APIX-verkkopalveluiden käyttöönotto ja sähköisen laskutuksen asetukset
APIX-verkkopalveluiden käyttöönotto
Huom. Tämä on organisaatiolle erikseen käyttöön otettava ominaisuus. Mikäli käytössänne ei vielä ole APIXia, mutta kiinnostuitte käyttöönotosta, ottakaa yhteyttä napsauttamalla Yhteydenotto-painiketta (vasemmassa ylälaidassa) ja valitsemalla tyypiksi Sopimusmuutos.
Sähköisen laskutuksen käyttöönottoa varten tarvittavat sovellukset
Verkkolaskujen lähetystä ja vastaanottoa varten tarvitaan ohjelma, joka pystyy käsittelemään verkkolaskuja: verkkolaskujen lähettämiseen tarvitaan NetBaron®-myyntireskontra ja vastaanottamiseen NetBaron®-ostoreskontra. Näin saadaan käyttöön integroidun taloushallinnon hyödyt ja tehostetaan laskujen käsittelyä.
Operaattorin ja palveluiden valinta
Verkkolaskutus voidaan ottaa käyttöön NetBaron®-sovellusperheessä perinteisen pankkikanavan sijaan APIX-verkkolaskuoperaattorin kautta. Apix Messaging Oy:n palveluihin kuuluvat:
Myyntiverkkolasku
Myyntilaskujen tulostuspalvelu
Myyntiverkkolasku sähköpostilla
Ostoverkkolasku
Ostolaskujen skannauspalvelu
Palkkalaskelmien tulostuspalvelu
Verkkopalkka (palkkalaskelma palkansaajan omaan verkkopankkiin)
Sopimus APIX-palvelujen käyttöönotosta tehdään Netbaron Solutions Oy:n kanssa. Palvelujen hinnat on määritelty erillisessä hinnastossa. Ennen käyttöönottoa organisaation tulee hyväksyä tarjous ja APIX-sopimusehdot.
NetBaron®in tuki huolehtii palvelujen avauksesta organisaatiolle ja ilmoittaa, kun valitut palvelut on lisätty käyttöön.
Huom. Mikäli APIX on aikaisemmin ollut organisaation käytössä jonkun muun ohjelmistotoimittajan kautta, tulee siitä ilmoittaa NetBaron®in tukeen, jotta verkkolaskujen ohjaus saadaan toimimaan oikein NetBaron®issa.
Laskujen toimitus
Laskut toimitetaan vastaanottajille joko verkkolaskuina tai kirjeinä. Palvelu käyttää lähteviin laskuihin ns. automaattireititystä, jolla pyritään löytämään laskun vastaanottajalle julkisista ja Apixin omista rekistereistä käytössä oleva verkkolaskuosoite. Verkkolaskuosoitetta haetaan rekisteristä seuraavilla tiedoilla (tässä järjestyksessä):
Verkkolaskuosoite
OVT-tunnus
Y-tunnus
Yrityksen nimi
Tilanteissa, jossa vastaanottajan operaattori tai verkkolaskuosoite on muuttunut tai poistettu käytöstä, pyrkii Apix löytämään vastaanottajalle toimivan verkkolaskuosoitteen. Mikäli Apix ei löydä toimivaa verkkolaskuosoitetta, lasku ohjataan tämän jälkeen automaattisesti tulostuspalveluun.
Automaattireititys voidaan haluttaessa ohittaa ja lähetetty lasku pakottaa lähtemään kirjeenä määrittelemällä asiakasrekisterissä asiakkaalle verkkolaskutunnukseksi TULOSTUS.
Samoin jos halutaan pakottaa lähtemään lasku sähköpostilla Apixin kautta laitetaan silloin asiakkaan taakse asiakasrekisterissä Perustiedot 2 välilehdellä kohtaan Operaattoritunnus: EMAIL ja Verkkolaskutunnukseksi asiakkaan sähköposti , lisäksi asiakkaan Oletukset välilehdellä Tulostustapa: Operaattori ja Tulostuspohja: Finvoice.
Sähköpostiosoitteen maksimipituus on 35 merkkiä. Sitä pidempiin osoitteisiin lähettäminen ei ole mahdollista.
Mikäli lasku lähetetään ilman laskutusosoitteen taakse tallennettuja verkkolaskutietoja, lasku ohjautuu Apixin automaattireititykseen ja toimitetaan verkkolaskuna asiakkaalle, mikäli verkkolaskutiedot löytyvät ja muussa tapauksessa lasku toimitetaan kirjeenä.
