Skip to main content
Skip table of contents

Tulorekisteri - Varmenteet

Asetukset > Sovellukset > Palkka > Tulorekisteri - Varmenteet-välilehti


Verohallinnolta voidaan tilata varmenne, jonka avulla tulorekisteri-ilmoitukset voidaan lähettää suoraan NetBaronista tulorekisteriin.

Hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi

Ennen varmenteen noutamista tulee tehdä hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi.

Ohjeet hakemukseen liittyen löytyy tästä linkistä.

Hakemuksen sisältö

  • Kanavat, joita halutaan käyttää

    • Järjestelmä käyttää Viivästettyä Web Service -rajapintaa.

  • Rajapinnan käyttötarkoitus

    • Mikäli lähetetään vain oman yrityksen palkkatietoja, valitaan: Organisaationi ilmoittaa tulorekisteriin tietoja omasta puolestaan.

    • Mikäli lähetetään vain asiakkaan aineistoja, valitaan: Organisaationi lähettää tietoja toisen tahon puolesta.

    • Mikäli lähetetään sekä omia että asiakkaan aineistoja, valitaan molemmat valinnat.

  • Varmenteen tekninen yhteyshenkilö

    • Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen turvasähköpostiviestin, joka sisältää varmennepyyntöön tarvittavat siirtotunnukset (TransferID ja TransferPassword).

    • Yhteyshenkilö saa tekstiviestillä PIN-koodin, jolla turvasähköpostiviestin saa luettua.

    • Varmenteen tekniseksi yhteyshenkilöksi tulee antaa organisaation tai tilitoimiston sen henkilön tiedot, joka tekee varmennepyynnön tulorekisteriin tunnusten palauduttua.

      • Teknisen yhteyshenkilön sähköposti ja puhelinnumerotiedot tulee tarkistaa huolellisesti!

    • Hakemuksella nimenkirjoitusoikeudellisen tulee lisäksi hyväksyä käyttöehdot ja tietoturvavaatimukset.

 

 

Varmenteen noutaminen

  • Varmenne noudetaan organisaatiossa, jonka varmenteella halutaan jatkossa lähettää ilmoituksia tulorekisteriin.

  • Moniyrityksen kautta tietoja lähetettäessä noudetaan varmenteet pääorganisaatioon.

  • Mikäli pääorganisaatiolla ei ole aliorganisaation valtuutusta palkka-aineistojen lähetykseen, varmenteet noudetaan
    suoraan aliorganisaatioon.

Käytetään pääorganisaation varmennetta

  • Huom. Moniyrityksen yli tietoja lähetettäessä vaaditaan aliorganisaatioiden valtuutukset suomi.fi-palvelussa. Suositellaan, että valtuutus on annettu palkkatietojen lähettämiseen ja katselemiseen. Lisätietoa valtuutuksen tekemisestä löytyy Tulorekisteri - Valtuutukset ohjeesta.

  • Valitse pääorganisaatio, jonka varmennetta käytetään -valikosta voidaan valita pääorganisaatio, jonka varmennetta rajapintaliikenteessä käytetään. Valikossa listataan kaikki sellaiset pääorganisaatiot, joille on myönnetyt moniyritysliitännät-välilehdellä palkka-sovellusoikeus ja jotka ovat aktiivisia.

  • Mikäli pääorganisaatiolla on varmenne käytössä ja aliorganisaatio on myöntänyt valtuutukset pääorganisaatiolle, käyttää järjestelmä automaattisesti pääorganisaation varmennetta. Eli Valitse pääorganisaatio, jonka varmennetta käytetään -valinta ei tällöin ole välttämätön.

Käytetään omaa varmennetta

  • Lisätään Aktiivinen -valinta ja valitaan Käyttöympäristö-kenttään: Tuotanto.

  • Asiakkaan tunniste (CustomerId) ja Asiakkaan nimi (CustomerName) -tiedot löytyvät tulorekisterin toimittamasta teknisen rajapinnan käyttösopimuksesta.

