Skip to main content
Skip table of contents

Uuden myyntilaskun luonti

Uusi lasku luodaan valitsemalla Talous > Myynti > Uusi tai Etsi-näkymässä napsauttamalla Uusi-painiketta tai valitsemalla Toiminnot-valikko > Uusi → valitaan laskun tyyppi.

  • Laskun tyyppi -valinnalla ohjataan laskun käsittelyä NetBaronissa.

  • Näytölle avautuu uusi tyhjä myyntilasku.

 Huom. Asetuksissa on määriteltävissä näkyvät kentät. Mikäli jokin alla olevista kentistä ei ole näkyvissä tulee tarkistaa myyntilaskun asetuksista Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku - välilehti näytettävät kentät.

  • Laskun oletuksia voi muuttaa asetuksissa Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku-välilehti > Asetukset-välilehti.

    • Asetuksiin pääsee suoraan laskulta Sovellukset-valikko > Asetukset > Talous > Myyntilasku-välilehti > Asetukset-välilehti.

Näytä tai Piilota -painikkeiden avulla voidaan piilottaa/ottaa näkyville lohkoja kätevästi tarpeen mukaan.

Laskun vastaanottaja

  • Laskun vastaanottaja valitaan asiakasrekisteristä poimi painikkeella tai kirjoittamalla ylimmälle riville vastaanottajan nimi tai sen osa.

    • Asiakkaan poiminta-ikkunaa avattaessa otetaan käyttöön aina ensimmäisen oletus-välilehden ("Etsi") hakuehdot.

      • Tällä hakuvälilehdellä sallitaan talletettaviksi hakuehdoiksi vain rivien määrä, näytä kaikki ja asiakas varattu lisäosoitteelle.

      • Etsi-kenttään kirjoitettua hakuehtoa ei tallenneta.

    • Asiakkaan poimintaikkunaan voidaan luoda omia hakuvälilehtiä napsauttamalla etsi-välilehden vieressä olevaa Uusi-painiketta.

      • Itse luoduilla  hakuehtovälilehdillä sallitaan kaikkien hakuehtojen tallettaminen.

      • Välilehdet luodaan sovelluksittain ja rekistereittäin.

      • Omat hakuvälilehdet ovat käyttäjäkohtaisia ja sovelluskohtaisia, eli jokaiseen sovellukseen missä on asiakkaan poiminta mahdollista, tulee tehdä omat hakuvälilehtensä.

  • Mikäli käyttäjällä ei ole oikeutta asiakastyyppiin, asiakas ei näy poimintaikkunassa.

    • Poimintaikkunan sarakkeiden leveyttä voi muuttaa. Tehty muutos tallentuu napsauttamalla poimintaikkunassa Etsi-painiketta, tällöin sarakkeen leveys ei palaudu oletusleveyteen ikkunasta poistuttaessa.

  • Mikäli asiakasta ei ole asiakasrekisterissä, voidaan asiakaan tiedot syöttää suoraan kenttiin. Valinnalla Luo asiakas järjestelmä luo asiakkaasta uuden asiakkaan asiakasrekisteriin.

    • Asiakaan tiedot, esim. osoite- ja pankkiyhteystiedot ylläpidetään asiakasrekisterissä Asetukset > Rekisterit > Asiakkaat.

    • Asiakasrekisterissä ylläpidetään myös Laskutus ja Toimitusosoitteita.

    • Asiakasrekisterissä voidaan määritellä laskulle tulevia tietoja Oletukset -välilehdellä. Lisätietoja asiakastiedoista ja  asiakaskohtaisista oletuksista asetusten ohjeesta.

    • Luotaessa uutta asiakasta tarkastetaan nimi- ja Yhteyshenkilö-kenttien perusteella löytyykö samaa tietoa jo rekisteristä.

      • Mikäli löytyy käyttäjältä kysytään haluaako poimia jo olemassa olevan vai luoda uuden.

