Skip to main content
Skip table of contents

Unifaun (nShift Delivery) käyttöönotto

Pyydä tarjous Unifaun-integraatiosta (nShift Delivery) yhteydenottojärjestelmän kautta napsauttamalla Yhteydenotto-painiketta ja valitse tyypiksi Myyntiasiat.

Alla on kerrottu kuinka käyttöönotto etenee ja mitä tulee tehdä ennen Unifaun-rajapinnan avausta.

Unifaunin (nShift Delivery) käyttöönotto

Käyttöönotto etenee kuvan mukaisissa vaiheissa.

Tilaaja tekee ensin sopimuksen rahdinkuljettajan (-jien) kanssa, mikäli lähettäjä maksaa rahtikulut.

nShift Deliveryn tilausvaiheessa tarvitaan kyseiset rahtisopimusnumerot.

  1. Sopimus nShift Delivery Online -palvelun verkkokaupasta  https://nshift.com/fi/buy-online 

  2. Tilattavista palveluista asiakas valitsee joko nShift Delivery Essential, Professional tai Premium. OrderConnect -integraatio kuuluu kaikkiin paketteihin, ja tämä sisältää myös XML-posting lisenssin.

  3. Täältä löytyy suoraan lista toiminnoista, joita tiettyyn pakettiin kuuluu: https://help.unifaun.com/uo-fi/fi/tilaussuunnitelmat.html
    Toiminnot on linkitetty suoraan ohjeeseen, josta löytyy lisätietoja kyseisetä toiminnosta.
     Nämä ohjeet löytyvät myös nShift Delivery -tililtä, kohdasta: Ohjeet > Ohjesivu.

  • nShift laskuttaa itse integraation käytöstä.

  • Netbaron laskuttaa integraation käytössä oman hinnaston mukaisen maksun.

  1. Kaikki rahtikirjanumerot (Logy) yms. sisältyy aina nShift-palveluun.

  2. Kun palvelu on aktivoitu, voi siirtyä API-avainten luontiin.

  • Uutta on API-avaimien luonti ja käyttö perinteisen useraccount- ja password-tunnusten rinnalla.

  • API-avaimilla ei ole sitä turvallisuusriskiä, että tunnukset liikkuvat suoraan rajapinnassa.

  1. Kaikki rahtitilaukset lähetetään nShift-palveluun.

  2. Muokkaus ja tulostaminen tapahtuu Tulostusarkiston kautta. Tulostus vaatii Java-modulia.

Vinkki: Yleisimmät ongelmat käytössä liittyvät tulostimen asetuksiin, jotta rahtikirjat jne. tulostuvat oikein.

 

Unifaun Onlinessa / Posti SmartShipissa on mahdollista ottaa käyttöön lähetyksenseurantapalvelu (Track&Trace), joka tilataan erikseen verkkokaupasta ( Posti SmartShipissa maksullinen lisäpalvelu).



 

  • Track&Trace-palvelun Aktivointi tehdään valitsemalla: Ylläpito > Oma tili > Unifaun Track&Trace.

    • Kaikki rahtitilaukset lähetetään Unifaun Online -palveluun.

    • Rahti-sovelluksen Etsi-näkymästä Lähetysnumero-kentästä löytyy linkki, jota napsauttamalla pääsee lähetyksen seurantanäkymään.

    • Aktivoinnin jälkeen seurantalinkit toimivat lähetetyille rahtitilauksille.

      • Muokkaus ja tulostaminen tapahtuu Tulostusarkiston kautta. Asennetaan myös Unifaun Online Printer -tulostusohjelma.

        • Huom. Tulostus vaatii Java-modulia. 32-bit Java on oltava asennettuna, jotta tulostukset toimivat.

        • Unifaun Onlinessa tulostaminen PDF-tiedostoon onnistuu, kun vaihtaa Windows-järjestelmän asetuksista toimistoprintterin sijaan PDF-tulostimen oletustulostimeksi, minkä jälkeen tulostetaan suoraan PDFdokumentiksi.

      • Kun palvelu on aktivoitu, voi siirtyä API-avainten luontiin.

        • Avaimet luodaan Ylläpito > API-avaimet -osiossa. Laitetaan seuraavat valinnat aktiiviseksi: Unifaun OnlineConnect ja XML-Postitus.

        • Developer-Id liittää API-avaimen ja Unifaun-tilin toisiinsa (Developer-Id on yleensä tilin tunnus).

        • API-avaimet syötetään sovellusperheessä toimipaikan rahtitietojen taakse (Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Rahtitiedot-välilehti), kts. jäljempänä Unifaun-rajapinnan avausprosessin kohta 5.


           

Kun Tilaaja on osoittanut kiinnostuksensa Unifaun-rajapinnan käyttöönotosta, lähetetään järjestelmätoimittajan myynnistä Tilaajalle tarjous sekä Unifaun Online -rajapinnan toimitus- ja sopimusehdot, jotka Tilaajan tulee hyväksyä ohjeen mukaisesti.

