Skip to main content
Skip table of contents

Maksuaineisto

Talous > Pankki: Maksuaineisto

Maksuaineistojen lähetykseen liittyvät asetukset

Pankkiyhteyden avaaminen

Pankin kanssa täytyy tehdä ensin maksuliikennesopimus. Lisätietoa ohjeesta.

Pankkiyhteyden asentaminen

Kun maksuliikennesopimus on pankin kanssa tehty, avataan yhteys Netbaronista pankkiin. Lisätietoa ohjeesta.

Asetukset

Mikäli SEPA-maksut ovat käytössä, tulee toimipaikan asetuksista Pankkitiedot-välilehdeltä (Rekisterit > Toimipaikat > Pankkitiedot-välilehti) tarkistaa, että Pankkiyhteys-pudotusvalikosta on valittuna oikea yhteystapa. Pankkiyhteys tulee olla ensin luotuna.

SEPA-palvelutunnus tulee myös olla määritettynä. SEPA -maksuaineistoja ei voida lähettää, mikäli tämä asetus puuttuu.

  • SEPA-maksuliikennetunnus löytyy pankin maksuliikennesopimuksesta.

    • OP:n sopimuksessa tunnus on kohdassa maksatustunnus.

    • Nordean sopimuksessa tunnus on kohdassa palvelutunnus.

    • Danske Bankin sopimuksessa tunnus on kohdassa maksajan Y-tunnus.

    • Samlink-kanavaa käyttävien pankkien sopimuksessa tunnus on kohdassa palvelutunnus.

 

image-20250922-110651.png

​Toimipaikan asetuksiin täytyy määrittää myös kirjanpidon tilit lisättävälle pankkitilille.

image-20250922-110807.png

Oikeudet

  • Maksuaineisto-toiminnon ominaisuudet riippuvat organisaation ja käyttäjien oikeuksista kyseiseen sovellukseen.

    • Käyttäminen edellyttää maksuaineisto-oikeutta (Talous - Maksuaineisto), joka määritetään henkilöstörekisterissä.

    • Maksuaineistojen liitetiedostona vienti on aina käytettävissä, kun on määritetty maksuaineisto-oikeus.

    • Lisää tietoa henkilöstörekisteristä.

    • Oikeudet:

      • Talous - Maksuaineisto

        • Ei ostolaskuoikeutta

        • Sepa-Tilisiirron luonti on käytössä

      • Talous - Maksuaineisto

        • Oikeus ostolaskuihin

        • Ostolaskuista maksuaineistojen luonti on käytössä

        • Sepa-Tilisiirron luonti on käytössä

      • Mikäli kyseessä on palkka-aineisto ja käyttäjällä ei ole oikeutta Palkka - sovellukseen, ei aineistossa näytetä linkkiä eikä käyttäjä voi avata aineistoa.

    • Pankki - Salli lähetetyn maksuaineiston uudelleenlähetys -oikeudella sallitaan jo lähetetyn aineiston muokkaaminen ja lähettäminen uudelleen.

Pankkiyhteys

  • Kun annetaan edellisiin tapauksiin (Oikeudet-kohta) käyttöön pankki (organisaatiokohtainen oikeus), voi luodut aineistot lähettää suoraan pankkiin järjestelmästä.

    • Maksuaineiston Etsi-ikkunaan tulee lisäksi näkyville seuraavat välilehdet:

      • Lähettämättä: tiedostot, joita ei ole vielä lähetetty pankkiin.

        • Lähettämättä-ikkunasta voidaan lähettää useita tiedostoja kerralla.

      • Lähetetty: lähetetyt tiedostot, pankilta saatu palaute.

      • Virheelliset: virheelliseksi merkatut aineistot.

      • Maksupalaute: maksupalautteiden manuaalinen nouto pankista.

        • Maksupalautteita voi lisätä myös liitetiedostotuontina.

Laajennettu pankkiyhteys

  • Kun annetaan vaihtoehtoisesti käyttöön pankki-laajennettu (organisaatiolle sekä käyttäjälle annettava oikeus), on käytössä samat toiminnot kuin pankkioikeudellakin sekä lisäksi on mahdollisuus tuoda liitetiedostona ja lähettää pankkiin myös muita maksuaineistoja:

    • SEPA-Maksu

    • Suoraveloituspyynnöt

    • Haluttu pankkiyhteys valitaan tiedostojen liittämisikkunan yläosassa.

