Skip to main content
Skip table of contents

FAQ - Laskutus ja talous

Huom! Tässä ohjeessa mainitut kirjausmenettelyt ovat vain esimerkkejä. Kirjaukset tulee tehdä aina vallitsevia lakeja ja viranomaisohjeita noudattaen. NetBaron Solutions Oy ei vastaa annettujen ohjeiden ja tietojen oikeellisuudesta tai tietojen käytöstä aiheutuneista välittömistä tai välillisistä kuluista tai vahingoista. Tietojen ja ohjeiden oikeellisuus tulee tarkistaa aina asianomaiselta viranomaiselta, tilitoimistosta tai tilintarkastajalta.
Esimerkeissä käytetyt kirjanpitotilit ovat NetBaronin Liikekirjuri-tilikartalla oletuksena olevia tilejä.

Olisin kysynyt että miten oikeaoppisesti tämä tulisi tehdä?
Eli kun asiakas on maksanut myyntilaskulle liikaa 200 euroa niin suoritukseen tulee kirjaus tilille 2949 +200 euroa. Ja nyt kun tuo ylisuoritus on palautettu asiakkaalle niin miten sen palautuksen saisi kohdistettua myyntilaskulle?

Kun asiakas maksaa myyntilaskulle liikaa (esim. +200 €), ylimenevä osuus kirjataan tiliotteelta suoraan omalle kirjanpidon tililleen (esim. 2949), eikä kohdisteta alkuperäiseen myyntilaskuun.

Palautusvaihtoehdot:

  1. Ostolaskulla – tiliöi samalle tilille, jolle ylisuoritus kirjattiin.

  2. Erillisellä maksuaineistolla – kirjaa tiliotteelta suoraan lyhytaikaiselle velkatilille.

Vaihtoehtoisesti palautusta ei käsitellä tiliotteella lainkaan, vaan kirjataan manuaalinen suoritus myyntilaskulle ja lisätään tiliotteelle selitteeksi selvitys palautuksesta.

 

Mitä tarkoittaa verkkolaskun lähetyksen yhteydessä saapuu virheilmoitus "Virheellinen rivi xx, Sarake 0: xxxxxxxxxxx
Element 'ToIdentifier', attribute 'SchemeID': '' is not a valid value of the atomic type 'ElectronicAddrSchemeIdType'"

Todennäköinen syy on, että vastaanottajan verkkolaskutietoihin ei ole määritelty tunnisteen tyyppiä.

Tarkista ja määritä se seuraavasti:

  1. Avaa Asiakasrekisteri → Perustiedot 2 -välilehti.

  2. Tunnisteen tyyppi -valikosta valitse:

    • Suomen verohallitus, jos käytetään OVT-muotoista verkkolaskutunnusta.

    • S.W.I.F.T (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications s.c.), jos käytetään IBAN-muotoista verkkolaskutunnusta.

 

Mitä tarkoittaa verkkolaskun lähetyksen yhteydessä pankista saapunut "Verkkolasku:laskunluonnissa virhe" -virheilmoitus.

Jos laskun vastaanottajan operaattori on Maventa ja lasku on ennakkolasku, virheen syynä on se, että Maventa ei tue laskutyyppiä INV06 (ennakkolasku).

 

Mitä tarkoittaa ennakkoperintärekisteri?

Jos työn suorittaja kuuluu ennakkoperintärekisteriin, maksajan ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä maksamastaan työ- tai käyttökorvauksesta. Jos maksettu suoritus on palkkaa, ennakonpidätys on toimitettava aina, vaikka saaja kuuluisikin ennakkoperintärekisteriin.
Lisätietoja: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/yritystoiminta/verohallinnon-rekisterit/ennakkoperintarekisteri/

Ostolaskun asetuksissa voidaan aktivoida valinta Tarkista toimittajan ennakkoperintärekisterin voimassaolo.

  • Kun valinta on päällä, järjestelmä tarkistaa ostolaskun käsittelyn yhteydessä, että toimittajalle on määritelty ennakkoperintärekisteröinnin päivämäärä ja että voimassaolopäivä on tulevaisuudessa.

  • Jos tiedot puuttuvat tai voimassaolo on päättynyt, näytetään ilmoitus:
    "Toimittajan ennakkoperintärekisteröinti ei ole voimassa."

