosat ja poista mahdollinen Ad Blocker tai vastaava laajennus.

  3. Selaimen asetukset ovat vioittuneet
    – Nollaa asetukset menemällä selaimessa osoitteeseen about:support ja valitsemalla "Palauta Firefox uudeksi."

  4. Kolmannen osapuolen tietoturvaohjelmisto estää yhteyden
    – Poista tietokoneelta mahdolliset virustorjunta- tai palomuuriohjelmat kuten Avast, McAfee, F-Secure tms.
    Huom! Windowsin oma virustorjunta ja palomuuri on syytä pitää päällä.

Payment Connector näyttää Payment Connector: 2116 Socket connection error -virheilmoituksen, mitä tehdä?

Virheilmoitus viittaa yhteysongelmaan, joka voi johtua siitä, että maksupäätteen IP-osoite ei täsmää tietokoneen nykyiseen IPv4-osoitteeseen. IP-osoite voi muuttua esimerkiksi sähkökatkoksen tai reitittimen uudelleenkäynnistyksen seurauksena. Useimmissa verkoissa reititin jakaa IP-osoitteet automaattisesti (DHCP), jolloin tietokone voi saada eri IP-osoitteen kuin aiemmin. Jos IP-osoite muuttuu, maksupääte ei enää löydä yhteyttä tietokoneeseen.

Näin tarkistat ja päivität IP-osoitteen:

  1. Avaa Windows PowerShell järjestelmänvalvojana.

  2. Kirjoita komentoriville: ipconfig

  3. Etsi tulosteesta IPv4 Address joko kohdasta Ethernet adapter Ethernet tai Wireless LAN adapter WLAN.

  4. Syötä kyseinen IP-osoite maksupäätteen asetuksiin (vaatii kauppiaskortin, lue lisää tästä ohjeesta ylempää).

Yhteysongelmien ennaltaehkäisy

Luotettavin tapa estää yhteyskatkoksia on määrittää reitittimen asetuksissa kiinteät IP-osoitteet kassakoneelle ja muille tärkeille laitteille. Tämä tehdään liittämällä IP-osoitteet laitteiden MAC-osoitteisiin reitittimen DHCP-asetuksissa. Jos tämä ei ole mahdollista, voidaan kassatietokoneen verkkoasetuksiin määrittää kiinteä IPv4-osoite manuaalisesti Windowsin verkkoasetuksista.

Huom! Netbaron Solutions Oy ei vastaa mahdollisista kustannuksista, jos kassakäytössä on automaattinen DHCP ja se aiheuttaa yhteysongelmia. Tietokoneessa on oltava aina sama IP-osoite, jotta maksupääte pystyy muodostamaan yhteyden siihen.

Koska asetukset voivat vaihdella tietokoneen ja reitittimen mukaan, suosittelemme tarvittaessa ottamaan yhteyttä organisaation omaan IT-tukeen. Ohjeita Windowsin TCP/IP-asetusten muuttamiseen löytyy Microsoftin tukisivuilta TCP/IP-asetusten muuttaminen.

Payment Connector näyttää ERROR 7009 ERR NO RESPONSE FROM TERMINAL -virheilmoituksen, mitä tehdä?

Virheilmoitus viittaa siihen, että maksupääteyhteys ei ole muodostunut automaattisesti esimerkiksi tietokoneen tai maksupäätteen käynnistyksen jälkeen, jos laitteet ovat olleet pois päältä. Tällöin yhteys täytyy käynnistää uudelleen painamalla Talleta-painiketta Payment Connector -ohjelman Asetukset-välilehdellä.

Huom! Mitään asetuksia ei tarvitse eikä saa muuttaa – pelkkä Talleta-painikkeen painaminen riittää yhteyden alustamiseen.

Nettiyhteyden reititin on käynnistynyt uudelleen, eikä yhteys maksupäätteelle enää muodostu. Payment Connector näyttää 7103:  NOT ACTIVE -virheilmoituksen, mitä tehdä?

Todennäköisesti tietokoneen IP-osoite on muuttunut ja uusi IP-osoite tulee päivittää maksupäätteelle. Netbaron Solutions Oy ei vastaa välillisistä tai välittömistä kuluista mikäli asiakkaalla on automaattinen DHCP käytössä. Tietokoneessa on oltava aina sama IP-osoite, jotta maksupääte saa siihen yhteyden.

IP-osoitteen määritteleminen maksupäätteelle:

  • Vedä kauppiaskortti > 6 Parametrit > 1 Muuta > 3 Kassa.

    • Kassa =  Kyllä

    • Komm. Typ = IP Ethernet

    • ECR/TLS = Ei

    • ECR IP-Osoite = Tähän asetetaan maksupäätteeseen kytketyn tietokoneen ip-osoite

    • ECR IP-Portti = TCP Palvelimen portti (=oletuksena 6001)

Firefox-selaimella kuitti tulostuu liian suurella tai pienellä fontilla tai osa kuitista jää tyhjäksi, mitä tehdä?

Tilanteen voi korjata niin, että nollaa selaimen asetukset menemällä sivulle about:support (selaimen osoitekenttään syötettään about:support), jossa valitaan "Palauta Firefox uudenveroiseksi". Tämän jälkeen täytyy suoratulostusasetus asettaa uudelleen about:config -sivulta (selaimen osoitekenttään syötetään about:config)

  • print.always_print_silent = true

Ellei toimenpide auta, selaimen asennus täytyy poistaa ja asentaa uudelleen.

Kuitin loppuun tulostuu tyhjää, mitä tehdä?

Kuittitulostimen asetuksissa voi olla määritys, jolla säädetään, kuinka paljon tyhjää paperia syötetään asiakirjan lopussa. Asettamalla arvoksi esimerkiksi 0 mm voi estää tarpeettoman tyhjän tilan tulostumisen. Sopiva arvo löytyy parhaiten kokeilemalla.

Maksupääteyhteys ei toimi (Payment Connectorin Maksupääte yhdistetty -palkki ei ole vihreä). Maksupäätteen näytössä vilkkuu teksti "Ei verkkoyhteyttä".  Maksupäätteen näytössä oleva Ethernet symboli ei ole vihreä (TCP-malli) ?

Voi liittyä uuden maksupäätteen käyttöönottoon esim. #790906. Tarkistettava seuraavat asiat:

  • onko maksupäätteeseen asetettu kassatietokoneen IP-osoite ja portti oikea? Ovatko muut maksupäätteen asetukset oikein (mallista TCP/USB riippuen)?

  • onko verkkokaapeli yhdistetty oikein lähiverkon liittimeen tai reitittimeen?

  • onko internet yhteys olemassa ? ovatko Payment Connectorin asetukset oikein?

  • jos maksupääte on uusi, onko se aktivoitu Nets:n toimesta --> soitto Nets:n tukeen

Maksupääteen muisti on täynnä

Maksupääte tallentaa kauppiaskopiot omaan muistiinsa, joka tulee tyhjentää säännöllisesti – noin kerran kuukaudessa. Muistin täyttyminen voi estää maksupäätteen toiminnan.

Kuittikopion säilyttäminen on lakisääteistä, joten sitä ei saa poistaa kokonaan käytöstä.

Ladattava Payment Connector asennusohjelma

PaymentConnectorSetup1.0.7.zip

Firefox distribution -kansioon ladattava tiedosto

policiesjson.zip

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.