Mikäli Tilaaja tekee sopimuksen järjestelmätoimittajan Pro-kumppanin kanssa, huolehtii ko. kumppani tällöin sopimuksista ja veloittaa avausmaksun.
 

Rahti-Unifaun-rajapinta avataan organisaatiolle, kun Tilaaja on hyväksynyt tarjouksen sekä toimitus- ja sopimusehdot.

Rajapintojen avauksesta käynnistyy myös laskutus. Avaus- ja kuukausimaksut veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
 

Toimittaja ilmoittaa Tilaajalle, kun organisaation taakse on annettu tarvittavat oikeudet. Tilaaja syöttää Unifaunista saadut käyttäjätunnus- ja salasanatiedot toimipaikan alle Rahtitiedot-välilehdelle rahtisopimustietoihin (Asetukset >Toimipaikat > Rahtitiedot-välilehti).

  • API-tunnus (16 merkkiä) syötetään API-KEY:-etuliitteen kanssa toimipaikan rahtiasetuksiin Käyttäjätunnus-kenttään (kopioidaan Unifaunin Tunnus-kentästä tieto ja lisätään etuliitteen kanssa sovellusperheeseen).

  • Salainen tunnus (24 merkkiä) syötetään sovellusperheessä salasanaksi.

  • Valitsemalla oletusrahdinkuljettajaksi Unifaun, avataan oletuksena aina Unifaun-palvelu eri sovelluksista Rahdille mentäessä tai luotaessa uusi rahtitilaus.

  • Valitsemalla Rahdin asetuksista Unifaun (Asetukset > Sovellukset > Rahti > Rahdinkuljettajat-välilehti > Unifaun-välilehti), voidaan valita Oletustoimittaja ja Vastaanottaja sekä Rahdinkuljettaja ja sen Palvelut, joita halutaan oletuksena käyttää.

    • Vaikka tiedot voidaan esiasettaa täällä jo valmiiksi, voidaan niitä muuttaa myöhemmin joko Rahti-sovelluksessa tai Unifaun Onlinessa.

 

Sopimustunnukset

Kuljetusliikekohtaiset sopimustunnukset tulee syöttää joko sovellusperheeseen (1) tai Unifaun-palveluun (2).

Kuljetusliikekohtaiset sopimustunnukset voi syöttää sovellusperheessä sekä lähettäjän (toimipaikka) että vastaanottajan (asiakasrekisteri) taakse.

  • Tämä voi olla hankalaa, jos on useita sopimuksia eri vastaanottajille.

  • Rahdin sovellusasetuksiin on käyttöä varten luotava samanniminen Rahdinkuljettaja kuin Unifaun palveluntarjoaja -listassa.

  • Toimipaikan rahtiasetuksiin on kyseiselle kuljetusliikkeelle luotava Unifaunkäyttöä varten asiakasnumerot.

  • Vastaanottajan asetuksiin asiakasrekisterissä on syötettävä Unifaun-käyttöä varten kyseiselle kuljetusliikkeelle sopimusnumerot.

Kuljetuliikekohtaiset sopimustunnukset voi syöttää myös suoraan Unifaun-palveluun (Ylläpito > Lähettäjä ja Vastaanottaja).

  • Unifauniin saadaan tallennettua kuljetusliikekohtaisesti kaikki sopimustunnukset lähettäjien ja vastaanottajien taakse.

  • Rajapinnassa käytetään QuickID:tä, jolla viitataan tallennettuihin vastaanottaja- ja lähettäjätietoihin.

  • Sovellusperheestä siirretyt asiakkaat ja lähettäjä voidaan tallentaa rekistereihin lennosta, ja lisätä niihin sopimustietoja tarvittaessa.

 

Unifaun-rajapinnan käyttöönotto Posti SmartShip -palvelun kautta

  • Mikäli käytetään rahdinkuljettajana ainoastaan Postia, voi Unifaun-rajapinnan avata Posti SmartShip -palvelun integraatiorajapintaan (paketti- ja rahtikuljetukset).

  • Käyttöönotto etenee kuvan mukaisissa vaiheissa.

Tilaaja tekee ensin palvelusopimuksen Postin kanssa kuljetuspalveluiden ja sähköisen ERP Connect -rajapinnan käyttöönottamiseksi.

  • ERP Connect on tilausvälitystoiminto, jonka avulla voi tulostaa rahtikirjoja ja osoitelappuja käyttäen ERP:ssä olevia tilaustietoja. Huom. Linkin käyttöönotto edellyttää sopimuksen tekemistä Postin kanssa (kts. jäljempänä Track&Trace).

  • Maksuttomat asiointitunnukset tilataan yrityksen pääkäyttäjälle Postin asiointiportaalissa https://www.unifaunonline.se/ext.posti.FI.opa#.