Jos ilmoitus näytetään:

  1. Tarkista voimassaolo esim. https://tietopalvelu.ytj.fi/yrityshaku.aspx?kielikoodi=1

  2. Päivitä toimittajan tiedot ajantasalle ja tallenna.

  3. Käsittele ostolasku normaalisti.

Toimittajakohtaiset rekisteritiedot

  • Ennakkoperintärekisteröinti ja Seuraava tarkastuspäivä löytyvät Asiakasrekisteristä → Sertifiointi-välilehdeltä.

  • Polku: Rekisterit → Asiakkaat → [Valitse asiakas] → Sertifiointi-välilehti.

 

Mitä tarkoittaa laskun uudelleenlähetyksen jälkeen laskulle tullut Pankin palaute: Dublicate invoice?

Virheilmoitus tarkoittaa, että lasku on jo lähetetty aiemmin. Pankeilla ja operaattoreilla on omat kriteerinsä sille, milloin lasku tulkitaan tuplalaskuksi.

  1. OP-pankki hylkää laskun, jos se lähetetään uudelleen ilman mitään muutoksia.

    • Tarkoituksena on estää vahingossa tapahtuva tuplalaskutus.

    • Jos laskuun tehdään muutoksia (esim. summa muuttuu), pankki ei hylkää sitä.

  2. Basware hylkää laskun, jos laskunumero, päivämäärä ja laskutyyppi ovat samat kuin aiemmin lähetetyssä laskussa.

    • Tämä tarkoittaa, että Baswaren tarkistus on vielä tiukempi kuin OP:n.

 

Kuinka monta merkkiä voin syöttää viitenumerokenttään?

Suomalainen viite on käytössä kotimaan laskuissa. Viitenumeron pituus on maksimissaan 20 (19 + 1) ja minimissään 4 (3 + 1) merkkiä pankkiyhdistysten määritysten mukaisesti.

RF-viite on käytössä kotimaan laskujen lisäksi maiden rajat ylittävässä maksamisessa. RF-viitteen sallittu enimmäispituus on 25 merkkiä.

 

Olen tekemässä Maksukehotus 1 -mallilla laskua, miksi en saa korkoa näkyviin?

Varmista, että lasku on Maksukehotus-tilassa. Aseta laskulle maksukehotuspäivä ja valitse Toiminnot-valikosta Maksukehotus.

 

Kuinka saan luotua laskun, johon en halua alv:a?

Valitse laskurivillä ALV % -kenttään arvo 0. Varmista myös, että käytettävän kirjanpitotilin ALV % on nolla, jotta ALV-laskelmat toimivat oikein.

    

Missä näkyy ostolaskun tositenumerointi ja missä sen voi lisätä?

Tositenumero muodostuu, kun ostolasku hyväksytään Hyväksy-painikkeella. Ennen tätä ostolasku on Kesken-tilassa.

Jos käytössä on laskujen kierrätys, laskun tila määräytyy kierrätyksen vaiheen mukaan (esim. tarkastettavana, hyväksyttävänä).

 

Miksi en saa Talous-sovelluksen puolella ostoja näkyviin?

Käyttöoikeutenne oikeuttaa ainoastaan myyntitapahtumien kirjaamiseen.

 

Olen kuitannut myyntilaskun maksetuksi ja vahingossa näppäilin väärän summan, ohjelma näyttää näin ollen saldoksi erotusta. Miten saan erotuksen kuitattua nollaksi?

Maksusuorituksen peruutus tai muutos myyntilaskulle

  1. Avaa haluttu myyntilasku.

  2. Valitse Lasku → Maksusuoritukset.

  3. Tuplaklikkaa korjattavaa maksusuoritusriviä, korjaa summa oikeaksi ja paina Tallenna.

  4. Jos summan korjaaminen ei riitä, voit tyhjentää koko maksusuorituksen Tyhjennä maksusuoritus -painikkeella ja kirjata maksusuorituksen uudelleen.

 

Loin organisaatiooni kaksi toimipistettä (A ja B). Pitäisi laskuttaa siten, että A:n laskut ovat ihan irrallaan B:n laskuista, eli pitäisi saada oma juokseva laskunumero. Miten teen tämän?

