Omien tietojen muuttaminen
Omia tietoja pääsee muokkaamaan klikkaamalla käyttäjäkuvaketta oikeassa yläkulmassa ja valitsemalla pudotusvalikosta Omat tiedot. Tietoihin tehdyt muutokset astuvat voimaan vasta tallennuksen jälkeen.

Henkilötiedot-välilehti
Tässä välilehdessä täytetään omat henkilötiedot, kuten nimi, yhteystiedot ja muut tarvittavat tiedot. Varmista, että kaikki tiedot ovat ajan tasalla ja oikein, jotta yhteydenpito ja tunnistautuminen sujuvat moitteettomasti.

Kirjautuminen-välilehti

Salasana
Salasanan vaihto onnistuu kirjoittamalla uusi salasana kenttiin Uusi salasana ja Salasana uudelleen. Tallennus tapahtuu klikkaamalla kenttien vieressä olevaa tallennuspainiketta tai yläreunan Tallenna-painiketta.
Jos kirjoitetut salasanat eivät täsmää, järjestelmä ilmoittaa virheestä eikä muutoksia tallenneta.
Aikapohjainen kertakäyttösalasana
Omiin tietoihin voi ottaa käyttöön aikapohjaisen kertakäyttösalasanan, jota tarvitaan vahvaan sisäänkirjautumiseen ja rahasovellusten vahvistuksiin. Käyttöönotosta lisää ohjeessa Aikapohjaisella kertakäyttösanalla tunnistautuminen.
Kun olet kirjautunut sisään vahvalla tunnistautumisella, Omat tiedot -painike näkyy vihreänä vahvistuksena tunnistautumisesta.
Istunnon kesto
Tässä kohdassa voit määrittää, kuinka kauan järjestelmä pitää käyttäjäistunnon aktiivisena ilman toimintaa, ennen kuin käyttäjä kirjataan automaattisesti ulos.
Oletus sovellus
Valitse pudotusvalikosta sovellus ja näkymä, johon siirrytään kirjautumisen jälkeen.
Jos et valitse mitään, kirjautuminen vie järjestelmän oletusnäkymään.
Mikäli olet määrittänyt oman tehtävälistan (Dashboard), se avautuu oletuksena sisäänkirjautumisen yhteydessä.
Jos käytät sovelluskohtaista pikakuvaketta kirjautumiseen, oletusvalinta ohitetaan ja siirryt suoraan pikakuvakkeeseen liittyvään sovellukseen.
Suora kirjautuminen ilman pikakuvaketta noudattaa oletusvalintaa.
Huomioi, että tehtävälista tai oletusvalinta vaikuttavat kirjautumisnäkymään prioriteettijärjestyksessä.
PIN-koodi
PIN-koodia käytetään maksuaineiston lähettämiseen pankkiin.
PIN-koodin käyttöönotto

PIN-koodin käyttöönotto tapahtuu aktivointikoodin avulla, joka lähetetään käyttäjän matkapuhelimeen tekstiviestinä. Aktivointikoodi toimii myös lukitun PIN-koodin avaamiseen, joten sen säilyttämiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Jos vahvaa tunnistautumista ei ole vielä tehty kirjautumisen yhteydessä tai käytät Pankki-sovelluksia, tulee ensin tunnistautua klikkaamalla Tunnistaudu-painiketta.
Klikkaamalla Lähetä aktivointikoodi -painiketta aktivointikoodi lähetetään käyttäjän puhelinnumeroon ja näytölle avautuu aktivointikoodin syöttökenttä.
Syötä puhelimeen tullut aktivointikoodi kenttään Aktivointikoodi.
Määritä uusi nelinumeroinen PIN-koodi kenttiin PIN-koodi uusi. Tätä PIN-koodia käytetään maksujen lähetyksessä.
Klikkaa Aktivoi-painiketta, jolloin PIN-koodi otetaan käyttöön.
Tarvittaessa aktivointikoodin voi lähettää uudelleen klikkaamalla Lähetä aktivointikoodi -painiketta.
PIN-koodin unohtaminen, lukkiutuminen ja muokkaaminen

Jos PIN-koodi on unohtunut, uuden PIN-koodin voi luoda klikkaamalla PIN-palautus-painiketta. Avautuvassa näkymässä syötetään aiemmin saatu aktivointikoodi kenttään Aktivointikoodi ja uusi PIN-koodi kenttiin PIN-koodi uusi.

