FAQ - Laskutus ja talous
Huom! Tässä ohjeessa mainitut kirjausmenettelyt ovat vain esimerkkejä. Kirjaukset tulee tehdä aina vallitsevia lakeja ja viranomaisohjeita noudattaen. NetBaron Solutions Oy ei vastaa annettujen ohjeiden ja tietojen oikeellisuudesta tai tietojen käytöstä aiheutuneista välittömistä tai välillisistä kuluista tai vahingoista. Tietojen ja ohjeiden oikeellisuus tulee tarkistaa aina asianomaiselta viranomaiselta, tilitoimistosta tai tilintarkastajalta.
Esimerkeissä käytetyt kirjanpitotilit ovat NetBaronin Liikekirjuri-tilikartalla oletuksena olevia tilejä.
Olisin kysynyt että miten oikeaoppisesti tämä tulisi tehdä? |
Kun asiakas maksaa myyntilaskulle liikaa (esim. +200 €), ylimenevä osuus kirjataan tiliotteelta suoraan omalle kirjanpidon tililleen (esim. 2949), eikä kohdisteta alkuperäiseen myyntilaskuun. Palautusvaihtoehdot:
Vaihtoehtoisesti palautusta ei käsitellä tiliotteella lainkaan, vaan kirjataan manuaalinen suoritus myyntilaskulle ja lisätään tiliotteelle selitteeksi selvitys palautuksesta. |
Mitä tarkoittaa verkkolaskun lähetyksen yhteydessä saapuu virheilmoitus "Virheellinen rivi xx, Sarake 0: xxxxxxxxxxx |
Todennäköinen syy on, että vastaanottajan verkkolaskutietoihin ei ole määritelty tunnisteen tyyppiä. Tarkista ja määritä se seuraavasti:
|
Mitä tarkoittaa verkkolaskun lähetyksen yhteydessä pankista saapunut "Verkkolasku:laskunluonnissa virhe" -virheilmoitus. |
Jos laskun vastaanottajan operaattori on Maventa ja lasku on ennakkolasku, virheen syynä on se, että Maventa ei tue laskutyyppiä INV06 (ennakkolasku). |
Mitä tarkoittaa ennakkoperintärekisteri? |
Jos työn suorittaja kuuluu ennakkoperintärekisteriin, maksajan ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä maksamastaan työ- tai käyttökorvauksesta. Jos maksettu suoritus on palkkaa, ennakonpidätys on toimitettava aina, vaikka saaja kuuluisikin ennakkoperintärekisteriin. Ostolaskun asetuksissa voidaan aktivoida valinta Tarkista toimittajan ennakkoperintärekisterin voimassaolo.
Jos ilmoitus näytetään:
Toimittajakohtaiset rekisteritiedot
|
Mitä tarkoittaa laskun uudelleenlähetyksen jälkeen laskulle tullut Pankin palaute: Dublicate invoice? |
Virheilmoitus tarkoittaa, että lasku on jo lähetetty aiemmin. Pankeilla ja operaattoreilla on omat kriteerinsä sille, milloin lasku tulkitaan tuplalaskuksi.
|
Kuinka monta merkkiä voin syöttää viitenumerokenttään? |
Suomalainen viite on käytössä kotimaan laskuissa. Viitenumeron pituus on maksimissaan 20 (19 + 1) ja minimissään 4 (3 + 1) merkkiä pankkiyhdistysten määritysten mukaisesti. RF-viite on käytössä kotimaan laskujen lisäksi maiden rajat ylittävässä maksamisessa. RF-viitteen sallittu enimmäispituus on 25 merkkiä. |
Olen tekemässä Maksukehotus 1 -mallilla laskua, miksi en saa korkoa näkyviin? |
Varmista, että lasku on Maksukehotus-tilassa. Aseta laskulle maksukehotuspäivä ja valitse Toiminnot-valikosta Maksukehotus. |
Kuinka saan luotua laskun, johon en halua alv:a? |
Valitse laskurivillä ALV % -kenttään arvo 0. Varmista myös, että käytettävän kirjanpitotilin ALV % on nolla, jotta ALV-laskelmat toimivat oikein. |
Missä näkyy ostolaskun tositenumerointi ja missä sen voi lisätä? |
Tositenumero muodostuu, kun ostolasku hyväksytään Hyväksy-painikkeella. Ennen tätä ostolasku on Kesken-tilassa. Jos käytössä on laskujen kierrätys, laskun tila määräytyy kierrätyksen vaiheen mukaan (esim. tarkastettavana, hyväksyttävänä). |
Miksi en saa Talous-sovelluksen puolella ostoja näkyviin? |