      • Kysymysikkuna aukeaa mikäli kaikki syötetyt tiedot ovat samoja. Mikäli esimerkiksi yhteyshenkilö on eri, silloin käyttäjältä ei kysytä jatkotoimenpiteitä, vaan asiakastieto tallennetaan kysymättä.

  • Mikäli uutta asiakasta luotaessa syötetään tietoja Laskutusosoite- tai Toimitusosoite-välilehtien kenttiin, tallentuvat myös nämä tiedot asiakkaan oletuslisäosoitteiksi asiakasrekisteriin.

    • Toiminto edellyttää tehokäyttäjän tai ylläpitäjän oikeuksia.

    • Toimitus- ja/tai laskutusosoitteen tallennukseen riittää mikä tahansa täytetty kenttä kyseisillä välilehdillä, kun vain kentässä oleva tieto on eri kuin ns. pääosoitteen vastaavan kentän tieto.

    • Luo asiakas -valinta pitää olla aktiivisena.

    • Mikäli halutaan kopioida Vastaanottaja-välilehden tiedot myös Laskutusosoite- ja Toimitusosoite-välilehtien kenttiin ja tallentaa ne asiakasrekisteriin lisäosoitteina, luodaan asiakkaan tiedot ensin Vastaanottaja-välilehdelle ja tallennetaan tiedot siten, että Luo asiakas -valinta ei ole aktiivinen. Tämän jälkeen muutetaan tarvittavat tiedot välilehdillä, laitetaan Luo asiakas -valinta aktiiviseksi ja tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta. Asiakkaalle luodaan rekisteriin nyt kaikkien välilehtien tiedot siinä muodossa kuin ne on sinne syötetty.

 Huom. Väärin olevilla toimittajan (yrityksen) tilinumerotiedoilla olevaa laskua ei voi laskuttaa.

  • Kun luodaan asiakas laittamalla Luo asiakas -valinta aktiiviseksi, asiakkaan Oletukset-välilehdelle (asiakasrekisteriin) viedään laskulta tulostuspohja ja -tapamaksuehtolaskutusaihetyönumero sekä myynnin kustannuspaikka ja tili.

    • Toiminto edellyttää tehokäyttäjän/ylläpitäjän oikeuksia.

  • Asetuksissa voi määrittää oletusasiakastyypin, johon käsin luotu asiakas tallentuu. Esim. myyntilaskujen uudet asiakkaat voidaan näin tallentaa suoraan Asiakas-asiakastyypin alle oletuksena.

 

  • Tulostustapa ja -pohja sekä laskutusaihe ja maksuehto nollataan oletuksena, mikäli napsautetaan Tyhjennä asiakastiedot -painiketta.

    • Mikäli poimitaan asiakas rekisteristä ja näitä tietoja ei ole asiakkaan asetuksissa, haetaan kyseiset oletukset.

    • Oletukset tulevat asetuksista eli vastaavat tilannetta, jossa luodaan uusi lasku.

 Huom. Mikäli laskulle on erikseen poimittu laskutusosoite, joka ei ole pääosoitteeseen linkitetty laskutusosoite, tulostuspohja haetaan poimitun laskutusosoitteen takaa.

 

Laskun vastaanottajan tietojen muuttaminen

  • Asiakasrekisteristä poimitun vastaanottajan tietoja voi muuttaa joko kirjoittamalla tiedot suoraan kenttiin tai poimimalla uuden tiedot asiakasrekisteristä napsauttamalla poimintapainiketta.

    • Muokattaessa asiakkaan tietoja napsauttamalla Muokkaa-painiketta, ohjelma kysyy mitä tietoja sovellukseen päivitetään napsauttaessa Tallenna-painiketta.

 

Tiliöintitietojen muuttaminen

  • Asiakastietojen takaa tuoteriveille tulevat oletuksena asiakastietoihin syötetyt kustannuspaikkatiedot, tilitiedot ja alv-%.

  • Muuta kaikille riveille -valinnan toiminta.