Mikäli PIN-koodia syötetään väärin viisi kertaa esimerkiksi maksuaineistoa lähetettäessä, PIN-koodi lukkiutuu. Lukituksen voi avata itse käyttämällä Aktivoi-painiketta ja aiemmin saatua aktivointikoodia. Lukkiutumisesta ilmoitetaan käyttäjälle myös tekstiviestillä.

Jos aktivointikoodia syötetään väärin viisi kertaa PIN-palautuksen yhteydessä, toiminto lukkiutuu ja PIN-koodin avaaminen onnistuu ainoastaan ottamalla yhteyttä NetBaron-tukeen. Tuen jälkeen PIN-koodin aktivointi voidaan tehdä käyttäjän toimesta uudelleen.
PIN-koodin vaihtaminen onnistuu Tee muutos -painikkeella, jolloin uusi PIN-koodi määritellään käyttämällä vanhaa PIN-koodia.
PIN-koodi voidaan poistaa käytöstä Poista-painikkeella. Poistamiseen tarvitaan vanha PIN-koodi.
Asetukset-välilehti

Ulkoasu
Teema
Kaikilla käyttäjätasoilla voi valita itselleen mieluisan teeman Teema-pudotusvalikosta. Valittavana on yhdeksän erilaista teemaa. Henkilöstörekisterin ulkoasun muokkaaminen edellyttää ylläpitäjän oikeuksia.
Sovellusvalikon sijainti
Voit valita, näkyykö sovellusvalikko sivupalkissa vai yläreunassa (oletuksena yläreuna).
Sovellusmenu
Sovellusvalikon ulkoasun voi määritellä näkyvän joko pelkkänä tekstinä tai sekä kuvakkeina että tekstinä.
Alisovellusmenu
Alisovellusvalikon ulkoasu voidaan valita näkyväksi tekstinä tai kuvakkeiden ja tekstin yhdistelmänä.
Näytä organisaation
Voit valita, näytetäänkö sovellusvalikossa pelkkä organisaation nimi, logo vai molemmat. Oletusasetuksena on molempien näyttäminen.
Yleiset
Desimaalien määrä
kpl-kenttään määritellään, kuinka monta desimaalia näytetään tuoterivin määräkentissä kaikissa sovelluksissa.
yksikköhinta-kenttään puolestaan yksikköhinnan desimaalien määrä.
Kieli
Valitse käyttäjäkohtainen kieliasetus: suomi, ruotsi tai englanti.
Piilota organisaatiokohtaiset välilehdet
Tällä valinnalla voi piilottaa organisaatiokohtaiset Etsi-hakuehtosivut.
Piilota organisaation logo
Valinnalla voi piilottaa organisaation logon näytön yläreunasta, jolloin tila on siistimpi.
Näytä poistettu käyttäjä
Tämä valinta on näkyvissä vain ylläpitäjillä. Poistettujen käyttäjien nimet näkyvät tilamuutoksissa EU:n tietosuojalainsäädännön mukaisesti, jossa käyttäjällä on oikeus tulla unohdetuksi. Poistetun käyttäjän kohdalla nimi näkyy korvattuna tekstillä "Poistettu käyttäjä".
Ylläpitäjä voi tarvittaessa tilapäisesti aktivoida poistettujen käyttäjien näkyvyyden omissa tiedoissaan, jolloin nimet näkyvät kyseisen istunnon ajan. Organisaation nimi näytetään normaalisti tilamuutoksissa. Lisätietoa käyttäjän poistamisesta löytyy ohjeesta Henkilöstö.
Tietoja NetBaron®sta
Tästä näet sovellusversion sekä voit tarkistaa Käyttöoikeustiedot.
Viesti
Allekirjoitusteksti
Voit kirjoittaa allekirjoitustekstin, joka liitetään esimerkiksi Viesti-sovelluksen sähköpostien allekirjoitukseksi.
Käytössä-valinnalla määritellään, otetaanko allekirjoitusteksti automaattisesti käyttöön viesteissä.
Allekirjoituksen sijainti
Lainauksen jälkeen - allekirjoitus sijoittuu lainatun tekstin jälkeen.
Lainausta ennen - allekirjoitus tulee lainatun tekstin yläpuolelle.
Raportti
Raportin maksimikoko
Raportin maksimikoon voi määritellä, kun käyttäjällä on oikeus Raportti-sovellukseen. Valinta vaikuttaa siihen, kuinka suuria raportteja voin avata selaimessa. Valittavana on kolme tasoa:
Pieni (oletus) (n. 10–20 MB)
Keskikoko (n. 20–60 MB)
Suuri (n. 80–120 MB)
Poissaolojakso
Henkilön poissaolon ajaksi voidaan määrittää varahenkilö ostolaskujen tarkastusta ja hyväksyntää varten, jotta laskut eivät jää odottamaan poissa olevan henkilön paluuta.