    • Ulkopuolisten aineistojen pankkiyhteyttä voi muuttaa valitsemalla halutut tiedostot ja valitsemalla Toiminnot-valikko > Pankkiyhteys → valitaan pankkiyhteys.

      • Nämä tiedostot on merkattu kuvakkeella tiedostonimen perässä.

Yhteyslogi

image-20250617-105826.png

Maksuaineistojen tutkiminen

  • Maksuaineistoja voidaan tutkia eri välilehdillä: Luotu, Lähetetty, Virheelliset ja Maksupalaute.

    • Lähettämättä- ja Virheelliset-välilehtien nimien perässä näkyy kappalemäärät, jotka kertovat kuinka monta aineistoriviä kyseiset välilehdet sisältävät.

  • Ostolaskuista luodut SEPA-aineistot sekä myyntilaskuista luodut suoraveloitusaineistot näkyvät myös Lähettämättä- ja Lähetetty-välilehdillä ja ne voidaan lähettää myös tätä kautta.

    • Aineiston luoja ja lähettäjä voi siis tarvittaessa olla eri henkilö. 

  • Etsi-näkymässä voi lisätä ulkopuolisia aineistoja.

    • Liitetiedostoja voi olla kerralla 10 kpl ja niitä pääsee lisäämään napsauttamalla Lisää tiedosto -painiketta 

Uuden maksuaineiston luominen, Tilisiirto

Uusi tilisiirto luodaan siirtymällä Talous > Pankki > Maksuaineisto ja valitsemalla Uusi -painike (tai Toiminnot -valikosta Uusi).

image-20250617-105916.png

Yritys -kentän poimintapainikkeella valitaan Toimipaikka ja tili miltä tilisiirto halutaan maksaa.

Maksupäivää -kenttään annetaan haluttu maksupäivä ja Summa -kenttään maksettava summa.

Saajan tietoihin voidaan Toimittaja - Nimi -kentän poimintapainikkeen takaa noutaa haluttu toimittaja/asiakas asiakasrekisteristä.Saajan tiedot voidaan antaa myös manuaalisestiUlkomaanmaksuissa voidaan tarvita Clearing-koodia ja BBAN -muotoista pankkitilinumeroa. BBAN -muotoista pankkitiliä käytetään tilanteissa, joissa maksun saajalla ei ole IBAN-muotoista tilinumeroa.

Maksun tiedot saajalle -osiossa voidaan antaa Viitenumero, Viesti tai Laskunumero.

  • Huom! Nordea ei tue viestikenttää silloin kun laskun numero on määritetty. Jos viesti halutaan näkyville, pitää viite- ja laskunnumero -kentät jättää tyhjäksi.

Tiedot pankille

-osiossa voidaan antaa Maa, Maksuluokittelu, Aihe- ja kulukoodi.
 

Pankin virhepalaute

Maksuaineistoon saattaa kohdistua pankin palautteen yhteydessä virhepalaute. Pankki palauttaa virhepalautteen, mikäli maksun käsittelyä ei ole voitun tehdä normaaliin tapaa.
Virhepalaute tulee mm. tilanteissa joissa maksun saajan pankkitiedot ovat virheelliset/vanhentuneet tai maksajan tilillä ei ole riittävästi katetta.

Mikäli maksuaineistoon kohdistuvasta pankin virhepalautteesta ei selvästi käy ilmi, mihin laskuun tai syyhyn virhe
kohdistuu, tulee asia aina varmistaa oman pankin maksuliikennepalvelusta.

Huom! Mikäli pankista tulee virheilmoitus liittyen katteen puuttumiseen, tulee pankista varmistaa yritetäänkö veloitusta tehdä automaattisesti uudelleen pankin toimesta. Useissa pankeissa aineistoa yritetään lähettää uudelleen maksupäivän aikana. Aineisto tulee lähettää uudelleen vain siinä tapauksessa kun pankista on saatu tieto maksun hylkääntymisestä ja ettei pankissa yritetä maksua enää uudelleen automaattisesti veloittaa.

Virheen syyn selvittyä ja korjaavien toimenpiteiden jälkeen tulee laskuista, joihin virhe on kohdistunut, muodostaa uusi maksuaineisto ja lähettää se pankkiin veloitettavaksi.
 

 

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.