Skip to main content
Skip table of contents

Pankki

Pankki-sovelluksen avulla on mahdollista mm. lähettää ostolaskuja maksuun, noutaa tiliotteita, viitemaksuja ja tapahtumaluettelo uusimmista tilitapahtumista, lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja, noutaa saldotiedot.

 

Saldokysely

  • Saldokysely-painike  löytyy kaikista Pankki-sovelluksen osa-alueista Etsi-näkymän valikkoriviltä.

  • Painikkeesta avautuu saldokyselyikkuna, mikäli käyttäjällä on toimintoon oikeus. Käyttäjäoikeudet määritetään henkilöstörekisterissä.

image-20250617-103018.png

  • Saldokysely-ikkunassa on näkyvillä IBAN-muotoinen tilinumero.

    • Mikäli tilejä on useita, voidaan hakea näkyville halutun tilin saldo napsauttamalla Pankkitili-kentän vieressä olevaa poimintapainiketta . Avautuvassa ikkunassa näytetään tilejä, joista saldokysely on joskus suoritettu.

    • Mikäli Pankkitili-kenttään on annettu tili ja noudetaan pankista tiedot napsauttamalla Hae-painiketta , suoritetaan haku vain kyseiseltä tililtä.

    • Mikäli tilinumeroa ei ole annettu, haetaan toimipaikkojen takaa kaikki tilit ja niiden saldot.

  • Saldokyselyn haku tekee aina uuden rivin Etsi-näkymään.

    • Mikäli noudossa on virheellistä tietoa, esim. virheellinen tai puutteellinen tili, josta pankki antaa palautteen, näytetään rivi punaisena ja pankin palauttama ilmoitus tilinumerokenttien paikalla.

    • Viimeisin tilille haettu saldo näytetään ylimpänä, kellonaikasarakkeesta näkee tarkan suoritusajan.

    • Viemällä hiiren osoittimen rivin päälle, näytetään kyseisen rivin noutoaika järjestelmään.

Pankin vaihtaminen

  1. Avaa uusi pankkiyhteys. Ohjeet löytyvät Web Service -pankkiyhteys -ohjeesta.

  2. Lisää uusi pankkitili toimipaikan taakse (Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Pankkitiedot-välilehti).

    • Määrittele miltä tililtä maksut suoritetaan (Oletustili-valinta) ja mitkä tilit näkyvät laskulla (Lasku-valinta). Tärkeä pohtia, milloin uusi tili näytetään ja milloin vanha otetaan laskulta pois.

    • Valitse tilille käytettävä pankkiyhteys Pankkiyhteys-valikosta.

    • Tallenna Sepa-palvelutunnus.

  3. Pankkiyhteyden toimivuuden voi testata saldonoudolla.

  4. Muuta verkkolaskutiedot. Huom! Varmista ennen muutosta, että pankkiyhteys toimii.

    • Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Yritystiedot-välilehti.

    • Syötetään uuden pankin verkkolaskuoperaattori, verkkolaskutunnus ja OVT-tunnus (mikäli sitä ei jo ole).

Muutoksessa huomioitavaa

  • Myyntilaskut siirtyvät muutoksen jälkeen heti uuteen pankkikanavaan.

  • Ostolaskut siirtyvät uuteen pankkikanavaan sitä mukaa, kun laskujen toimittajat vaihtavat uuden tiedon omaan järjestelmään.

Huom. Muista ilmoittaa laskun toimittajalle muuttuneista laskutustiedoista!

  • Pankin vaihdon yhteydessä tulee seurata Talous > Pankki > E-Laskut > Käsittelemättä-välilehteä.

  • Mikäli vanhoilla laskutustiedoilla lähetetystä aineistosta ei löydy järjestelmästä löytyviä tunnistetietoja, ostolaskua ei muodosteta automaattisesti. Tällöin aineisto löytyy Talous > Pankki > E-Laskut > Käsittelemättä -välilehdeltä.

    • Laskut voidaan siirtää manuaalisesti ostoreskontraan.

      • Napsautetaan Luo ostolaskut -painiketta .

      • Valitaan siirrettävä lasku (rivin alussa oleva valinta aktiiviseksi).

    • Ostoverkkolaskun muodostumisesta tarkemmin ohjeessa  Uuden ostolaskun luominen sähköisesti

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.