Käyttöoikeutenne oikeuttaa ainoastaan myyntitapahtumien kirjaamiseen. |
Olen kuitannut myyntilaskun maksetuksi ja vahingossa näppäilin väärän summan, ohjelma näyttää näin ollen saldoksi erotusta. Miten saan erotuksen kuitattua nollaksi? |
Maksusuorituksen peruutus tai muutos myyntilaskulle
|
Loin organisaatiooni kaksi toimipistettä (A ja B). Pitäisi laskuttaa siten, että A:n laskut ovat ihan irrallaan B:n laskuista, eli pitäisi saada oma juokseva laskunumero. Miten teen tämän? |
Molemmille toimipisteille voidaan luoda omat numerosarjat. Käytettävä laskunumerosarja valitaan laskua tehdessä ennen laskun hyväksymistä (ostolasku) tai laskuttamista/tulostamista (myyntilasku). Ohjeet numerosarjojen lisäämiseen ja muokkaamiseen löytyvät ohjeesta: https://help.netbaron.fi/instructions/yleiset-asetukset-numerosarjat. |
En pääse muokkaamaan tositteita, jotka on tuotu suoraan osto- ja myyntireskontrasta. Tositteilta puuttuu vastatili, enkä pääse kirjanpidossa lisäämään sitä. Mistä saan korjattua tositteet? |
Ainoastaan kirjanpitoon syötetyt tiedot korjataan kirjanpidossa. Myynti- tai ostoreskontran kautta muodostuneen tositteen vastatiliä pääsee muuttamaan myyntilaskulla/ostolaskulla tuplaklikkaamalla laskurivin tilinumeroa. Pysyvät vasta- ja alv-tilioletukset tehdään tilikartalla. Huom! Kirjanpidon tositteelta voi porautua osto- ja myyntilaskuun. |
Mistä saisin sellaisen listan, mistä näkisin päivämäärän mukaan esim. 20.4. mitä olen laittanut pankkiin maksuun? |
Tee seuraavat määritykset ostolaskun Etsi-näkymässä
|
Kuinka kirjataan yhteisömyynnit ja -ostot |
Asiakkaan/toimittajan kirjanpitotilin ja ALV-koodin määrittäminen
ALV-koodien hallinta:
Yhteisömyynnin ja -ostojen ALV-koodit:
Erityistapaukset:
Alv-koodin perusteella tilin etsiminen tilikartalta:
|
Miten saan luotua tilikarttaan tilin, jonka alv-prosentti on 100 %? |
100 % alv:n sisältävän tilin luominen sovellukseen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Tällainen kirjaus pitää tehdä käyttäen alvillista ja alvitonta tiliä. Tarkemmat tiedot löydät Arvonlisäveron käsittelyn erityistilanteiden ohjeesta. |
Kirjanpidossa näkyy ylimääräisiä poistettuja tositteita, jotka kuitenkin näkyvät edelleen tositelistassa. Miten nämä saa poistettua niin, etteivät ne enää näkyisi listassa? Tositteiden kohdalla on merkintä Poistettu: Kyllä |
Tositelistasta ei voi poistaa tositenumeroita kokonaan, vaikka itse tosite olisi poistettu, koska listassa ei saa olla aukkoja. Numeroinnin on edettävä kronologisesti ja juoksevasti. Poistettujen tositteiden numerot voi kuitenkin ottaa uudelleen käyttöön manuaalisesti. Tämä onnistuu luomalla uuden tositteen ja antamalla sille käsin sen numeron, joka oli aiemmin poistetulla tositteella. |
Kun tuon ostotilauksen ostoreskontraan kaikki laskunrivien kappalemäärät ovat nollina? |
Ostolaskulle tuodaan ostotilaukselta saavutettujen rivien kappalemäärät. Mikäli tilaus on Tilattu-tilassa, ei kappalemääriä ole vielä tiedossa. |
Saako henkilö, jolle on tullut laskuja tarkastettavaksi tai hyväksyttäväksi, jonkinlaisen ilmoituksen esimerkiksi sähköpostilla? |
Kyllä. Kierron asetuksissa määritellään, lähetetäänkö sähköposti ja missä vaiheessa se lähetetään. Samoissa asetuksissa voidaan myös määritellä, missä vaiheessa erääntyvästä laskusta nousee tieto talouden tehtävälistalle. Asetukset löytyvät polusta: Tarkemmat ohjeet löydät kierron asetusten ohjeesta. |
