Skip to main content
Skip table of contents

Sertifiointi-välilehti asiakasrekisterissä

Sertifiointi-välilehdelle voidaan tallentaa tietoa esimerkiksi asiakkaan luottotiedoista ja luokituksista.

Tallenna aina muutosten jälkeen.

Ennakkoperintärekisterin tarkistuksen edellytykset

Jotta ostolaskun yhteydessä voidaan tarkistaa toimittajan ennakkoperintärekisterin voimassaolo, on täytettävä seuraavat ehdot:

  1. Ostolaskun asetuksissa (Asetukset > Sovellusasetukset > Talous > Ostolasku > Asetukset) tulee olla valittuna kohta Tarkista toimittajan ennakkoperintärekisterin voimassaolo.

  2. Toimittajan tiedoissa (Lisätiedot-välilehti) tulee olla:

    • Y-tunnus tallennettuna

    • Päivämäärätiedot kentissä Ennakkoperintärekisteri ja/tai Ennakkoperintärekisteröinnin voimassaolo. Jos molemmat kentät ovat tyhjiä, tarkistusta ei tehdä, vaikka asetus olisi aktivoitu ostolaskun asetuksissa.
      Jos Ennakkoperintärekisteri-kentän päivämäärä on suurempi kuin kentässä Ennakkoperintärekisteröinnin voimassaolo, tai jos voimassaolon päivämäärä on menneisyydessä, katsotaan rekisteröinti ei-voimassaolevaksi.
      Jos Ennakkoperintärekisteri-kentässä oleva päivämäärä on tulevaisuudessa, ennakkoperintärekisteri ei ole voimassa.

Jos ostolaskua käsiteltäessä järjestelmä ilmoittaa, että ennakkoperintärekisteröinti ei ole voimassa, rekisteröinnin tila tulee tarkistaa esimerkiksi YTJ-palvelusta https://tietopalvelu.ytj.fi/yrityshaku.aspx. Tarkistuksen jälkeen toimittajan tiedot päivitetään ajan tasalle Sertifiointi-välilehdelle.

image-20250716-112018.png

Kenttä

Selite

Voimassaolevat rekisteröinnit

Kaupparekisteri

Päivämäärä, jolloin asiakas on lisätty kaupparekisteriin. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään.

Verohallinnon perustiedot

Asiakkaan lisäämispäivä Verohallinnon perustietoihin. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään.

Ennakkoperintärekisteri

Päivämäärä, jolloin asiakas on lisätty ennakkoperintärekisteriin. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään.

Ennakkoperintärekisteröinnin voimassaolo

Seuraava tarkistuspäivä ennakkoperintärekisteröinnin voimassaololle. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään. Käytössä ostolaskulla.

Arvonlisärekisteri

Päivämäärä, jolloin asiakas on tullut ALV-velvolliseksi. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään.

Työnantajarekisteri

Päivämäärä, jolloin asiakas on lisätty työnantajarekisteriin. Valitaan kalenterista tai kirjoitetaan kenttään.

Luottotiedot

Luottotietojen tarkistuspäivä

Päivä, jolloin asiakkaan luottotiedot on tarkistettu. Vaikuttaa myyntitilauksiin, laskuihin, huolto- ja tuotantotöihin. Valitaan kalenterista.

Luottotietojen tarkistusväli

Tarkistusväli kertoo, kuinka usein asiakkaan luottotiedot tarkistetaan. Syötä numero ja valitse yksikkö (päivä, kuukausi tai vuosi) pudotusvalikosta.
Käytössä myyntitilauksilla, laskuilla, huollossa ja tuotannossa.

Hyväksytty

Valitse pudotusvalikosta, onko asiakkaan sertifiointi hyväksytty.
Käytössä myyntitilauksilla, laskuilla, huollossa ja tuotannossa.

Yhden kaupan luottoraja

Syötä asiakkaalle asetettava yhden kaupan luottoraja eli myynnin yläraja. Rajaa käytetään seuraavissa sovelluksissa: Myyntilasku, Myyntitilaus, Huolto, Tuotanto. Luottoraja tarkistetaan asiakasta valittaessa.

Jos edellä mainittujen sovellusten asetuksista on valittu Yhden kaupan luottorajan tarkistus pois käytöstä, rajaa ei huomioida vaikka se olisi asetettu.

Yhden kaupan luottorajan ylitys sallittu

Valitse pudotusvalikosta, voiko asiakas ylittää asetetun luottorajan.

  • Kyllä – Järjestelmä varoittaa ylityksestä, mutta sallii jatkamisen.

  • Ei – Järjestelmä varoittaa ja estää jatkamisen.

Luottoraja tarkistetaan asiakasta valittaessa myyntitilauksella ja laskulla.

Kokonaisluottoraja

Kokonaisluottorajaan lasketaan kaikki asiakkaalle kohdistuvat laskuttamattomat tapahtumat seuraavista sovelluksista: Ajopäiväkirja, Myyntitilaus, Huolto, Tuotanto, Projekti, Työaika ja Kalenteri.

Sovellusten Yhteensä-tiedoissa näkyy sekä kokonaisluottoraja että sen tämänhetkinen käyttö (luottorajan saldo). Saldo-kenttä korostuu keltaisella, jos raja on ylitetty mutta sallittu ja punaisella, jos ylitys ei ole sallittu. Mukana laskennassa ovat myös käsin tehdyt avoimet laskut.

Jos kokonaisluottorajaa ei ole asetettu, kentät näkyvät tyhjinä.

Luottoraja tarkistetaan Myyntitilauksella, Laskulla, Huollolla ja Tuotannolla asiakasta poimittaessa.
Jos edellä mainittujen sovellusten asetuksista on valittu Kokonaisluottorajan tarkistus pois käytöstä, rajaa ei huomioida vaikka se olisi asetettu.

Kokonaisluottorajan ylitys sallittu

Valitse pudotusvalikosta, voiko asiakas ylittää kokonaisluottorajan.

  • Kyllä – Järjestelmä varoittaa ylityksestä, mutta sallii jatkamisen.

  • Ei – Järjestelmä varoittaa ja estää jatkamisen.

Tarkistus tehdään Myyntitilauksella ja Laskulla asiakasta valittaessa. Mikäli luottoraja ylittyy, ohjelma antaa siitä ilmoituksen.

Auditointi

Auditointipäivä

Päivä, jolloin asiakkaan mahdollinen auditointi on tehty. Valitaan kalenterista.

Auditointiväli

Tarkistusväli seuraavaa auditointia varten. Syötä numero ja valitse yksikkö (päivä, kuukausi tai vuosi) pudotusvalikosta.

Yleisluokitus

Sisäinen asiakasluokitus. Valitaan pudotusvalikosta.

Hyväksytty asiakas

Uutta asiakasta lisättäessä oletusarvo on Kyllä.
Valitse pudotusvalikosta, onko asiakas hyväksytty organisaation asiakkaaksi.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.