Molemmille toimipisteille voidaan luoda omat numerosarjat. Käytettävä laskunumerosarja valitaan laskua tehdessä ennen laskun hyväksymistä (ostolasku) tai laskuttamista/tulostamista (myyntilasku).

Ohjeet numerosarjojen lisäämiseen ja muokkaamiseen löytyvät ohjeesta: https://help.netbaron.fi/instructions/yleiset-asetukset-numerosarjat.

 

En pääse muokkaamaan tositteita, jotka on tuotu suoraan osto- ja myyntireskontrasta. Tositteilta puuttuu vastatili, enkä pääse kirjanpidossa lisäämään sitä. Mistä saan korjattua tositteet?

Ainoastaan kirjanpitoon syötetyt tiedot korjataan kirjanpidossa. Myynti- tai ostoreskontran kautta muodostuneen tositteen vastatiliä pääsee muuttamaan myyntilaskulla/ostolaskulla tuplaklikkaamalla laskurivin tilinumeroa. Pysyvät vasta- ja alv-tilioletukset tehdään tilikartalla. Huom! Kirjanpidon tositteelta voi porautua osto- ja myyntilaskuun.

  

Mistä saisin sellaisen listan, mistä näkisin päivämäärän mukaan esim. 20.4. mitä olen laittanut pankkiin maksuun?

Tee seuraavat määritykset ostolaskun Etsi-näkymässä

  1. Näkymä > Kentät-valikosta valitse näkyville Pankkiinlähetyspäivä-kenttä

  2. Hakua voit rajata päivänmäärillä. Huomioi, että päivänmäärähakua et kuitenkaan voi kohdistaa pankkiinlähetyspäivään.

  3. Haun suorittamien jälkeen ajittele rivit Pankkiinlähetyspäivä-sarakkeen mukaan, jolloin löydät helposti haluttuna päivänä maksuun lähetetyt laskut.

 

Kuinka kirjataan yhteisömyynnit ja -ostot

Asiakkaan/toimittajan kirjanpitotilin ja ALV-koodin määrittäminen

  • Asiakkaan tai toimittajan tietoihin voidaan Oletukset-välilehdelle tallentaa kirjanpidon tili, joka poikkeaa yleisestä myynti- tai ostotilistä.

  • Tilin takana oleva ALV-koodi ohjaa myynnit ja ostot oikein viranomaisilmoituksille.

ALV-koodien hallinta:

  • Löytyy Talouden asetuksista:
    Asetukset → Sovellusasetukset – Talous → ALV-koodit.

Yhteisömyynnin ja -ostojen ALV-koodit:

  • 11 – Tavaran myynti muihin EU-maihin

  • 12 – Kolmikanta myynti muihin EU-maihin

  • 15 – Palveluiden myynti muihin EU-maihin

  • 41 – Tavaraostot muista EU-maista

  • 45 – Palveluostot muista EU-maista

Erityistapaukset:

  • Myyntiä ei veroteta Suomessa, jos asennus- tai kokoamistyö suoritetaan muualla.

  • Tällaisen myynnin arvo ilmoitetaan verottomana myyntinä ALV-ilmoituksella kohdassa “0-verokannan alainen liikevaihto”.

  • Käytettävä ALV-koodi: 10 – 0-verokannan alainen liikevaihto.

Alv-koodin perusteella tilin etsiminen tilikartalta:

  • Valitse tilikartalla ALV-koodi -kenttään haluttu koodi ja napsauta Etsi.

  • Järjestelmä näyttää kaikki tilit, joille kyseinen ALV-koodi on määritelty.

 

Miten saan luotua tilikarttaan tilin, jonka alv-prosentti on 100 %?

100 % alv:n sisältävän tilin luominen sovellukseen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Tällainen kirjaus pitää tehdä käyttäen alvillista ja alvitonta tiliä. Tarkemmat tiedot löydät Arvonlisäveron käsittelyn erityistilanteiden ohjeesta.

  

Kirjanpidossa näkyy ylimääräisiä poistettuja tositteita, jotka kuitenkin näkyvät edelleen tositelistassa. Miten nämä saa poistettua niin, etteivät ne enää näkyisi listassa? Tositteiden kohdalla on merkintä Poistettu: Kyllä

Tositelistasta ei voi poistaa tositenumeroita kokonaan, vaikka itse tosite olisi poistettu, koska listassa ei saa olla aukkoja. Numeroinnin on edettävä kronologisesti ja juoksevasti.