Olemme lähettäneet asiakkaalle maksukehotuksen eräästä laskustamme. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole alkuperäistä laskua, ja haluaisin nyt tulostaa sen paperille. Olen yrittänyt tulostaa laskua, mutta tulostuu vain maksukehotus ja yksi liite. Miten saan varsinaisen laskun tulostettua? |
Valitse Tulosta-valikosta tulostuspohjaksi jokin muu tulostuspohja kuin Maksukehotus. Valitsemalla tulostuspohjaksi esim. Lasku, saa sen tulostettua. |
Mistä löydämme sellaisen raportin kirjanpitäjälle, jossa olisi ostolaskuista nettolistaus sekä tilikohtainen erittely? |
Ostolaskujen raporteissa on Pääkirja-raportti, jossa ostolaskut on listattuna tileittäin. Myös raportissa Päiväkirja, löytyy tilikohtainen erittely. |
Onko verkkolaskua mahdollista lähettää myös yksityishenkilölle? |
Verkkolaskuja on mahdollista lähettää myös yksityishenkilöille. Käyttöönotto tapahtuu eri tavalla, riippuen käytetäänkö operaattorina pankkia vai operaattoria (Apix): Lisätietoa kuluttajalaskutuksen käyttöönotosta pankkikanavassa. Lisätietoa kuluttajalaskutuksen käyttöönotosta Apix-operaattorikanavassa. |
Toimiiko laskun eräajolaskutus niin, että se muodostaa asiakkaalle automaattisesti uuden laskun esimerkiksi kuukauden välein, mutta ei kuitenkaan luo laskuja heti kerralla? Onko siis mahdollista kirjata järjestelmään koko vuoden laskut yhdellä kertaa? |
Eräajolaskutus voidaan suorittaa joko kertaluonteisesti tai toistuvana eräajolaskutuksena. Suoritustavan voi määritellä manuaaliseksi tai automaattiseksi. Jos luodaan toistuvaissuoritteinen eräajolasku ja sen suoritustavaksi valitaan automaattinen, järjestelmä muodostaa laskut asiakkaalle automaattisesti esimerkiksi kuukauden välein. Tarkemmat ohjeet löytyvät myyntieräajolaskujen ohjeesta. Uuden eräajolaskun luominen. |
Miten saan myyntilaskuja siirrettyä kirjanpitoon? |
Automaattisen kirjanpidon saa käyttöön talouden asetuksista: Asetukset > Sovellukset > Talous > Kirjanpito > Asetukset. Jos automaattinen kirjanpito ei ole päällä, laskut täytyy viedä kirjanpitoon manuaalisesti. Tämä onnistuu valitsemalla: |
Mihin voisin kirjoittaa laskulle tai miten helpoiten voisin kohdistaan erästä laskuamme koskevan reklamaation ko. laskuun, jonka laskun summa hyvitettiin asiakkaalle palautetun tuotteen johdosta? |
Reklamaatiota koskevan tiedon voi kirjoittaa laskuun seuraaviin kohtiin laskun Muuta tietoa –välilehdellä oleviin kenttiin:
|
Miten saan verkkolaskuistani paperilaskuja? |
Jos kaikilla laskuttajayrityksen yritys- tai henkilöasiakkailla ei ole valmiuksia ottaa vastaan e-laskuja, voidaan laskut ohjata tulostuspalveluun, jolloin ne menevät paperisina vastaanottajille. Lisätietoa pankin tulostuspalvelun käyttämisestä ja operaattorin (Apix) tulostuspalvelun käyttämisestä. |
Lähetämme verkkolaskuja ja asiakkaamme ilmoittavat usein vain OVT-tunnuksen sekä verkkolaskuvälittäjänsä. Miten ja minne asiakkaan ilmoittamat tiedot syötetään järjestelmässä? |
Asiakasrekisteriin Perustiedot 2-välilehdelle tulee määrittää asiakkaan Y-tunnus, OVT-tunnus, Operaattoritunnus ja Verkkolaskuosoite. Usein verkkolaskuosoite on sama kuin OVT-tunnus, jolloin OVT-tunnus syötetään sekä OVT-tunnnus-kenttään, että Verkkolaskuosoite-kenttään. Välittäjätunnus syötetään Operaattoritunnus-kenttään. Asiakkaan verkkolaskutiedot voi tarkistaa verkkolaskuosoite.fi-sivustolta. |
Mitkä NetBaronin kentät siirtyvät verkkolaskulle? |
Voit tarkistaa siirtyvät kentät tästä linkistä. |
Miten luodaan myyntilaskun hyvityslasku? |
Hyvityslaskun voi tehdä valitsemalla laskulla Toiminnot > Luo hyvityslasku. Lue tarkemmat ohjeet ja vinkit ohjeesta. |