    • Valitsemalla Muuta kaikille riveille -valinnan aktiiviseksi, muuttuvat valinnan yläpuolella olevat tiliöinnit, kustannuspaikat, työnumerot ja alv-% kaikille laskun riveille.

    • Oletuksena valinta on aktiivinen.

    • Mikäli valinta otetaan pois päätä ja myyntilasku tallennetaan, valinta pysyy pois päältä.

      • Mikäli tehdään muutoksia, kun valinta ei ole aktiivisena, tehdään muutos vain uudelle riville.

    • Järjestelmä muistaa valinnan niin kauan kun ollaan laskun muokkausnäkymässä.

    • Ennen alv-% vaihtamista käyttäjälle huomautetaan, että rivien alv-prosentin vaihtaminen ei päivitä tiliöintejä, ja neuvotaan tarkistamaan ne jälkeenpäin. Käyttäjän pitää vielä erikseen hyväksyä muutos dialogissa. Vasta tämän jälkeen muutos varsinaisesti tehdään riveille.


 

Tiliöintien muokkausikkunan saa avattua nopeasti kaksoisnapsauttamalla Tili-kenttää.

 

Työnumero-poimintaikkuna

  • Poimintaikkunan hakukentät muuttuvat sen mukaan, mitä on valittu Kohde-valikosta.

  • Kohde-valikosta on valittavana Projekti sekä muut valittavat sovellukset riippuen siitä, mitä sovelluksia organisaatiolla on käytössä. Sovellus-otsikon alla valittavina ovat Myyntitilaus, Ostotilaus, Huolto, Tuotanto, Tuotekortti.

    • Kohde-valikko

      • Mikäli Projekti-sovellus ei ole käytössä, näkyy valittavana Projektin osalta Projekti ja Voimassa-valinnat. Tässä tapauksessa näytetään Talouden asetuksiin perustetut työnumerot (Asetukset > Yleiset > Talous > Työnumerot).

      • Mikäli Projekti-sovellus on käytössä, näkyy kohteen Projekti alla Omat-, Aloitetut-, Valmiit-, Voimassa- ja Peruutettu-valinnat.

    • Mikäli Voimassa -valinta on valittuna Kohde-valikosta, näytetään ainoastaan Etsi-, Loppupvm- ja Rivit-valinnat.

      • Voimassa päivä -kenttään tulee oletuksena kuluva päivä. Päivämäärä voidaan muuttaa halutuksi. Mikäli kenttä on tyhjä, haetaan kaikki.

    • Jos Kohde-valikosta valitaan Peruutettu, näytetään peruutetut projektit jos Projekti-sovellus on käytössä.

 

Perustiedot-välilehti

KENTTÄ

SELITE

Viitenumero

Viitenumero voidaan antaa manuaalisesti tai se tuodaan asiakkaan asetuksista Oletukset -välilehden Laskun viitenumero -kentästä.
Viitenumero -kentän ollessa tyhjä generoi järjestelmä laskun numerosta automaattisesti viitenumeron Myyntilaskun -asetuksissa (Asetukset > Sovellusasetukset - Talous > Myyntilasku) määritellysti joko Kansallisen tai RF-viitenumeron.
Laskun avauksen yhteydessä tehdään tarkistus viitenumeron oikeellisuudesta. Tarkistus tehdään, mikäli vastaanottajan maa-asetuksena on Suomi ja viitenumero ei ole tyhjä. Tieto virheellisestä viitenumerosta tallennetaan myös tilamuutoksiin.