Poistettujen tositteiden numerot voi kuitenkin ottaa uudelleen käyttöön manuaalisesti. Tämä onnistuu luomalla uuden tositteen ja antamalla sille käsin sen numeron, joka oli aiemmin poistetulla tositteella.

 

Kun tuon ostotilauksen ostoreskontraan kaikki laskunrivien kappalemäärät ovat nollina?

Ostolaskulle tuodaan ostotilaukselta saavutettujen rivien kappalemäärät. Mikäli tilaus on Tilattu-tilassa, ei kappalemääriä ole vielä tiedossa.

    

Saako henkilö, jolle on tullut laskuja tarkastettavaksi tai hyväksyttäväksi, jonkinlaisen ilmoituksen esimerkiksi sähköpostilla?

Kyllä. Kierron asetuksissa määritellään, lähetetäänkö sähköposti ja missä vaiheessa se lähetetään. Samoissa asetuksissa voidaan myös määritellä, missä vaiheessa erääntyvästä laskusta nousee tieto talouden tehtävälistalle.

Asetukset löytyvät polusta:
Asetukset > Sovellukset > Talous > Ostolasku > Asetukset > Kierto-välilehti > Viestit

Tarkemmat ohjeet löydät kierron asetusten ohjeesta.

  

Olemme lähettäneet asiakkaalle maksukehotuksen eräästä laskustamme. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole alkuperäistä laskua, ja haluaisin nyt tulostaa sen paperille. Olen yrittänyt tulostaa laskua, mutta tulostuu vain maksukehotus ja yksi liite. Miten saan varsinaisen laskun tulostettua?

Valitse Tulosta-valikosta tulostuspohjaksi jokin muu tulostuspohja kuin Maksukehotus. Valitsemalla tulostuspohjaksi esim. Lasku, saa sen tulostettua.

   

Mistä löydämme sellaisen raportin kirjanpitäjälle, jossa olisi ostolaskuista nettolistaus sekä tilikohtainen erittely?

Ostolaskujen raporteissa on Pääkirja-raportti, jossa ostolaskut on listattuna tileittäin. Myös raportissa Päiväkirja, löytyy tilikohtainen erittely.

 

Onko verkkolaskua mahdollista lähettää myös yksityishenkilölle?

Verkkolaskuja on mahdollista lähettää myös yksityishenkilöille. 

Käyttöönotto tapahtuu eri tavalla, riippuen käytetäänkö operaattorina pankkia vai operaattoria (Apix):

Lisätietoa kuluttajalaskutuksen käyttöönotosta pankkikanavassa.

Lisätietoa kuluttajalaskutuksen käyttöönotosta Apix-operaattorikanavassa.

 

Toimiiko laskun eräajolaskutus niin, että se muodostaa asiakkaalle automaattisesti uuden laskun esimerkiksi kuukauden välein, mutta ei kuitenkaan luo laskuja heti kerralla? Onko siis mahdollista kirjata järjestelmään koko vuoden laskut yhdellä kertaa?

Eräajolaskutus voidaan suorittaa joko kertaluonteisesti tai toistuvana eräajolaskutuksena. Suoritustavan voi määritellä manuaaliseksi tai automaattiseksi.

Jos luodaan toistuvaissuoritteinen eräajolasku ja sen suoritustavaksi valitaan automaattinen, järjestelmä muodostaa laskut asiakkaalle automaattisesti esimerkiksi kuukauden välein.

Tarkemmat ohjeet löytyvät myyntieräajolaskujen ohjeesta. Uuden eräajolaskun luominen.

 

Miten saan myyntilaskuja siirrettyä kirjanpitoon?

Automaattisen kirjanpidon saa käyttöön talouden asetuksista: Asetukset > Sovellukset > Talous > Kirjanpito > Asetukset.
Ota käyttöön Automaattinen kirjanpito -valinta ja tallenna tiedot. Tämän jälkeen kirjanpito päivittyy automaattisesti sitä mukaa kun laskuja tehdään.