Lähetetäänkö maksumuistutus verkkolaskuna, käyttäen verkkolaskupohjaa, joka muuttuu maksumuistutuspohjaksi, kun laskun on muuttanut muistutukseksi? |
Kyllä. Kun laskusta lähetetään maksukehotus verkkolaskuna, käytetään verkkolaskustandardin mukaista lomakepohjaa. Lähtevässä aineistossa laskun tyyppi ja selite eroavat alkuperäisestä laskusta:
Verkkolaskupohjaan voi lisätä oman tekstin:
Jos haluat tarkistaa, miltä maksukehotus- tai perintätilassa oleva verkkolasku näyttää, voit tulostaa sen näytölle verkkolaskumuodossa:
|
Mikä eräpäivä maksukehotuksella on? |
Maksukehotusta tehdessä ohjelma pyytää antamaan maksukehotuspäivämäärän, joka tarkoittaa maksukehotuksen muodostuspäivää. Maksukehotuksella näkyy:
Uusi eräpäivä viedään Finvoice-verkkolaskun xml-aineistoon elementteihin InvoiceDueDate ja EpiDateOptionDate. Tämä on välttämätöntä, sillä muuten lasku hylkäytyisi pankin päässä, jos eräpäivä olisi menneisyydessä. Kun maksukehotuksena saapuvasta aineistosta muodostetaan ostolasku, ostolaskun eräpäiväksi tuodaan juuri tämä uusi, edellä mainituin perustein laskettu päivämäärä. Maksukehotuksella kerrotaan lisäksi laskun alkuperäinen eräpäivä tekstirivinä, esimerkiksi: |
Pystynkö näkemään jostain, onko verkkolasku mennyt perille asiakkaan järjestelmään? Joskus tulee ilmoituksia, ettei lasku ole saapunut lainkaan, vaikka meille ei ole tullut mitään virheilmoitusta. |
Voit tarkistaa, onko lasku lähtenyt Netbaronista eteenpäin ja onko operaattori välittänyt sen, mutta et voi nähdä, onko lasku varmasti saapunut vastaanottajan järjestelmään. Jos lasku on lähetetty pankkikanavan kautta
Jos lasku on lähetetty operaattorikanavan kautta (Apix)
Jos lasku on lähetetty, mutta ei ole saapunut asiakkaalle
|
Miten toimii Perintä-tila? Ilmaiseeko se vain laskun olevan perinnässä, vai muuttaako se jotain muutakin? |
Laskun Perintä-tila tarkoittaa yleensä sitä, että lasku on siirretty ulkoisen perintätoimiston perittäväksi.
|
Pystyykö järjestelmän asetuksia muuttamaan niin, että talouden tehtävälistalle nousisivat maksamattomat laskut vasta, kun ne ovat olleet erääntyneinä 10 päivää? |
Asetuksissa voidaan säätää Myöhässä -tilaisten myyntilaskujen osalta Hälytysraja. Kyllä, tämä onnistuu Hälytysraja-asetuksia säätämällä.
Näin saat säädettyä, milloin lasku huomioidaan tehtävälistalla erääntyneenä |
Pystyykö asetuksista määrittelemään, ettei muistutusmaksu/viivästyskorko jäisi asiakkaan maksuihin roikkumaan? Eli jos asiakas ei maksa niitä, ne eivät nousisi korkolistalle, vaikka näkyvät maksukehotuksessa? |
Myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku) voidaan määritellä, millä perusteella laskut nousevat korkolistalle.
Tarkemmat korkolistan ohjeet löytyvät tästä linkistä. |
Miksi verkkolaskuna lähetetty maksukehotuslasku ei mene perille verkkolaskuna? |
Kaikki operaattorit eivät pysty välittämään maksukehotuksia verkkolaskuna. Voit varmistaa asian omalta operaattorilta. |
Kun yritän lähettää verkkolaskua saan lähetysvaiheessa virheimoituksen: Virhe:Laskutusaihe puuttuu. Mitä virheilmoitus tarkoittaa? |
Virheilmoitus johtuu siitä, että laskun vastaanottajan tiedoissa Oletukset-välilehdellä on Laskun käsittely -kohtaan valittu Kuluttaja. Kun vastaanottaja on määritelty kuluttajaksi, laskulta vaaditaan laskutusaihe ja lasku lähetetään E-laskuna verkkopankkiin. Jos kuitenkin on tarkoitus lähettää lasku yritykselle, muuta Laskun käsittely -kohdan valinnaksi Yritys. |