Mikäli vastaanottajalla on useita verkkolaskuosoitteita käytössä ja verkkolaskut halutaan tiettyyn osoitteeseen, tulee nämä tietyt osoitetiedot tallentaa vastaanottajan laskutusosoitteen taakse, jolloin lasku reititetään kyseiseen osoitteeseen, edellyttäen, että aineistossa lähetetyt osoitetiedot ovat sellaisia, jotka löytyvä verkkolaskuosoitteistosta tai apixin omasta osoitteistosta. Tarvittaessa osoitteen voi ilmoittaa Apixille, jos sitä ei sieltä vielä löydy.
Laskut voidaan tulostaa operaattorille yksittäin tai kootusti myyntilaskujen Etsi-näkymästä.
Myyntilaskun tulostaminen
Laskujen lähetyksissä käytetään laskulle tallennettua tulostuspohjaa.
Tulostuspohjaksi valitaan Tulostuspohja > PDF, jota käytetään verkkolaskun mukana menevänä tulostuspohjana sekä tulostuspalveluun kirjeenä lähetettävänä pohjana.
Mikäli tulostuspohjaksi valitaan Tulostuspohja > Verkkolasku, käytetään rootista tulevaa Apix-tulostuspohjaa.

Asetusten määrittäminen
Kun valitut palvelut on avattu käyttöön, tulee palvelukohtaisesti määritellä tiettyjä asetuksia. Määriteltävät asetukset riippuvat käyttöön otettavista palveluista.
Toimipaikan asetukset
Rekisterit > Toimipaikat > Yritystiedot-välilehdelle tallennetaan:
Verkkolaskuoperaattori
Verkkolaskutunnus
Y-tunnus
OVT-tunnus
Tietoja tarvitaan myyntiverkkolaskujen lähetyksessä, sekä ostoverkkolaskujen vastaanotossa.
Myyntiverkkolaskutusta varten määriteltävät asetukset
Laskut voidaan oletuksena ohjata tulostumaan verkkolaskuna operaattorille (APIX). Ohjaus tehdään myyntilaskun asetuksissa Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilasku-välilehti > Asetukset-välilehti, valitsemalla Lähetystapa-pudotusvalikosta Operaattori. Tiedot tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta.
Myyntilaskun Asetukset-välilehti

Asiakkaan Lisätiedot-välilehti
Verkkolaskuosoitteita voi etsiä Verkkolaskuosoitteistosta napsauttamalla poimintapainiketta tai osoitteesta https://verkkolaskuosoite.fi. Varmimmin oikeat ja ajantasaiset tiedot saadaan laskun vastaanottajalta.
Mikäli asiakkaan taakse määritetty verkkolaskuosoite poikkeaa APIXin automatiikan tutkimista verkkolaskuosoitteista, reitittyvät ne APIXissa tulostuspalveluun eli lasku välitetään kirjeenä.
Mikäli asiakkaan verkkolaskuosoitteena halutaan käyttää salaista tai esim. tarkenteellista verkkolaskuosoitetta, joka poikkeaa APIXin automaattireitityksen käyttämästä verkkolaskuosoitteesta, tulee siitä ilmoittaa NetBaron®in tukeen, jotta lisäys voidaan tehdä ennen laskun lähettämistä.
Mikäli asiakkaan verkkolaskuosoite jätetään tyhjäksi, lisää NetBaron® verkkolaskuosoitteeksi "TULOSTUSPALVELU" ja verkkolaskuoperaattoriksi "N/A", jolloin laskut ohjautuvat APIXin automaattireitityksen läpi ja vastaanottajalle etsitään voimassaolevia verkkolaskureitityksiä Y-tunnuksen perusteella.
Verkkolaskuosoitteiden lisäksi asiakkaan tietoihin tulee määrittää asiakkaan Y-tunnus ja OVT-tunnus. OVT-tunnus muodostuu yhteen kirjoitetuista maatunnuksesta ja Y-tunnuksesta ilman väliviivaa. Suomen maatunnus on 0037.
Asiakkaalle lähetettävät laskut voidaan määrittää oletuksena menemään operaattorin kautta. Tämä tehdään Oletukset-välilehdellä valitsemalla Tulostustapa-pudotusvalikosta Operaattori. Tiedot tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta.