  • Huom. Tehdään välitallennus napsauttamalla Tallenna -kuvaketta.

  • Seuraavaksi napsautetaan Luo avaimet -kuvaketta

 

  • Avautuvassa ikkunassa annetaan Tulorekisteri-rajapinnan käyttöönoton teknisen yhteyshenkilön suojasähköpostilla saama Siirtoavain ja Kertakäyttöinen salasana.

  • Siirtoavain ja Kertakäyttöinen salasana ovat voimassa 14 vuorokautta.

  • Sähköposti saadaan avattua napsauttamalla viestissä Avaa viesti -linkkiä.

  • Tämän jälkeen tulee tekniselle yhteyshenkilölle tekstiviestinä PIN-koodi, joka syötetään PIN-koodi kenttään ja valitaan Jatka-painike. Viesti avautuu ja saadaan kopioitua Siirtotunnus ja Kertakäyttösalasana.

  • Yleinen nimi -kenttään tulee oletuksena (edellisessä näkymässä annettu) Asiakkaan tunniste (CustomerId)

  • Organisaatio-kenttään tulee (edellisessä näkymässä annettu) Asiakkaan nimi (CustomerName).

  • Maa -kenttään tuodaan organisaation Maatunnus.

  • Lopuksi napsautetaan Lähetä varmennepyyntö -painiketta.

 

  • Varmennepyynnön onnistuessa tulee Tulorekisteristä vastaus ja Varmenteet -kohtaan tulee näkyville varmenteen voimassaoloaika ja Noutotunnus -kenttään tuodaan varmenteen Noutotunnus (kuvassa peitetty).

  • Varmenne on voimassa 2 vuotta.

 

 

Varmenteen uusiminen

  • Varmenteet uusitaan automaattisesti järjestelmän toimesta, kun varmenne on vanhenemassa 30 päivän sisällä.

  • Varmenne voidaan uusia myös käsin napsauttamalla varmennerivin alussa olevaa Uudista varmenne -painiketta. Manuaalinen uusiminen voidaan tehdä 60 päivää ennen varmenteen vanhenemista.

    • Avautuvasta ikkunasta napsautetaan edelleen Uudista varmenne -painiketta.


Varmenteen siirtäminen toiseen organisaatioon

Varmenteen lataaminen toisesta organisaatiosta

  • Varmenteet-kodassa voimassa olevan varmenteen kohdalla napsautetaan Lataa varmenne -painiketta, jolla ladataan varmenne vietäväksi toiseen organisaatioon.

  • Avautuvassa ikkunassa annetaan PIN-koodi. Koodin voi itse keksi ja sitä käytetään kun varmenne ladataan toiseen organisaatioon.

Napsauttamalla Lataa-painiketta tiedosto tallennetaan omalle koneelle, nimeksi muodostuu automaattisesti Asiakkaan tunniste -kohtaan annettu Y-tunnus.

Varmenteen tallentaminen toiseen organisaatioon

  • Siirrytään organisaatioon vastaavalle palkan asetusten Tulorekisteri > Varmenteet-välilehdelle, jonne varmene halutaan viedä

  • Käyttöympäristö-kohtaan valitaan Tuotanto.

  • Asiakkaan tunniste- ja Asiakkaan nimi -kentissä tulee olla samat tiedot kuin siellä organisaatiossa, mistä varmenne on ladattu.

  • Tallennetaan tiedot ja napsautetaan Tuo varmenne -painiketta.

  • Avautuvassa ikkunassa syötetään latausvaiheessa tallennettu PIN-koodi ja Lisää tiedosto -painikeen kautta poimitaan koneelta tallennettu varmennetiedosto. 

Napsautetaan Tuo varmenne -painiketta ja näin varmenne on valmis käytettäväksi toisessa organisaatiossa.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.