Web Services -pankkiyhteys / Danske Bank
Pankkiyhteyden muodostaminen
Pankin kanssa tehdyn sopimuksen mukaiset tiedot syötetään pankkiyhteyden asetuksiin valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Talous > Pankkiyhteydet-välilehti > Asetukset-välilehti.
1. Valitaan Toiminnot-valikko > Uusi tai napsautetaan Uusi-painiketta. Valitaan listasta Danske Bank ja napsautetaan Tallenna-painiketta.

2. Tietojen syöttäminen ja avaimen luominen

Kuvaus-kenttään voidaan halutessa antaa nimi, jolla yhteys tunnistetaan sovellusten pudotusvalikoissa.
Käyttöympäristö-valinta tulee olla Tuotanto.
WS-Käyttäjätunnus-kenttiin kirjoitettava tieto löytyy sopimuksesta Käyttäjätunnus-nimellä. Käyttäjätunnuksessa on yleensä 6 numeroa. Kun käyttäjätunnus on syötetty jompaan kumpaan WS-käyttäjätunnuskenttään, kopioituu tunnus automaattisesti toiseen. Usein tunnus on sama, mutta tarvittaessa sen voi myös muuttaa.
Nouda- ja Lähetä-kohtiin tallennetaan käytettävät palvelut. Palveluista täytyy olla pankin kanssa sopimus.
Napsautetaan Luo Avaimet -painiketta.
3. Varmenteen lähettäminen.

Maa [C] -kenttään tulee FI, järjestelmä hakee tiedon automaattisesti toimipaikan tiedoista.
Yleinen nimi [CN] -kenttään tulee WS-yhteyttä käyttävän yrityksen nimi, esim. Kauppala. Tiedon pitää olla samassa muodossa, kuin pankki on sen omaan järjestelmäänsä kirjannut.
Suositeltavaa on, että nimessä ei ole skandeja (åäö), koska ne voivat jatkossa vaikeuttaa varmenteen automaattisen uusimisen.
Organisaatio -kenttään annetaan tieto, kuten se pankin kanssa tehdyssä sopimuksessa ilmoitetaan.
Mikäli varmennepyynnön lähettämisessä on ongelmia, voi kokeilla jättää Organisaatio-kentän tyhjäksi.
Kun tiedot on syötetty, napsautetaan Lähetä varmennepyyntö -painiketta, jolloin ohjelma luo avaimet ja varmenne otetaan automaattisesti käyttöön. Yhteys myös testataan näillä varmenteilla.

Kun pankkiyhteys on luotu onnistuneesti, on näkymä yllä olevan kuvan kaltainen.
Varmenteet uudistetaan automaattisesti. Uudista varmenne -toiminto varmenne rivillä on tarkoitettu käytettäväksi vain, jos automaattinen uudistaminen ei toimi ennen varmenteen voimassaolon loppumista. Pankit eivät välttämättä anna uudistaa varmennetta ennen kuin varmenne on vanhentumassa (tämä on pankkikohtaista).
Mikäli varmennepyyntö epäonnistuu virheellisten tietojen takia (kuva alla), voidaan kyseinen varmennepyyntörivi poistaa napsauttamalla Poista varmenne -painiketta.
Tämän jälkeen voidaan luoda uudet avaimet napsauttamalla Luo avaimet -painiketta.
Mikäli pelkästään PIN-koodi on annettu väärin, voidaan varmennepyyntö lähettää uudelleen napsauttamalla Lähetä varmennepyyntö -painiketta.

Varmenteet-osiossa näytetään kaikki käyttäjän varmenteet valitulta pankkiyhteydeltä.
Varmenteet näytetään myöntämisjärjestyksessä (Nro-sarake).
Omistaja-sarake kertoo varmenteen haltijan ja käyttäjä voi muokata vain omia varmenteitaan.
Kohde-sarake kertoo varmenteen käyttökohteen järjestelmässä.
Varmenteista saa tarkemmat tiedot viemällä hiiren Nro-sarakkeessa olevan numeron päälle.
Tuo avaintiedosto -painiketta tarvitaan vain, mikäli pankista on saatu varmenteiden latausohje tai on pankin ohjeistus avaintiedoston muodostamisesta pankin kotisivuilla ongelmatilanteissa. Toiminnolla voidaan siis tuoda avaintiedosto toisesta ohjelmistosta.
Ensin Salasana (PIN) -kenttään syötetään tiedostoa luotaessa saatu koodi.
Seuraavaksi Lisää tiedosto-painikkeen avulla etsitään pankin sivuilla luotu avaintiedosto.
Huom. Avaimen luomiseen ja varmenteen lähettämiseen käytetään joko Luo Avaimet -painiketta tai Tuo avaintiedosto -painiketta, molempia ei käytetä.
4. Varmenteen uusimien manuaalisesti
Mikäli varmenteen uusiminen automaattisesti ei onnistu, ilmoitetaan siitä asiakkaalle sähköpostilla.
Pankista on pyydettävä uusi PIN-koodi varmenteen uusimista varten.
Uuden avaimen luominen
Pankkiyhteysasetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Talous > Pankkiyhteydet-välilehti) valitaan Danske Bank.
Napsautetaan Luo avaimet -painiketta.
Syötetään tarvittavat tiedot:
Maa-kenttään syötetään FI.
Yleinen nimi -kenttään tulee WS-yhteyttä käyttävän yrityksen nimi, esim. Kauppala. Tiedon pitää olla samassa muodossa, kuin pankki on sen omaan järjestelmäänsä kirjannut.
Salasana (PIN) -kenttään annetaan pankista saatu salasana.
Tietojen syöttämisen jälkeen napsautetaan Lähetä varmennepyyntö -painiketta.
Kun varmenne on onnistuneesti uusittu pankissa, tulee vihreällä näkymään varmenteen voimassaoloaika, jolloin varmenne voidaan ottaa käyttöön napsauttamalla varmennerivin alussa olevaa Ota varmenne käyttöön -painiketta.
Mikäli varmenteen uusiminen ei onnistu, järjestelmä ilmoittaa siitä punaisella virheilmoituksella.
Huom. Vanhaa varmennetta ei tule poistaa ennen kuin uusi varmenne on saatu käyttöön.
Huom. Kaikki muutokset astuvat voimaan vasta tallennuksen jälkeen, mikä tehdään napsauttamalla Tallenna-painiketta tai valitsemalla Toiminnot-valikko > Tallenna.
Huom. Lisätietoa Web Services -pankkiyhteydestä kaikkia pankkeja koskevissa ohjeissa.