Asiakkaan Oletukset-välilehti
Mikäli eräajolaskujen automaattilaskutus on aktiivisena (Erä tarkastettu -valinta aktiivinen), lähetetään laskut automaattisesti operaattorin kautta, mikäli eräajolaskujen asetuksien osalta on valittu Operaattori-pudotusvalikosta APIX (Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Myyntilasku-välilehti > Asetukset-välilehti Eräajolaskut > Operaattori-pudotusvalikko). Tiedot tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta.
Eräajolaskun asetukset
Myyntilaskujen tulostuspalvelua varten määriteltävät asetukset
Lasku voidaan oletuksena ohjata tulostumaan operaattorin tulostuspalveluun (APIX), josta laskut lähtevät paperilaskuina asiakkaille. Ohjaus tehdään asiakasrekisterissä määrittämällä asiakkaan verkkolaskutunnukseksi TULOSTUS.
Samoin jos halutaan pakottaa lähtemään lasku sähköpostilla Apixin kautta laitetaan silloin asiakkaan taakse asiakasrekisterissä Perustiedot 2 -välilehdellä kohtaan Verkkolaskuoperaattori: EMAIL ja Verkkolaskutunnukseksi asiakkaan sähköposti (Oletusket välilehdellä Tulostustapana tulee olla "Operaattori"ja tulostuspohjana "Finvoice"). Huom, sähköpostiosoitteen maksimipituus voi olla finvoice-standardin mukaisesti 35 merkkiä.
Lasku toimitetaan Apixin palvelusta tulostus- ja postituspalveluun laskutussovelluksen tuottamana kuvana, johon on lisätty Apixin tuottama kansisivu, jossa on lähettäjän postiosoite ja vastaanottajan postiosoite.
Laskut tulostetaan mustavalkoisina kaksipuoleisina kirjeinä. Apix voi käyttää kansisivua verkkolaskutusta edistävään tiedottamiseen ja mainontaan. Laskut lähetetään valkoisessa ikkunallisessa kirjekuoressa.
Tuplalaskujen tarkastus
Apixilla tehdään lähetettyjen laskujen osalta tarkistus, onko laskua lähetetty aikaisemmin.
Laskut tarkistetaan Apix-tilin, laskuttajan y-tunnuksen ja laskunnumeron perusteella ja mikäli nämä tiedot on kahdessa laskussa samat, palautetaan lasku Duplikaatti-virheilmoituksella takaisin.
Tarkastus tehdään 7 vuorokautta laskun lähettämisen jälkeen, eli 8 vuorokauden päästä ensimmäisen laskun lähettämisestä, lasku voidaan lähettää uudelleen.
Tarkistus voidaan kytkeä yrityskohtaisesti pois päältä. Mikäli haluatte tarkistuksen pois päältä, ottakaa yhteyttä Netbaronin tukeen.
Ostoverkkolaskujen vastaanotto
Ostoverkkolaskut saapuvat järjestelmään automaattisesti Kesken-tilaan. Laskujen vastaanotto ei vaadi muutoksia asetuksiin, ainoastaan laskuja lähettävien tahojen tiedottamisen uusista laskutustavoista.
Ostolaskujen skannauspalvelun käyttöönotossa huomioitavaa
Skannauspalveluun lähetettävät laskut tulee jokainen olla omassa kirjekuoressaan.
Skannauspalveluun ohjataan laskut osoitteella:
Yrityksen nimi
@KÄYTTÖOSOITE@... (APIXin ilmoittama skannauspalvelun käyttöosoite)
PL 1000
00781 HELSINKIOsoitteessa tulee aina olla käyttöosoite, jonka perusteella laskut kohdistuvat oikein skannauspalvelusta. Vastaanottajan postiosoite pitää olla näkyvissä myös itse laskulla, ei pelkästään kirjekuoressa. Oikean postiosoitteen puuttuminen laskulta estää laskun käsittelyn.
Maksukehotuslaskuja ei lähetetä skannauspalveluun, koska skannauspalvelu voi tulkita laskut kirjeeksi, eikä toimita niitä laskuina. Maksukehotukset on pyydettävä lähettämään postiosoitteeseen.
Skannauspalvelu ei skannaa laskuilta osoitetietoja, ainoastaan laskuttajan nimen ja mahdollisen Y-tunnuksen.
Apix täydentää vastaanottajan tiedot aineistolle.
