Skip to main content
Skip table of contents

Sopimuksen kulujen laskentaan vaikuttavat tekijät

Huoltosopimuksen kustannuslaskenta perustuu kahteen tekijään:

  • sopimukseen kuuluvien huoltotöiden kirjattuun työn omakustannehintaan

  • sopimukseen kuuluvien varaosien kustannuksiin.

Työn kohdistaminen huoltosopimukseen

image-20250908-052401.png

Huoltotyö, johon on valittu sopimustuote tuotekortista

Kun sopimustuote valitaan Tuotekortista, ilmestyy Sopimusnumero automaattisesti huoltotyön Huoltotyö-välilehdelle. Sopimusnumero voidaan myös syöttää käsin.

Jos kuluja lasketaan asiakaskohtaisesti, kohdistus tapahtuu huoltotyön tilaajan perusteella, ei varsinaisen asiakkaan perusteella.

Työn omakustannehinta

image-20250908-055254.png

Kohdistettu huoltotyö, johon automaattisesti tuotu omakustannehintatuote

Omakustannehinta siirtyy HuoltotyöAikatiedot -välilehdelle, kun työ kohdistetaan tekijälle, jolle on määritelty omakustannehintatuote.

Kun huoltotyö on tilassa Korjattu, Ei vikaa tai Ei korjattu, voidaan omakustannehintatuote poimia ja tarvittaessa muuttaa A.- ja B.Ostohintoja.

Huom! Työn osuus kuluista voidaan erotella oikein vain tätä kautta. Työn osuudessa ei saa käyttää varaosarivejä.

Lisäksi aikatietoihin on aina merkittävä käytetty työaika.
Laskenta toimii kaavalla: Omakustannehinta = käytetty työaika (h) × omakustannehinta

Sopimusvaraosat

image-20250908-055848.png

Huoltotyön sopimusvaraosat. Ensimmäisellä rivillä oleva varaosa sisältyy huoltosopimukseen, sitä ei laskuteta. Muut varaosat eivät ole sopimusvaraosia, joten ne laskutetaan.

Jos Huoltotyö-välilehdellä sopimus on valittu tuotekortista, siirtyvät tuotekortille määritellyt varaosat automaattisesti huoltotyön Varaosat-välilehdelle.

Huoltotyölle on aina merkittävä sopimusnumero. Ilman sitä huoltotöiden yksittäisiä varaosarivejä ei voida kohdistaa sopimuslaskutukseen.

Huoltotyöhön voi kuulua sekä sopimukseen kuuluvia että sopimukseen kuulumattomia varaosia:

  • Sopimukseen kuuluvat varaosat erotellaan Huollon takuu -valinnalla.

  • Takuutyypiksi voidaan esimerkiksi määritellä "Ylläpitosopimus", joka määritellään huollon asetuksissa ei-laskutettavaksi takuuksi.

  • Kun raporttia 1304 ajetaan, valitaan ajoparametreiksi: Takuu: ylläpitosopimus ja Takuu, Tyyppi: Huollon takuu.

Huom! Myös tuotekortilta automaattisesti huoltotyölle siirtyvien varaosien takuutyyppi on muutettava muotoon "Ylläpitosopimus".

Varaosariveille lisättävät tuotteet on aina poimittava tuoterekisteristä. Vain näin saadaan raportointiin mukaan tuotteen A- ja B-ostohinnat ja varmistetaan varastosaldojen oikea hallinta. Käsin syötetyillä varaosilla ei ole ostohintatietoja.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.