Huolto - asetukset: Kalenteri-välilehti
Kalenteri-välilehti näkyy asetuksissa vain, jos organisaatiolla on käytössä Kalenteri-sovellus. Kalenterisovelluksen avulla huoltotyöt voidaan aikatauluttaa ja kohdistaa valitun työntekijän kalenteriin.
Tällä välilehdellä määritellään asetukset Huollon aikataulutuskalenteri -toiminnolle sekä synkronoitujen kalenterimerkintöjen muodostamiseen. Kalenterioikeuksien määrittäminen käydään läpi ohjeessa Kalenteri - asetukset.

Kalenterille siirtyvä tieto
Asetuksissa voidaan määrittää, mitä tietoja huoltotyöltä siirtyy kalenterimerkinnälle. Valinnat tehdään erikseen merkinnän otsikkoon ja tekstiosaan.
Jos Huoltotyön yhteystiedot -valinta on aktiivinen, merkinnälle siirretään työn yhteystiedot (Tilaaja, Asiakas, Toimitusosoite, Laskutusosoite). Näytettävä yhteystieto määritetään Kalenterin sovellusasetuksissa, joissa voidaan myös valita, mitkä kentät näytetään.
Alla on kuva Aikataulutuskalenterin näkymästä, johon pääsee Huollon Etsi-näkymässä valitsemalla Näkymä > Ryhmitä > Työnohjaus ja klikkaamalla ryhmityksen jälkeen Aikataulutuskalenteri -painiketta.

Huom! Työn yhteystietojen näyttäminen kalenterimerkinnällä edellyttää, että valinta on aktiivinen sekä huollon asetuksissa että kalenterin asetuksissa.
Kalenteri-sovelluksessa huoltotyön merkinnällä näkyvät ne tiedot, jotka on asetuksissa valittu näytettäviksi. Aikataulutuskalenterissa (yllä) samat tiedot näkyvät tooltipissä, kun hiiren osoitin viedään merkinnän päälle.

Kalenterimerkinnän aloitus- ja lopetusajat
Aloitus- ja lopetusajat voidaan kohdistaa Huollon Muokkaa -näkymän Aikatiedot-välilehdellä oleviin kenttiin. Tämä toimii asetusten mukaisesti, kun Automaattinen synkronointi on käytössä.
Merkinnän luomisen jälkeen synkronoidun merkinnän aikatiedot päivittyvät molempiin suuntiin Huolto-sovelluksen ja Kalenterin tai Huollon työnohjauskalenterin välillä. Yhdelle huoltotyölle voidaan luoda vain yksi synkronoitu merkintä tai varaus.
Aikojen automaattinen täydentyminen
Aloitus- ja lopetusajat voidaan täyttää automaattisesti seuraavien asetusten avulla:
Vastaanotetun työn vasteaika (tuntia) – määrittää, kuinka pitkän ajan kuluttua vastaanotosta työn aloitusaika asetetaan.
Esim. jos vasteaika on 2 h ja aloitusajaksi valitaan Vastaanottopvm + 2 h, ja työ vastaanotetaan klo 10:00, aloitusajaksi asetetaan automaattisesti klo 12:00.
Oletuskorjausaika – määrittää korjaustyön oletuskeston, jota käytetään, jos lopetusaikaa vastaava kenttä on tyhjä.
Valitse kalenterimerkinnän aloitusajaksi Vastaanottopvm + Vasteaika, jolloin Sovittu aloituspvm/aika täydentyy automaattisesti vastaanottoajan perusteella.
Valitse kalenterimerkinnän lopetusajaksi esimerkiksi Huollon lopetusaika, jolloin Huollon lopetuspvm/aika täydentyy automaattisesti lisäämällä vastaanottoaikaan annettu oletuskorjausaika.
Kalenterinäkymän asetukset
Kalenterinäkymän asetukset -valinnalla voidaan määrittää, ovatko Aikataulutuskalenteri- ja Automaattinen synkronointi -ominaisuudet käytössä.
Kun Aikataulutuskalenteri on käytössä, se näkyy Huollon Työnohjauslista-näkymässä sekä Huollon Muokkaa -näkymässä.
Kun Automaattinen synkronointi on käytössä, Huollon Muokkaa -näkymän Aikatiedot-välilehdelle ilmestyvät valinnat Luo uusi kalenterimerkintä ja Varaus. Näillä voidaan luoda automaattisesti kalenterimerkintä kohdistetulle työntekijälle.
Lisäksi Näytettävä aika -valinnalla voidaan asettaa, mikä aika-akseli kalenterinäkymässä näytetään:
Toimistoaika 08:00–16:00
24 h vuorokausi