Laskulla olevat laskuttajan tiedot saattavat poiketa YTJ:n tiedoista, jonka vuoksi Apix jättää tiedot erikseen täydentämättä omassa käsittelyssään.
Tiedot ovat kuitenkin nähtävillä oikein laskun kuvassa Alkuperäinen-välilehdellä/liitteellä/linkistä.
Skannauspalvelu tulkkaa seuraavat tiedot aineistolta:
Laskuttajan nimi
Laskuttajan verotunnus tai ulkomaisilla laskuilla muu yritystunniste
IBAN/BBAN-muotoinen Laskuttajan pankkitilitieto
BIC
Laskun numero
Laskupäivämäärä
Eräpäivä
Valuuttatunniste
Laskun tyyppi (debit/credit)
Vastaanottajan ID
Laskun loppusumma
Maksuviite
Ostolaskun toimittajien ja kumppaneiden tiedottaminen uusista laskutustavoista
Toimittajille ja muille laskuja lähettäville tahoille on hyvä lähettää tiedote verkkolaskutuksen ja/tai skannauspalvelun käyttöönotosta, jotta ostolaskut ohjautuvat oikean kanavan kautta järjestelmään. Tiedotteessa on hyvä ilmoittaa:
Yrityksen nimi, Y-tunnus ja yhteystiedot
Yrityksen verkkolaskuosoite, välittäjätunnus ja OVT-tunnus
Verkkolaskuosoite on maatunnus (Suomessa 0037) + y-tunnus ilman väliviivaa, esim. 003712345678.
Välittäjätunnus: 003723327487 (TAI 00372332748700001)
OVT-tunnus: maatunnus (Suomessa 0037) + y-tunnus ilman väliviivaa, esim. 003712345678.
Yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot
Skannauspalvelun osoite paperilaskujen lähetystä varten
Huom. Mikäli toimittajat ja muut laskuja lähettävät tahot käyttävät pankkien e-lasku-palveluita laskujen lähetykseen, tulee käytettävä verkkolaskuosoite ja välittäjätunnus tarkistaa täältä: http://www.apix.fi/ohje.html .
Erityisesti pankkien kautta lähetettäessä on huomioitava, että laskulla tulee olla vastaanottavan yrityksen oma y-tunnus.
Mallikirje toimittajille
Mikäli organisaatiolla on Tilaus-Baron®in sovellusoikeus, voidaan tiedote lisätä oletusliitteeksi kaikkiin ostotilauksiin asetuksissa; Asetukset > Sovellusasetukset > Tilaus > Asetukset-välilehti > Ostotilaus-välilehti > Ostotilaukseen liitettävät liitetiedostot -kohdassa napsautetaan Liitetiedostot-painiketta. Tiedot tallennetaan napsauttamalla Tallenna-painiketta.
Ostotilauksiin liitettävät liitteet
Rahoitusyhtiön käyttöönotto Apixin kautta
Apixin kautta on mahdollista käyttää useita rahoitusyhtiöitä.
Apxin sivuilta löytyy tieto heidän yhteistyökumppaneista.
Noja Rahoitus Oy käyttöönotto ja käyttäminen
Asiakas tekee sopimuksen Noja Rahoitus Oy:n kanssa.
Netbaronin kautta avataan Apixille laskujen välityskanava.
Apixilla voidaan kytkeä niin, että kaikki laskut kääntyvät rahoitusyhtiölle.
Netbaron tekee pyynnön Apixille laskujen kääntämisestä rahoitusyhtiölle.
Jos halutaan lähettää suoraan asiakkaalle laskuja, tulee se tehdä suoraan Netbaronista joko sähköpostilla tai kirjeenä.
Apix lisää tarvittavat rahoitusyhtiön tilitiedot ja siirtolausekkeen asiakkaalle lähetettävään laskun. Netbaronin asetuksiin ei tarvitse lisätä näitä tietoja.
Apix muodostaa myös laskun kuvan rahoitusyhtiön tiedoilla.
Laskujen lähettäminen:
Laskut yrityksille:
Asiakkaan takana täytyy olla vähintään y-tunnus ja voi olla myös verkkolaskutiedot, mutta ne eivät ole välttämättömiä, koska Apix käyttää aina omaa reititystä y-tunnuksen perusteella ja jos ei verkkolaskutietoja löydy laittaa kirjeenä tulostuspalvelun kautta.