Viitteemme

Laskuttajan viitetieto

Viitteenne

Laskun vastaanottajan viitetieto

Maksuehto


Laskun maksuehto jonka mukaan muodostaa laskun eräpäivän lisäämällä arvon laskutuspäivään.
Oletusmaksuehto tulee ensisijaisesti Asiakkaan asetuksista. Mikäli sitä ei ole määritelty asiakaskohtaisesti käytetään laskuttavan toimipaikan asetuksissa olevaa maksuehtoa.
Käytettävä maksuehto on valittavissa kentän valintalistalta..
Maksuehtoja ylläpidetään Yleisissä asetuksissa (Asetukset > Yleiset > Talous > Maksuehdot)
 

Laskutyyppi

Valinta on tarkoitettu semanttisten tietojen välittämiseen eri järjestelmien välillä (EU-koodisto UNTDID1001 -standardi). Laskutyyppi voidaan valita kentän valintalistalta.

Laskutusaihe

Liittyy kuluttajaverkkolaskutukseen. Voidaan valita kentän valintalistalta.
Yksi Laskutusaihe = Yksi laskuttajatunnus. Listaa ylläpidetään talouden asetuksissa (Asetukset > Sovelluskohtaiset asetukset > Talous > Myyntilasku -välilehti > E-Laskun laskuttajailmoitus -välilehti)

Valuutta

Laskulla käytettävä valuutta voidaan valita kentän valintalistalta.
Käytettävä valuuttakurssi määräytyy laskun kirjauspäivän mukaan. Mikäli laskun kirjauspäivä on tulevaisuudessa käytetään laskun muodostushetkellä voimassaolevaa Suomen pankin vahvistamaa valuuttakurssia.

Laskutus- ja toimituspäivä

Laskun päiväys ja tavaran tai palvelun toimituspäivä. Mikäli kentät jätetään tyhjiksi täydentää järjestelmä arvoksi kuluvan päivän.

Kirjauspäivä

Laskun kirjauspäivällä otetaan kantaa siihen mille päivälle lasku halutaan viedä kirjanpitoon. Laskun päiväyksen ja maksuehdon mukaan generoidaan laskun eräpäivä.
Mikäli kenttä jätetään tyhjiksi täydentää järjestelmä arvoksi kuluvan päivän.

Kirjauspäivälle tulee olla voimassaoleva tositenumerosarja (Numerosarjat määritellään: Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku > Numerot - välilehti)

Käytettävä numerosarja voidaan vaihtaa kirjauspäivän mukaiseksi Laskunnumero -pudotusvalikosta

Kirjauskauden tulee olla avoinna myyntireskontran ja kirjanpidon osalta, muussa tapauksessa järjestelmä antaa ilmoituksen lukitusta kaudesta eikä laskunumeroa anneta.

Eräpäivä

Eräpäivän järjestelmä generoi Laskutuspäivän ja käytetyn maksuehdon mukaan. Mikäli Laskutuspäivä -kenttä on jätetty tyhjäksi käytetään sen arvona kuluvaa päivää.

Kassa-alennuspäivä ja -prosentti sekä Kassa-alennus

Laskun maksuehdon mukainen Kassa-alennus eräpäivä, Kassa-alennus prosentti ja Kassa-alennus EUR.
Asiakkaan maksaessa laskun Kassa-alennus päivänä tai aikaisemmin kirjaa järjestelmä automaattisesti alennuksen osuuden. Edellyttää että Myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku -välilehti) Suorituksen oikaisu -kohdassa on Kassa-alennuksille määritelty käytettävät kirjanpidon tilit.

Viivästyskorko

Laskulla käytettävä viivästyskorkoprosentti.
Tieto  haetaan ensisijaisesti asiakkaan asetuksista (Asiakkaan Oletukset -välilehti). Jos asiakaskohtaista viivästyskorkoa ei ole määritetty järjestelmä käyttää myyntilaskun asetuksissa olevaa viivästyskorkoa.
Laskulle tulostuvan ja koron laskennassa käytettävän koron voi tarvittaessa muuttaa kenttään myös manuaalisesti tuplanapsauttamalla kenttää ja syöttämällä arvon kenttään..

 

 

Lisätiedot-välilehti

KENTTÄ

SELITE

Ajalta

Laskulle mahdollisesti haluttava ajanjakso.
Eräajolaskulta muodostuviin myyntilaskuihin ajanjakso muodostuu automaattisesti Ajalta - kenttään

Laskunlaji

 

Alkup. Laskunro.