    • Tilaaja saa tilin aktivoinnin yhteydessä tilin tunnuksen, käyttäjätunnuksen ja salasanan. Tunnuksilla kirjaudutaan Posti SmartShip -palveluun, jonka verkkokaupasta tilataan ERPConnect (XML Posting) -lisenssi.

      • APIConnect on REST-rajapinta, joka on tarkoitettu verkkokauppojen integraatioihin.

    • Kaikki rahtikirjanumerot (Logy) yms. sisältyy aina Unifaun-palveluun.

    • Posti SmartShip -palveluun siirretään lähettäjä- ja vastaanottajatiedot.








       

    • Kun palvelu on aktivoitu, voidaan aktivoida lähetyksenseuranta Track&Trace (tilataan erikseen verkkokaupasta, Posti SmartShipissa maksullinen lisäpalvelu): Ylläpito > Oma tili > Unifaun Track&Trace.

      • Aktivoinnin jälkeen seurantalinkit toimivat lähetetyille rahtitilauksille.

      • Rahti-sovelluksen Etsi-näkymästä Lähetysnumero-kentästä löytyy linkki, jota napsauttamalla pääsee lähetyksen seurantanäkymään.

      • Kaikki rahtitilaukset lähetetään Posti SmartShip -palveluun.

      • SmartShipin tuotevertailutaulukko Prinetiin nähden löytyy osoitteesta https://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/muut/smartship-tuotevertailutaulukko-fi.pdf

    • Muokkaus ja tulostaminen tapahtuu Tulostusarkiston kautta. Posti SmartShip -palvelussa on Unifaun Online Printer -tulostusohjelma käytössä.

      • Posti SmartShip -palvelun Tulostusarkistossa on Tulosta-valinta ja ns. suoratulostuspainike Tulosta PDF, jolla saa tulostettua suoraan selaimeen PDF-muodossa.

    • Kun palvelu on aktivoitu, voi siirtyä API-avainten luontiin.

      • Avaimet luodaan Ylläpito > API-avaimet -osiossa. Laitetaan seuraavat valinnat aktiiviseksi: Unifaun OnlineConnect ja XML-Postitus.

      • Developer-Id liittää API-avaimen ja Unifaun-tilin toisiinsa (Developer-Id on yleensä tilin tunnus).

    • API-avaimet syötetään sovellusperheessä toimipaikan rahtitietojen taakse (Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Rahtitiedot-välilehti), kts. jäljempänä Unifaun-rajapinnan avausprosessin kohta 5.


       

Kun Tilaaja on osoittanut kiinnostuksensa Unifaun-rajapinnan Posti SmartShip -palvelun käyttöönotosta, lähetetään järjestelmätoimittajan myynnistä Tilaajalle tarjous sekä Unifaun Online -rajapinnan toimitus- ja sopimusehdot, jotka Tilaajan tulee hyväksyä ohjeen mukaisesti.

Mikäli Tilaaja tekee sopimuksen järjestelmätoimittajan Pro-kumppanin kanssa, huolehtii ko. kumppani tällöin sopimuksista ja veloittaa avausmaksun..
 

Rahti-Unifaun-rajapinta avataan organisaatiolle, kun Tilaaja on hyväksynyt tarjouksen sekä toimitus- ja sopimusehdot.

Rajapintojen avauksesta käynnistyy myös laskutus. Avaus- ja kuukausimaksut veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti..
 

Toimittaja ilmoittaa Tilaajalle, kun organisaation taakse on annettu tarvittavat oikeudet. Tilaaja syöttää Posti SmartShip -palvelusta saadut käyttäjätunnus- ja salasanatiedot toimipaikan alle Rahtitiedot-välilehdelle rahtisopimustietoihin (Asetukset > Toimipaikat > Rahtitiedot-välilehti).

  • API-tunnus (16 merkkiä) syötetään API-KEY:-etuliitteen kanssa toimipaikan rahtiasetuksiin Käyttäjätunnus-kenttään (kopioidaan Posti SmartShip-palvelun Tunnus-kentästä tieto ja lisätään etuliitteen kanssa sovellusperheeseen).

  • Salainen tunnus (24 merkkiä) syötetään sovellusperheessä salasanaksi.

  • Valitsemalla oletusrahdinkuljettajaksi Unifaun, avataan oletuksena aina Unifaun-palvelu eri sovelluksista Rahdille mentäessä tai luotaessa uusi rahtitilaus.

  • Valitsemalla Rahdin asetuksista Unifaun (Asetukset > Sovellukset > Rahti > Rahdinkuljettajat-välilehti > Unifaun-välilehti), voidaan valita Oletustoimittaja ja Vastaanottaja sekä Rahdinkuljettaja ja sen Palvelut, joita halutaan oletuksena käyttää.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.