Skip to main content
Skip table of contents

Vinkkejä tulostuksen virhetilanteisiin

Mozilla Firefox -selaimen tulostusasetusten tarkistus ja korjaaminen

 Mozilla Firefoxin päivittyminen voi muuttaa selaimen oletusasetuksia. Esimerkiksi tulostus voi päivityksen jälkeen ohjautua oletuksena Tiedostoon, vaikka aiemmin oletuksena oli suoraan tulostimeen.

1. Tarkista PDF-tiedostojen käsittelyasetus

Jos tulostus lakkaa toimimasta, tarkista ensin seuraava asetus:

  1. Avaa selaimessa valikko (kolme viivaa oikeassa yläkulmassa) ja valitse Asetukset.

  2. Siirry Yleiset-välilehdelle.

  3. Vieritä kohtaan Ohjelmat ja etsi PDF-sisältötyyppi.

  4. Varmista, että toimintatavaksi on valittu Esikatsele Firefoxissa.

Tämän asetuksen muuttaminen korjaa yleensä ongelman.

image-20250804-094518.png

2. Muut tarkistettavat asetukset (about:config)

Jos edellinen ei auta, tarkista seuraavat asetukset:

  • Kirjoita selaimen osoiteriville: about:config

  • Vahvista varoitusikkunassa valitsemalla Hyväksy riski ja jatka

image-20250804-094756.png

Kirjoita hakukenttään print_printer.

Tarkista, vastaako asetuksen arvo käytössä olevaa järjestelmän tulostinta. Jos tulostin on väärä, valitse rivin kohdalla hiiren oikealla painikkeella ja valikosta Palauta oletusarvo (asettaa järjestelmän oletustulostimen).

image-20250613-082132.png

Tulostus ilman valintaikkunaa (print.always_print_silent)

  1. Kirjoita hakukenttään print.always_print_silent

  2. Varmista, että arvoksi on asetettu true. Tämä tarkoittaa, että tulostus tapahtuu ilman tulostimen valintaikkunaa. Jos arvo on false, muuta se napsauttamalla arvon vieressä olevaa nuolipainiketta.

image-20250804-095912.png

Jos print.always_print_silent-asetus ei löydy, lisää se itse seuraavasti:

  1. Valitse hiiren oikealla painikkeella tyhjä kohta selaimen asetussivulla ja valitse Uusi > Totuusarvo.

  2. Anna asetuksen nimeksi print.always_print_silent ja vahvista.

  3. Valitse arvoksi true ja vahvista uudelleen.

image-20250613-082237.png

Mitä tehdä, jos osa laskun tiedoista katoaa tulostettaessa?

Suosittelemme ensin varmistamaan, että tulostusasetuksissa on valittuna paperikooksi A4.

Toimi näin:

  1. Tulosta lasku ensin näytölle valitsemalla Tulosta > Kohde > Näytölle. Klikkaa Tulosta.

  2. Klikkaa PDF-näkymässä taas Tulosta-painiketta, jolloin avautuu tulostuksen hallintaikkuna.

  3. Avautuvassa tulostinkohtaisessa ikkunassa etsi kohta, jossa määritellään paperin koko ja valitse sieltä A4.

Huom! Tulostusasetusten muuttaminen suoraan järjestelmän tulostusasetuksista ei vaikuta sovelluksen tulostukseen. Muutos tulee tehdä aina tämän näytölle tulostuksen kautta, jotta asetukset päivittyvät oikein sovelluksen käyttöön.

Jos paperikoon vaihtaminen ei ratkaise ongelmaa, kokeile myös skaalausasetusten säätämistä.

Kun asetukset on korjattu näytölle tulostuksen kautta, tulostaminen toimii tämän jälkeen myös suoraan tulostimeen ilman ongelmia.

Mitä tehdä, jos suoratulostus tulostimeen ei toimi?

Google Chrome
Suoratulostuksen saa toimimaan lisäämällä selaimen pikakuvakkeen asetuksiin seuraavan parametrin:

  1. Sulje Chrome-selain kokonaan.

  2. Avaa työpöydällä selaimen pikakuvakkeen ominaisuudet (klikkaa kuvaketta hiiren oikealla ja valitse Ominaisuudet).

  3. Lisää Kohde-kentän loppuun välilyönnillä erotettuna teksti --kiosk-printing

  4. Tallenna muutokset painamalla Käytä ja OK.

  5. Käynnistä Chrome uudelleen.

Kassan asetuksissa on myös oltava päällä valinta Tulosta suoratulostus kuvana.

Microsoft Edge (versio 81 ja uudemmat)
Samaa menetelmää kuin Chromessa voi käyttää (eli --kiosk-printing -parametri pikakuvakkeessa), mutta suoratulostus vaatii vielä toisen klikkauksen Edgen esikatseluikkunassa.

Mozilla Firefox
Suoratulostuksen voi pakottaa toimimaan niin, että kaikki tulostukset menevät suoraan tulostimelle ilman kyselyjä tai vahvistuksia. Huom! Tämä vaikuttaa kaikkiin tulostuksiin selaimessa.

Katso tämän ohjeen ensimmäinen kohta.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.