Jos automaattinen kirjanpito ei ole päällä, laskut täytyy viedä kirjanpitoon manuaalisesti. Tämä onnistuu valitsemalla:
Kirjanpidon Etsi-näkymä > Toiminnot-valikko > Tuonti > Manuaalinen päivitys (Eräsiirto).

 

Mihin voisin kirjoittaa laskulle tai miten helpoiten voisin kohdistaan erästä laskuamme koskevan reklamaation ko. laskuun, jonka laskun summa hyvitettiin asiakkaalle palautetun tuotteen johdosta?

Reklamaatiota koskevan tiedon voi kirjoittaa laskuun seuraaviin kohtiin laskun Muuta tietoa –välilehdellä oleviin kenttiin:

  • Tiedonanto-tekstikenttä: tieto tulostuu laskulle ja näkyy asiakkaalla.

  • Sisäistä tietoa -tekstikenttä: vain sisäiseen käyttöön (tieto ei tulostu laskulle).

  

Miten saan verkkolaskuistani paperilaskuja?

Jos kaikilla laskuttajayrityksen yritys- tai henkilöasiakkailla ei ole valmiuksia ottaa vastaan e-laskuja, voidaan laskut ohjata tulostuspalveluun, jolloin ne menevät paperisina vastaanottajille.
Tulostuspalvelun käyttö edellyttää sopimusta verkkolaskujen lähetyspalvelusta ja tulostuspalvelusta. Kun sopimus on olemassa, voi asiakas lähettää laskuja tulostuspalvelun osoitteeseen.

Lisätietoa pankin tulostuspalvelun käyttämisestä ja operaattorin (Apix) tulostuspalvelun käyttämisestä.

 

Lähetämme verkkolaskuja ja asiakkaamme ilmoittavat usein vain OVT-tunnuksen sekä verkkolaskuvälittäjänsä. Miten ja minne asiakkaan ilmoittamat tiedot syötetään järjestelmässä?

Asiakasrekisteriin Perustiedot 2-välilehdelle tulee määrittää asiakkaan Y-tunnus, OVT-tunnus, Operaattoritunnus ja Verkkolaskuosoite. Usein verkkolaskuosoite on sama kuin OVT-tunnus, jolloin OVT-tunnus syötetään sekä OVT-tunnnus-kenttään, että Verkkolaskuosoite-kenttään. Välittäjätunnus syötetään Operaattoritunnus-kenttään.

Asiakkaan verkkolaskutiedot voi tarkistaa verkkolaskuosoite.fi-sivustolta.

 

Mitkä NetBaronin kentät siirtyvät verkkolaskulle?

Voit tarkistaa siirtyvät kentät tästä linkistä.

  

Miten luodaan myyntilaskun hyvityslasku?

Hyvityslaskun voi tehdä valitsemalla laskulla Toiminnot > Luo hyvityslasku. Lue tarkemmat ohjeet ja vinkit ohjeesta.

 

Lähetetäänkö maksumuistutus verkkolaskuna, käyttäen verkkolaskupohjaa, joka muuttuu maksumuistutuspohjaksi, kun laskun on muuttanut muistutukseksi?

Kyllä. Kun laskusta lähetetään maksukehotus verkkolaskuna, käytetään verkkolaskustandardin mukaista lomakepohjaa. Lähtevässä aineistossa laskun tyyppi ja selite eroavat alkuperäisestä laskusta:

  • alkuperäisessä laskussa otsikkona on Lasku

  • maksukehotuksessa otsikkona on Maksukehotus

Verkkolaskupohjaan voi lisätä oman tekstin:

  • Teksti syötetään Laskun Muuta tietoa -välilehden Tiedonanto-kenttään.

  • Mallitekstejä voi luoda kohdassa: Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilasku > Tiedonannot.

  • Malliteksti voidaan poimia maksukehotukselle ennen sen lähettämistä ja sitä voi tarvittaessa vielä muokata laskukohtaisesti.

Jos haluat tarkistaa, miltä maksukehotus- tai perintätilassa oleva verkkolasku näyttää, voit tulostaa sen näytölle verkkolaskumuodossa:

  1. Avaa lasku, joka on tilassa Avoin 1–3 tai Perintä.

  2. Valitse Tulosta-valikko > Kohde > Näytölle > Tulostuspohja > Verkkolasku.

  3. Klikkaa Tulosta-painiketta.

 

Mikä eräpäivä maksukehotuksella on?