Kenttää käytetään hyvitys -ja korkolaskuissa kertomaan, mitä aiempaa laskua lasku koskee. Julkishallinto vaatii tämän tiedon Finvoice-aineistossa, joten kyseinen kenttä on pakollinen, silloin kun laskun vastaanottajana on julkishallinto (asiakasrekisterissä Laskun käsittely -valikosta on valittu Julkishallinto).

Kentän voi lisätä tulostuspohjalle =[OriginalInvoiceNumber] -elementillä.

Tarjousnumero

Voidaan kirjata ulkopuolinen tarjousnumero, esimerkiksi julkishallinnon hansel koodi

Sopimusnumero

Voidaan syöttää käyttäjän toimesta, tietoa ei haeta automaattisesti ohjelman toimesta.
Kenttä tulostuu Finvoice-verkkolaskussa AgreementIdentifier-elementtiin.

Työmaanumero

Työmaanumero -kenttään on poimittavissa kentän poimintaikkunan kautta Työmaanumero työmaarekisteristä tai listalta.
Kenttä menee verkkolaskuluontiin (Finvoice 1.3) BuyerReferenceIdentifier-kenttään.
Mikäli laskun Sopimusnumero-kenttä on tyhjä ja Työmaanumerolle on lisätty Sopimusnumero poimitaan myös tämä tieto rekisteristä.

Työmaanumero voidaan valita tulostuspohjiin kentäksi myynti- ja ostolaskulle.

Työmaanumero voidaan tuoda ja viedä CSV-kenttänä.

Työmaanumero voidaan valita myyntilaskun ja ostolaskun kopiontidialogiin.

Toimitustapa

Toimitustapa voidaan valita kenttä valintalistalta asetuksiin määritellyistä vaihtoehdoista (Asetukset > Yleiset > Talous > Toimitustavat -välilehti)
Tilaukselta luotaviin laskuihin Toimitustapa tuodaan tilauksen mukaisesti.

Toimitusehto

Toimitusehto voidaan valita kenttä valintalistalta asetuksiin määritellyistä vaihtoehdoista (Asetukset > Yleiset > Talous > Toimitusehdot -välilehti)
Tilaukselta luotaviin laskuihin Toimitustapa tuodaan tilauksen mukaisesti.

Varakentät

Varakentät voidaan nimetä halutusti Myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilaskut -välilehti)

Maksukehotusmaksu

Maksukehotusmaksu haetaan myyntilaskulle ensisijaisesti asiakkaan asetuksista. Jos asiakaskohtaista maksukehotusmaksua ei ole määritetty, järjestelmä käyttää myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilaskut -välilehti) olevaa oletus maksukehotusmaksua.

Huomautusaika

Huomautusaika tulee laskulle myyntilaskun asetusten (Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilaskut -välilehti) mukaisesti.

Huomautuskulut yht

Laskulle kertyneet huomautuskulut.

Kassavirran päivä

Kassa-virran arvopäivä

Asiakkaan tiliöintitiedot - Tili

Asiakkaan tiliöintitiedoilla voidaan antaa laskun vastaanottajalle tiliöintiehdotus verkkolaskuilla.
Finvoice-verkkolaskustandardin mukaan tilielementissä voi olla korkeintaan 4 merkkiä.

Asiakkaan tiliöintitiedot - Kustannuspaikka

Asiakkaan tiliöintitiedoilla voidaan antaa laskun vastaanottajalle tiliöintiehdotus verkkolaskuilla.
Finvoice-verkkolaskustandardin mukaan kustannuspaikkaelementissä voi olla korkeintaan 10 merkkiä.

 

 

Muuta tietoa -välilehti

  • Tiedonantokenttiin voidaan poimia asetuksista luotu tiedonanto. Tiedonantoa voi muokata laskukohtaisesti.