Käyttäjä voi merkitä itsensä poissaolevaksi ja valita sijaisen, joka hoitaa ostolaskujen tarkastuksen ja hyväksynnän hänen puolestaan poissaolon aikana. Määritys tehdään joko Omat tiedot -painikkeen kautta tai henkilöstörekisterin Poissaolojakso-välilehdellä.
Alku- ja loppupäivä -kenttiin syötetään poissaolon ajankohta.
Sijainen saa poissaoloajaksi seuraavat oikeudet:
Näkyvyys kaikkiin ostolaskuihin, jotka on asetettu poissaolevan henkilön tarkastettaviksi ja hyväksyttäväksi.
Oikeuden tarkastaa ja hyväksyä ostolaskuja poissaolevan henkilön puolesta.
Huomioithan, että sijainen ei näe poissaolevan henkilön aiemmin tarkastamia tai hyväksymiä ostolaskuja.
Poissaoloajalle voi lisäksi valita asetuksen Näytä poissaolo muille henkilöille. Tällöin poissaolotieto näkyy muiden käyttäjien näkymässä poissaolevan henkilön nimen yhteydessä. Kun hiiren osoitin viedään poissaolomerkinnän päälle, näytetään poissaolon kesto ja kuvaus.
Poissaolojaksojen ja sijaisen määrittämisen tarkoituksena on sujuvoittaa ostolaskujen kiertoa, kun henkilöt ovat poissa. Poissaolotietoa voi käyttää myös ilman sijaisen nimeämistä, jolloin esimerkiksi kierron hallinnoija näkee ketkä ovat poissa ja voi ohjata laskut tarvittaessa toiselle henkilölle. Tämä auttaa selkeyttämään, miksi laskuja ei ole käsitelty ja milloin poissa oleva henkilö todennäköisesti palaa töihin.
Poissaoloajasta huolimatta poissaoleva henkilö voi halutessaan itse tarkastaa hänelle kohdistetut ostolaskut, vaikka sijainen olisi asetettu.
Saapuvan sähköpostin tilit (IMAP) -välilehti
Tälle välilehdelle tallennetaan saapuvan sähköpostin tiliasetukset (IMAP).
Automaattinen sähköpostien nouto on estetty, joten käyttäjälle näytetään ilmoitus "Nouda sähköpostit!", jos kyseiseltä tililtä ei ole onnistuneesti haettu sähköposteja kertaakaan.
Sähköpostit voi noutaa manuaalisesti painamalla Nouda-painiketta.
Lisätietoja löytyy ohjeesta Ulkoisen sähköpostijärjestelmän käyttö Webmail-toiminnolla.


Lähtevän sähköpostin tilit (SMTP) -välilehti
Tälle välilehdelle tallennetaan lähtevän sähköpostin tiliasetukset (SMTP).
Lisätietoja löydät ohjeesta Ulkoisen sähköpostijärjestelmän käyttö Webmail-toiminnolla.


Kalenterin synkronointi-välilehti
Kalenterisynkronointi on organisaatiokohtainen ominaisuus, joka otetaan käyttöön erikseen. Välilehti näkyy vain, kun synkronointi on aktivoitu.
Lisätietoja käyttöönotosta löydät ohjeesta Kalenterisynkronointi.
Nouda historia alkaen -kenttään määritetään päivämäärä, josta alkaen halutaan siirtää merkinnät ulkoisesta kalenterista NetBaron-kalenteriin.
Oletuksena tiedot haetaan viimeiseltä 30 päivän ajalta. Kenttä on pakollinen; tyhjänä se tarkoittaa kaikkien tapahtumien hakemista.
Siirrä historia alkaen -kenttään annetaan päivämäärä, josta alkaen merkinnät siirretään NetBaron-kalenterista ulkoiseen kalenteriin.
Oletuksena siirretään viimeisimmän 30 päivän tiedot. Tämä kenttäkin on pakollinen, ja tyhjänä se tarkoittaa kaikkien tapahtumien siirtoa.