Maksukehotusta tehdessä ohjelma pyytää antamaan maksukehotuspäivämäärän, joka tarkoittaa maksukehotuksen muodostuspäivää.

Maksukehotuksella näkyy:

  • laskun alkuperäinen eräpäivä

  • sekä uusi eräpäivä, joka on maksukehotuspäivä + 3 päivää

Uusi eräpäivä viedään Finvoice-verkkolaskun xml-aineistoon elementteihin InvoiceDueDate ja EpiDateOptionDate. Tämä on välttämätöntä, sillä muuten lasku hylkäytyisi pankin päässä, jos eräpäivä olisi menneisyydessä.

Kun maksukehotuksena saapuvasta aineistosta muodostetaan ostolasku, ostolaskun eräpäiväksi tuodaan juuri tämä uusi, edellä mainituin perustein laskettu päivämäärä.

Maksukehotuksella kerrotaan lisäksi laskun alkuperäinen eräpäivä tekstirivinä, esimerkiksi:
“Alkuperäinen eräpäivä: 01.04.2025”

 

Pystynkö näkemään jostain, onko verkkolasku mennyt perille asiakkaan järjestelmään? Joskus tulee ilmoituksia, ettei lasku ole saapunut lainkaan, vaikka meille ei ole tullut mitään virheilmoitusta.

Voit tarkistaa, onko lasku lähtenyt Netbaronista eteenpäin ja onko operaattori välittänyt sen, mutta et voi nähdä, onko lasku varmasti saapunut vastaanottajan järjestelmään.

Jos lasku on lähetetty pankkikanavan kautta

  1. Varmista, että lasku on lähtenyt pankkiin:

    • Avaa lasku ja valitse Lasku > Tilamuutokset.

    • Tarkista, että tilamuutoksissa näkyy: “Pankki: Verkkolasku”.

    • Vaihtoehtoisesti tarkista polusta:
      Talous > Pankki > Verkkolaskut > Lähtevät: Lähetetyt

  2. Varmista, ettei lasku ole palautunut virheellisenä:

    • Tarkista talouden tehtävälistalta, onko lasku noussut tarkistettavien laskujen listalle.

    • Tehtävälistalta voit porautua virheellisten laskujen listalle ja tarkistaa virheilmoituksen.

    • Vaihtoehtoisesti tarkista polusta:
      Talous > Pankki > Verkkolaskut > Lähtevät: Virheelliset


Jos lasku on lähetetty operaattorikanavan kautta (Apix)

  1. Varmista, että lasku on lähtenyt operaattorille:

    • Avaa lasku ja valitse Lasku > Tilamuutokset.

    • Tarkista, että tilamuutoksissa näkyy: “Operaattori välitti laskun eteenpäin tyypillä 'xxxxx'”.

  2. Varmista, ettei lasku ole palautunut virheellisenä:

    • Tarkista talouden tehtävälistalta, onko lasku noussut tarkistettavien laskujen listalle.

    • Tehtävälistalta voit porautua virheellisten laskujen listalle ja tarkistaa virheilmoituksen.


Jos lasku on lähetetty, mutta ei ole saapunut asiakkaalle

  • Pankkikanavan kautta lähetetyt: Ota yhteyttä pankkiin, jossa laskun kulku voidaan jäljittää tarkemmin.

  • Operaattorikanavan kautta (Apix) lähetetyt: Ota yhteyttä Netbaronin tukeen, joka käynnistää selvityksen operaattorin kanssa.

 

Miten toimii Perintä-tila? Ilmaiseeko se vain laskun olevan perinnässä, vai muuttaako se jotain muutakin?

Laskun Perintä-tila tarkoittaa yleensä sitä, että lasku on siirretty ulkoisen perintätoimiston perittäväksi.

  • Jos lasku on perinnässä ja sille kohdistuu suoritus, lasku nousee Tarkastettavat-tilaan.

    • Tällöin on selvitettävä, onko maksu tullut asiakkaalta suoraan (ohisuoritus) vai perintätoimiston kautta.

