Skip to main content
Skip table of contents

Sopimuskannattavuus

Yleistä

Sopimuskannattavuus-toiminnon avulla voidaan seurata huoltosopimusten taloudellista kannattavuutta. Laskennassa huomioidaan sekä sopimuksesta aiheutuneet kulut että sopimuslaskutuksesta saadut tuotot.

Kuluihin sisällytetään:

  • sopimukseen liittyvien töiden omakustannehinta

  • sopimukseen kuuluvien varaosien kulut.

Tuotto muodostuu sopimuslaskutuksesta ja kokonaisuutta seurataan Tuottoseuranta-raportilla (Raportti nro 1304).

Tässä ohjeessa kuvataan, mitä käyttäjän tulee huomioida huoltotöiden ja laskujen kirjauksessa, jotta Sopimuskannattavuus-toiminnosta saadaan täysi hyöty.

Huomioithan, että sopimuskannattavuus on erikseen käyttöön otettava ominaisuus.

Alkutoimenpiteet

Jotta Sopimuskannattavuus-lisäsovellusta voidaan käyttää, on varmistettava, että sekä organisaatiolle että käyttäjälle on asetettu tarvittavat oikeudet.

Huoltosopimuksen luonti

Huoltosopimusten hallinta perustuu tuotekortteihin. Sopimukselle kuuluvat tuotteet valitaan kohdasta Rekisterit > Tuote > Tuotekortit. Kun tuotteet on valittu, sopimukselle luodaan yksilöllinen sopimusnumero Perustiedot-välilehdellä.

Henkilökohtainen omakustannehinta työlle

Työntekijäkohtaisen kustannuslaskennan pohjaksi luodaan tuoterekisteriin tuote, jonka hintatietoihin määritellään henkilön tuntihinta. Tätä tietoa hyödynnetään kululaskennassa.

Kun tuote on luotu, se kytketään työntekijään seuraavasti:

  1. Avaa Rekisterit > Henkilöstö

  2. Siirry kyseisen henkilön Lisätiedot-välilehdelle.

  3. Valitse Omakustannehintatuote (Huolto) -kenttään aiemmin luotu tuntihintatuote.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.