Sopimuskannattavuus
Yleistä
Sopimuskannattavuus-toiminnon avulla voidaan seurata huoltosopimusten taloudellista kannattavuutta. Laskennassa huomioidaan sekä sopimuksesta aiheutuneet kulut että sopimuslaskutuksesta saadut tuotot.
Kuluihin sisällytetään:
sopimukseen liittyvien töiden omakustannehinta
sopimukseen kuuluvien varaosien kulut.
Tuotto muodostuu sopimuslaskutuksesta ja kokonaisuutta seurataan Tuottoseuranta-raportilla (Raportti nro 1304).
Tässä ohjeessa kuvataan, mitä käyttäjän tulee huomioida huoltotöiden ja laskujen kirjauksessa, jotta Sopimuskannattavuus-toiminnosta saadaan täysi hyöty.
Huomioithan, että sopimuskannattavuus on erikseen käyttöön otettava ominaisuus.
Alkutoimenpiteet
Jotta Sopimuskannattavuus-lisäsovellusta voidaan käyttää, on varmistettava, että sekä organisaatiolle että käyttäjälle on asetettu tarvittavat oikeudet.
Huoltosopimuksen luonti
Huoltosopimusten hallinta perustuu tuotekortteihin. Sopimukselle kuuluvat tuotteet valitaan kohdasta Rekisterit > Tuote > Tuotekortit. Kun tuotteet on valittu, sopimukselle luodaan yksilöllinen sopimusnumero Perustiedot-välilehdellä.
Henkilökohtainen omakustannehinta työlle
Työntekijäkohtaisen kustannuslaskennan pohjaksi luodaan tuoterekisteriin tuote, jonka hintatietoihin määritellään henkilön tuntihinta. Tätä tietoa hyödynnetään kululaskennassa.
Kun tuote on luotu, se kytketään työntekijään seuraavasti:
Avaa Rekisterit > Henkilöstö
Siirry kyseisen henkilön Lisätiedot-välilehdelle.
Valitse Omakustannehintatuote (Huolto) -kenttään aiemmin luotu tuntihintatuote.