    • Jos kyse on ohisuorituksesta, tulee siitä ilmoittaa perintätoimistolle, jotta he voivat lähettää asiakkaalle päivitetyn laskun ja vähentää suoraan teille maksetut kulut.

  • Perintä-tila muuttaa myös laskun tulosteen ulkoasua, jolloin asiakirja kertoo, että saatava on ulkoisen perintätoimiston hoidettavana. Vaihtoehtoisesti tila voidaan käyttää myös silloin, kun viette saatavan itse perintään esimerkiksi Tratta- tai tuomioistuinmenettelyyn.

  • Jos haluat tarkistaa, miltä Maksukehotus tai Perintä-tilassa oleva lasku näyttää verkkolaskuna:

    1. Avaa lasku, joka on tilassa Avoin 1–3 tai Perintä.

    2. Valitse Tulosta-valikko > Kohde > Näytölle > Tulostuspohja > Verkkolasku.

    3. Klikkaa Tulosta-painiketta.

 

Pystyykö järjestelmän asetuksia muuttamaan niin, että talouden tehtävälistalle nousisivat maksamattomat laskut vasta, kun ne ovat olleet erääntyneinä 10 päivää?

Asetuksissa voidaan säätää Myöhässä -tilaisten myyntilaskujen osalta Hälytysraja.
Siirtymällä > Asetukset > Sovellusasetukset - Talous > Myyntilasku -välilehti ja siellä Asetukset kohta: Hälytysrajat. Tähän voidaan säätää, milloin lasku nostetaan Myöhässä-tilaisiin ja millä värillä Hälytysraja-kentän fontti näytetään.
Mikäli siis halutaan laskut Myöhässä-tilaisiin vasta kun ne ovat esimerkiksi -10 päivää eräpäivästä, laitetaan ensimmäiseen kohtaan -9 (Keltainen fontti) ja toiseen kohtaan -10 (punainen fontti).

Kyllä, tämä onnistuu Hälytysraja-asetuksia säätämällä.

  • Mene kohtaan: Asetukset > Sovellusasetukset - Talous > Myyntilasku.

  • Avaa Asetukset-osio ja etsi kohta Hälytysrajat.

  • Täällä voit määritellä, milloin lasku siirtyy Myöhässä- (punainen) tai Erääntymässä-tilaan (keltainen).

Näin saat säädettyä, milloin lasku huomioidaan tehtävälistalla erääntyneenä

 

Pystyykö asetuksista määrittelemään, ettei muistutusmaksu/viivästyskorko jäisi asiakkaan maksuihin roikkumaan? Eli jos asiakas ei maksa niitä, ne eivät nousisi korkolistalle, vaikka näkyvät maksukehotuksessa?

Myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku) voidaan määritellä, millä perusteella laskut nousevat korkolistalle.

  • Korkolistan asiakaskohtainen raja: euromääräinen summa, jonka täyttyessä laskut nousevat korkolistalle.

  • Korkolistan päiväraja: määrittää, kuinka pitkältä ajalta laskut huomioidaan.

  • Asiakasrekisterissä voidaan lisäksi asettaa asiakaskohtainen korkolistaraja, joka ohittaa myyntilaskun asetuksissa määritellyn yleisen rajan.

Tarkemmat korkolistan ohjeet löytyvät tästä linkistä.

  

Miksi verkkolaskuna lähetetty maksukehotuslasku ei mene perille verkkolaskuna?

Kaikki operaattorit eivät pysty välittämään maksukehotuksia verkkolaskuna. Voit varmistaa asian omalta operaattorilta.

 

Kun yritän lähettää verkkolaskua saan lähetysvaiheessa virheimoituksen: Virhe:Laskutusaihe puuttuu. Mitä virheilmoitus tarkoittaa?

Virheilmoitus johtuu siitä, että laskun vastaanottajan tiedoissa Oletukset-välilehdellä on Laskun käsittely -kohtaan valittu Kuluttaja. Kun vastaanottaja on määritelty kuluttajaksi, laskulta vaaditaan laskutusaihe ja lasku lähetetään E-laskuna verkkopankkiin.

Jos kuitenkin on tarkoitus lähettää lasku yritykselle, muuta Laskun käsittely -kohdan valinnaksi Yritys.

 

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.