  • Sisäistä tietoa

    • laskuttavan organisaation omassa käytössä tarvittavaa tietoa varten.

    • Myyntilaskun Etsi-näkymässä näytetään punainen infopallo, mikäli laskulla on sisäistä tietoa, eikä sitä ole käsitelty.

      • Mikäli Sisäistä tietoa käsitelty -valinta laitetaan aktiiviseksi, tulkitaan sisäinen tieto käsitellyksi ja Etsi-näkymässä näytetään vihreä infopallo. 

Ohjeet-välilehti

  • Järjestelmä näyttää asiakkaan tiedoissa (Oletukset - välilehdellä) määritellyt asiakaskohtaiset Laskutus-, Toimitus- ja Kuljetusohjeet.

  • Ohjeita voi muuttaa laskukohtaisesti.

  • Kuljetusohjeet-kenttä.

    • Kentän tiedot välitetään rahtikirjoille rahdin kuljetusohjeeksi.

    • Koskee Transpointin ja muita käsin lisättyjä rahtikirjoja.

 

Toimittaja

  • Laskun toimittajaksi tulee oletuksena se toimipaikka, joka on valittu Myyntilaskun asetuksissa Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku - välilehti.

    • Mikäli organisaatiolla on useampi toimipaikka, voidaan toimittajatieto muuttaa laskulla napsauttamalla poimintapainiketta.

  • Toimittajan sähköpostiosoitteessa voi olla pelkästään yksi osoite.

    • Mikäli laskun toimittajan sähköpostiosoitteeseen on määritelty useampi osoite, järjestelmä suodattaa ylimääräiset osoitteet pois.

  • Myyjä-tiedon voi tyhjentää hiiren tuplanapsautuksella.

 

Laskun tila ja tilamuutokset

  • Myyntilasku on Kesken-tilassa ennen laskutuskomentoa, eikä sillä ole vielä laskunumeroa.

  • Tiedot tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta tai valitsemalla Toiminnot-valikko > Tallenna

  • Laskun tallentaminen muokkaustilassa ei lisää tilamuutoksiin (Lasku > Tilamuutokset) tietoa, jos laskulla tai laskunrivillä oleva tieto ei muutu edellisestä tilanteesta.

    • Muualta tapahtuvat muutokset lisäävät tilamuutoksen aina, esim. viitemaksuista tullut suoritustapahtuma.

  • Laskun tai suorituksen tietoja muutettaessa reskontrassa kirjanpidon tositteelle ei tallenneta tilamuutosta, mikäli tositteella olevat tiedot eivät muutu.

    • Jos laskulla muutetaan esim. maksuehtoa, ei tilamuutosta kirjanpitoon tapahdu.

    • Jos muutetaan laskun rivisummaa, kustannuspaikkaa, tiliä, vastatiliä, projektinumeroa tai selitteitä, syntyy tilamuutos kirjanpidon tositteelle.

 

Valuuttalaskut

  • Laskujen tekeminen toisella valuutalla.

    • Myyntilaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Myyntilasku -välilehdellä) tulee olla määriteltynä
      kurssieroja varten kirjanpidon tili.

    • Tämän jälkeen voidaan muodostaa lasku millä tahansa valuutalla. 

      • Valuuttalaskussa kurssi tulee laskutuspäivän mukaan. Mikäli päivää muutetaan, muuttuu myös kurssi.

        •  Valuuttatiedot haetaan Euroopan keskuspankilta päivitettynä joka aamu.

      • Laskun Yhteensä-tiedoissa näytetään summat sekä kyseisessä valuutassa että kotivaluutassa. Summat tallentuvat tietokantaan kummassakin valuutassa.

      • Summat, joita ei voi muokata, näytetään Etsi-näkymissä ja Yhteensä-summissa.

      • Oletustulostuspohjissa näkyy kyseinen valuutta

    • Kirjanpitoon muodostuu tosite kirjauspäivän valuuttakurssin mukaan muunnettuna euroiksi.

