Pankki
Pankki-sovelluksen avulla on mahdollista mm. lähettää ostolaskuja maksuun, noutaa tiliotteita, viitemaksuja ja tapahtumaluettelo uusimmista tilitapahtumista, lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja, noutaa saldotiedot.
Saldokysely
Saldokysely-painike löytyy kaikista Pankki-sovelluksen osa-alueista Etsi-näkymän valikkoriviltä.
Painikkeesta avautuu saldokyselyikkuna, mikäli käyttäjällä on toimintoon oikeus. Käyttäjäoikeudet määritetään henkilöstörekisterissä.

Saldokysely-ikkunassa on näkyvillä IBAN-muotoinen tilinumero.
Mikäli tilejä on useita, voidaan hakea näkyville halutun tilin saldo napsauttamalla Pankkitili-kentän vieressä olevaa poimintapainiketta . Avautuvassa ikkunassa näytetään tilejä, joista saldokysely on joskus suoritettu.
Mikäli Pankkitili-kenttään on annettu tili ja noudetaan pankista tiedot napsauttamalla Hae-painiketta , suoritetaan haku vain kyseiseltä tililtä.
Mikäli tilinumeroa ei ole annettu, haetaan toimipaikkojen takaa kaikki tilit ja niiden saldot.
Saldokyselyn haku tekee aina uuden rivin Etsi-näkymään.
Mikäli noudossa on virheellistä tietoa, esim. virheellinen tai puutteellinen tili, josta pankki antaa palautteen, näytetään rivi punaisena ja pankin palauttama ilmoitus tilinumerokenttien paikalla.
Viimeisin tilille haettu saldo näytetään ylimpänä, kellonaikasarakkeesta näkee tarkan suoritusajan.
Viemällä hiiren osoittimen rivin päälle, näytetään kyseisen rivin noutoaika järjestelmään.
Pankin vaihtaminen
Avaa uusi pankkiyhteys. Ohjeet löytyvät Web Service -pankkiyhteys -ohjeesta.
Lisää uusi pankkitili toimipaikan taakse (Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Pankkitiedot-välilehti).
Määrittele miltä tililtä maksut suoritetaan (Oletustili-valinta) ja mitkä tilit näkyvät laskulla (Lasku-valinta). Tärkeä pohtia, milloin uusi tili näytetään ja milloin vanha otetaan laskulta pois.
Valitse tilille käytettävä pankkiyhteys Pankkiyhteys-valikosta.
Tallenna Sepa-palvelutunnus.
Pankkiyhteyden toimivuuden voi testata saldonoudolla.
Muuta verkkolaskutiedot. Huom! Varmista ennen muutosta, että pankkiyhteys toimii.
Asetukset > Ylläpito > Toimipaikat > Yritystiedot-välilehti.
Syötetään uuden pankin verkkolaskuoperaattori, verkkolaskutunnus ja OVT-tunnus (mikäli sitä ei jo ole).
Muutoksessa huomioitavaa
Myyntilaskut siirtyvät muutoksen jälkeen heti uuteen pankkikanavaan.
Ostolaskut siirtyvät uuteen pankkikanavaan sitä mukaa, kun laskujen toimittajat vaihtavat uuden tiedon omaan järjestelmään.
Huom. Muista ilmoittaa laskun toimittajalle muuttuneista laskutustiedoista!
Pankin vaihdon yhteydessä tulee seurata Talous > Pankki > E-Laskut > Käsittelemättä-välilehteä.
Mikäli vanhoilla laskutustiedoilla lähetetystä aineistosta ei löydy järjestelmästä löytyviä tunnistetietoja, ostolaskua ei muodosteta automaattisesti. Tällöin aineisto löytyy Talous > Pankki > E-Laskut > Käsittelemättä -välilehdeltä.
Laskut voidaan siirtää manuaalisesti ostoreskontraan.
Napsautetaan Luo ostolaskut -painiketta .
Valitaan siirrettävä lasku (rivin alussa oleva valinta aktiiviseksi).
Ostoverkkolaskun muodostumisesta tarkemmin ohjeessa Uuden ostolaskun luominen sähköisesti