Laskut kuluttaja-asiakkaille
Apixin kautta voi lähettää laskuja myös kuluttajille. Joko tulostuspalvelun kautta kirjeenä tai sitten ottamalla käyttöön e-laskutuksen kuluttajille, josta täytyy tehdä erillinen sopimus Apxin kanssa.Rahoitukseen menevät laskut tulostat seuraavalla tavalla:
Tulosta > Kohde > Operaattori
Tulosta > Tulostuspohja > PDF > Valitse haluamasi pohja tai Tulosta > Verkkolaskut > Finvoice
Myyntilaskujen lähettäminen Apixin kautta kuluttajille (B2C)
Myyntilaskujen lähettäminen Apixin kautta kuluttajille (B2C) pankkiverkkoon (e-lasku ja suoramaksu) voidaan tehdä avaimet käteen -periaatteella B2C-laskutusratkaisusopimuksella.
Mikäli käytössänne ei ole ollut aiemmin e-laskutusta, on asia suoraviivainen.
Mikäli käytössänne on ollut aiemmin e-laskutus käytössä, tulee vanha e-laskutussopimus lopettaa (lähettää pankkeihin laskuttajailmoituksen poisto).
Tai vaihtoehtoisesti tehdä laskuttajailmoitukselle muutosilmoitus Apixin hallintaan, jolloin Apix tarvitsee myös listan e-laskuvastaanottajista (nimet, osoitteet, verkkolaskutusosoitteet) päivittääkseen ne Apixiin.
Täytetään valtakirja ja asiakkaan perustaminen -sopimus ja toimitetaan ne Apixille osoitteeseen servicedesk@apixmessaging.com. Näin Apix saa tiedon laskuttajan käyttämästä B2C-laskutuksesta ja toimittaa sopimukset Nordeassa oikealle taholle.
Apixin päässä prosessi kestää 2-3 viikkoa.
Tarvittavat liitteet saa ottamalla yhteyttä napsauttamalla Yhteydenotto-painiketta (vasemmassa ylälaidassa). Yhteydenottolomakkeelle tulee kirjata, että kyseessä on Myyntilaskujen lähettäminen Apixin kautta kuluttajille (B2C) ja sitä varten tarvittavat liitteet. Ohjelmistotoimittajat toimittaa tämän perusteella tarvittavat liitteet:Sopimus e-laskupalvelusta verkkolaskuoperaattorin asiakkaalleAsiakassuhteen perustaminen E-laskuTämä tehdään, vaikka laskuttaja olisikin jo Nordean asiakas.
Kuluttaja-asiakas määritetään asiakasrekisterissä (Rekisterit > Asiakkaat) Perustiedot-välilehdellä Laskun käsittely -kentässä.
Lisätietoa Laskun käsittely -kentästä.
Jotta asiakas voi tilata verkkolaskun pankissa, tarvitsee hän Apix-tunnisteen. Tunnisteen muodostaa Apix ja se on laskun vastaanottajakohtainen.
Kun lasku lähetetään Apixin tulostuspalvelun tai Apixin sähköpostilähetyksen kautta vastaanottajalle, niin Apix-tunnus muodostuu automaattisesti kansilehdelle.
Kun asiakas tilaa verkkopankista e-laskun, menee siitä tieto Apixin e-laskurekisteriin ja kun laskuttaja lähettää seuraavan laskun tulostuspalveluun tai sähköpostilla Apixin kautta, niin Apixin järjestelmä vertaa vastaanottajan nimeä ja osoitetta ja jos se löytyy e-lasku rekisteristä, toimittaa Apix laskun e-laskuna vastaanottajalle. Laskun lähettäjän ei tarvitse muuttaa laskun lähetystapaa, vaan voi lähettää entisellä lähetystavalla laskut eteenpäin esim. sähköpostilaskuna.
Mikäli laskun vastaanottajan nimi tai osoite muuttuu, niin lasku menee paperisena tai sähköpostilla (kummin nyt on lähetetty). Mikäli asiakas ilmoittaa, että lasku on tullut paperisena e-laskun sijaan, tulee tarkistaa onko nimitieto muuttunut ja jos on, niin uudet tiedot tulee ilmoittaa Apixille. Tällaisessa tapauksessa ottakaa yhteyttä NetBaronin tukeen Kirjekuori-kuvakkeella.
E-laskun tilaaminen verkkopankissa
Jotta asiakas voi tilata e-laskun omassa verkkopankissa, tarvitsee hän Apix-tunnisteen. Apix muodostaa tunnisteen automaattisesti ja tunniste on laskun vastaanottajakohtainen.