    • Kun suoritus sitten aikanaan pankin aineistoissa saapuu, tulee se suomalaisesta tilipankista euro määräisenä,
      muunnettuna maksetun valuutan päivän kurssin mukaan. Suorituksesta kirjaantuu pankkitilille tullut summa ja kurssieron etumerkistä johtuen kirjaa erotuksen myyntisaamisiin
      nähden asetuksissa määritellylle Kurssierot tilille.

 

Liitetiedostot

  • Laskulle voidaan liittää liitetiedostoja napsauttamalla Liitetiedostot-painiketta, esimerkiksi kopio paperilaskusta.

    • Laskulle lisättävä liitetiedosto haetaan tiedostosta ja se tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta.

  • Liitetiedostot-painikkeen viereen tulee näkyviin laskun liitetiedostojen lukumäärä.

    • Laskujen Etsi-näkymässä laskun liitteiden lukumäärä näkyy laskurivin alussa ennen laskunumerosaraketta, mikäli Näkymä-valikosta on valittu näytettäviksi kentiksi Liitteet.

  • Siirrettäessä liitetiedostoja sovelluksesta toiseen, esim. laskutukseen tai luotaessa tarjouksesta tilaus, ei liitetiedostoja siirretä kokonaisuudessaan, vaan luodaan ainoastaan linkki alkuperäiseen liitetiedostoon.

    • Linkit liitetiedostoihin näkyvät Liitetiedosto-ikkunassa kursiivina ja tiedoston nimen perässä lukee (Linkitetty).

    • Linkki, josta kohde on poistettu, näkyy samoin kuin linkitetty, mutta nimen perässä lukee (Kohde poistettu).

    • Linkitetyt liitetiedostot näkyvät tummennettuina ja kursiivina.

    • Linkitettyjen liitetiedostojen poistoon on lisätty ilmoitus: Liitetiedostoon on linkkejä, linkit lakkaavat toimimasta. Poisto on kuitenkin sallittu.

  • Myyntilaskulle tallennetut liitteet liitetään lähetettävälle verkkolaskulle. Aineistoon lähtevät mukaan kaikki liitteet, jotka ovat Liitetiedostot-painikkeesta avautuvassa listassa valittuina.

    • Huom. Oletuksena kaikki liitteet ovat valittuina ja lähtevät aineiston liitteenä laskun vastaanottajalle.

  • Mikäli lisättävä liitetiedosto ei ole pdf-muodossa tai sen muuntaminen pdf-muotoon ei ole mahdollista, ohjelma antaa siitä seuraavan ilmoituksen tulostettaessa pdf-muotoon: "Tiedosto on muotoa, jota ei voida muuntaa arkistoinnissa PDF-muotoon. Tiedosto voidaan silti liittää liitetiedostoksi."

    • Pdf-muotoon on mahdollista muuntaa pdf-, txt-, html-, finvoice-, jpg-, png-, gif-, bmp- ja tif-muotoisia liitteitä.


Siirryttäessä Myyntilaskulta sovellusvalikon kautta toiseen sovellukseen

Huom. Linkit eivät kopioidu siirryttäessä toiseen sovellukseen.

 

Sovellus

Tapahtuma

Ostolasku

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Tarjous

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Myyntitilaus

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Ostotilaus

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Tarjouspyyntö

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Ostoehdotus

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Rahti

Rahdintoimittajasta riippuen Asiakas, Toimittaja, Tuoterivit

Projekti

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Huolto

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Tuotanto

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Kello

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Palkka

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Matka

Ei tee uutta, siirtyy Etsi-näkymään

Viesti

Vie tilaajan sähköpostiosoitteen

Kontakti

Asiakastiedot


Kaikki lisäykset ja muutokset astuvat voimaan vasta tallennuksen jälkeen, mikä tehdään napsauttamalla Tallenna-painiketta tai valitsemalla Toiminnot-valikko > Tallenna

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.