Palkansaajien perustaminen ja perustietojen muokkaaminen
Kun palkkoja halutaan laskea palkkoja henkilölle, jolla on jo käyttäjätunnus käytössä, toimi alla olevan ohjeen mukaisesti
Kun palkansaajalla ei ole käyttäjätunnusta vielä NetBaronissa, henkilö perustetaan palkanlaskennan kautta
Palkansaajia voidaan hallinnoida Palkansaajat-näkymässä. Voit perustaa palkansaajia kun käyttäjätasosi on vähintään “Tehokäyttäjä”
Näkymässä näytetään vain ne henkilöt, jotka on merkitty palkansaajiksi.

Palkansaajat näkyvät myös Rekisterin > Organisaatio > Henkilöstö -näkymässä.
Uusi palkansaaja voidaan luoda
-painikkeesta. Kun palkansaajat perustetaan tätä kautta (Henkilöstö-rekisterin sijaan) niin palkansaajille tulee automaattisesti Palkansaaja-valinta aktiiviseksi eikä henkilölle luoda käyttäjätunnusta.
Palkansaajan perustiedot

Pakolliset tiedot ovat Etunimi ja Sukunimi sekä Henkilötunnus.
Henkilötunnus voidaan syöttää myös muodossa ppkkvv, esimerkiksi silloin kun maksetaan palkkaa henkilölle, jolla ei ole henkilötunnusta. Järjestelmä ilmoittaa henkilötunnuksen olevan virheellinen, mutta henkilötunnus tallennetaan kuitenkin.
Veronumero-tieto ei ole pakollinen
Henkilökohtaiset kohdassa voidaan määritellä henkilökohtainen puhelinnumero, matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Sähköpostiosoite -kenttään annettua osoitetta käytetään ensisijaisesti palkkalaskelman lähettämiseen.
Tieto tallentuu palkkojen asetuksissa henkilön Yleiset-välilehden Palkkalaskelman sähköposti -kenttään.
Mikäli kenttä on tyhjä, käytetään palkkalaskelman lähettämiseen ylempänä olevaa Sähköpostiosoite -kentän tietoa.
Pankkitilin osalta riittää kun syöttää palkansaajan tilin IBAN numeron. Tallennuksen yhteydessä ohjelma lisää automaattisesti BIC-koodin.
Palkansaajien tuonti CSV-tuonnin avulla
Toiminnot valikosta voidaan tuoda palkansaajien tietoja csv-tiedostosta.
Voit ladata myös valmiin csv-tiedosto pohjan, jossa on kaikki tuotavat kentät valmiiksi. (Lataa tästä: NetBaron, palkansaajien csv-tuonnin mallipohja.csv)


Sarakkeiden kohdalla voidaan pudotusvalikosta kohdistaa mihin palkansaajan tietoon se viedään NetBaronissa.
Päivitä tiedot jos palkansaaja on jo tallennettu -valinnalla voidaan päivittää ohjelmassa jo valmiiksi olevien henkilöiden tietoja.
Tuonnissa nimitiedot ja henkilötunnus on pakollisia kaikissa tapauksissa.
Verokortin tuonnissa pakollisia on lisäksi aloitus- ja lopetuspäivämäärät sekä tuotavan verokorttityypin mukaiset prosentit ja tulorajat.Päivämäärät csv-tieodostossa tulee olla muodossa VVVV-KK-PP, eli vuosi-kuukausi-päivä (esim. 2025-12-31)
Tuonti tarkistaa kenttien oikeellisuuden ja ilmoittaa siitä käyttäjälle. Lisäksi ilmoitetaan jos valittua lomakerrointaulukkoa, ammattiliittoa, maksuryhmää, suorituslajia tai laskentaryhmää ei löydy.
Lomakerrointaulukon osalta tarkistetaan myös löytyykö useita samannimisiä taulukoita. Jos löytyy, antaa järjestelmä virheilmoituksen.
Jos missä tahansa tiedossa on tuotavassa aineistossa virhe, mitään virheellisen rivin tietoja ei tallenneta ja järjestelmä ilmoittaa virheestä.
Tuonnissa voidaan tuoda palkansaajalle seuraavien kenttien tiedot:
Palkanlaskennan tilamuutoksiin logittuva tieto:
siirryttäessä palkansaajien Etsi-näkymään (Palkka > Palkansaajat).
avattaessa palkansaajan tiedot muokattavaksi Etsi-näkymän kautta (Palkka > Palkansaajat).
avattaessa olemassa oleva palkkalaskelma.
avattaessa palkansaajan asetukset Palkka-sovelluksen asetuksissa Henkilöstö-välilehdellä (Asetukset > Sovellusasetukset > Palkka > Henkilöstö-välilehti).
haettaessa tietoa Palkan Etsi-näkymässä.
muokattaessa ja poistaessa tietoja.