Kun laskuttaja lähettää laskun Apixin tulostuspalvelun kautta tai Apixin kautta sähköpostilla, Apix lisää automaattisesti laskun mukaan Apix-tunnisteen, jonka avulla laskun vastaanottaja voi tilata laskut jatkossa e-laskuna.
Kuinka laskut tiedetään lähettää jatkossa e-laskuna?
Kun asiakas tilaa verkkopankista e-laskun, niin tilauksesta menee Apixille tieto ja se tallennetaan Apixin rekisteriin. Kun laskuttaja lähettää seuraavan laskun tulostuspalveluun tai sähköpostilla Apixin kautta, niin Apixin järjestelmä vertaa vastaanottajan nimeä ja osoitetta ja jos se löytyy Apixin e-laskujentilaajarekisteristä, toimittaa Apix laskun e-laskuna vastaanottajalle tulostuksen/sähköpostin sijasta. Laskun lähettäjän ei tarvitse muuttaa laskun lähetystapaa, vaan voi lähettää entisellä lähetystavalla laskut eteenpäin (tulostuspalvelu tai sähköposti), Apix hoitaa oikean reitityksen.
Nimen tai osoitetietojen muuttuminen
Mikäli laskun vastaanottajan nimi tai osoite muuttuu, lasku menee paperisena tai sähköpostilla (lähetystavan mukaisesti), jonka jälkeen asiakas voi tilata e-laskun uudelleen. Osoite- ja nimitiedon voi myös muuttaa Apixin e-laskurekisteriin, jolloin laskut menevät jatkossakin e-laskuna. Mikäli on tarvetta muuttaa vastaanottajan osoite tai nimitietoja, ottakaa yhteyttä napsauttamalla Yhteydenotto-painiketta (vasemmassa ylälaidassa) ja ilmoittakaa asiakkaan vanhat ja uudet tiedot.
PEPPOL
Kyseessä on verkkolaskutus julkiselle sektorille Euroopassa.
Apix muuttaa Finvoice-sanomat Peppol-sanomaksi, jos vastaanottajan tiedoista käy ilmi, että verkkolasku on menossa EU-maahan, jossa tiedostomuotona käytetään Peppol:a.
Apixin tuesta voi varmistaa välittääkö Apix verkkolaskuja johonkin tiettyyn eurooppalaiseen verkkolaskuoperaattoriin.
Peppol-rekisteröinti on maksutonta ja reskisteröintilomakkeen saa pyytämällä osoitteesta info@peppol.eu
Lomake täytetään ja lähetetään em. osoitteeseen allekirjoitettuna.
Kun Peppol-rekisteröinti on tehty, OpenPEPPOL operating Office tarkistaa hakemuksen ja ilmoittaa hakijalle liittymisestä.
Liittymisen vahvistamisen jälkeen Apixille ilmoitetaan sähköpostitse servicedesk@apixmessaging.com, että haluaa Peppol-osoitteen, jonka jälkeen Apix rekisteröi sen asiakkaan käyttöön.
Laskun lähettäminen Peppol-osoitteeseen:
Vastaanottajan Peppol-osoitteen voi tarkistaa verkkolaskuosoite.fi-palvelusta asiakkaan tiedoista Peppol-välilehdeltä.
Asiakasrekisteriin tallennetaan Peppol-osoite Verkkolaskusosite-kenttään. Muut verkkolaskutuksen tiedot ovat kuten tavallisilla verkkolaskuilla. Operaattoritunnuskentän voi jättää tyhjäksi, tai siihen kirjoittaa Peppol.
Lasku lähetetään normaaliin tapaan operaattorille.
Peppol-verkoston verkkolaskuosoitteen muoto on 0216:003712345678ABCDE, jossa
0216 on koodistotunnus, joka kertoo järjestelmälle, minkä koodin mukainen varsinainen sitä seuraava osoite on. Käyttäjän ei tarvitse yleensä tätä itse ilmoittaa. Suomalaisilla organisaatioilla koodistotunnus on 0216.
0037 on kiinteä ja muuttumaton arvo.
12345678 on organisaation Y-tunnus ilman tarkistusmerkkiä edeltävää tavuviivaa.
ABCDE on vapaaehtoinen käyttäjän vapaasti valitsema viiden merkin tarkenne, joka saa sisältää isoja kirjaimia (A-Z) tai numeroita (0-9).