Skip to main content
Skip table of contents

Huoltotyön tiedot

Tuotetiedot-välilehti

Organisaatiokohtaisesti voidaan määrittää, mitkä kentät näkyvät huoltosovelluksessa ja miten niitä käytetään. Siirry kohtaan Asetukset > Huolto > Näkymä.

  • Vaadittavat kentät: kentät, joiden täyttäminen on pakollista ennen huoltotyön tallentamista.

  • Varoitettavat kentät: kentät, joiden täyttämättä jättäminen aiheuttaa varoituksen, mutta ei estä tallennusta.

Näiden avulla voidaan varmistaa, että tärkeät tiedot tulevat kirjatuiksi, mutta turhat kentät eivät kuormita käyttäjää.

image-20250819-064819.png

Tuotetietojen syöttäminen käsin
Tuotteen tiedot voidaan kirjoittaa suoraan kenttiin. Näin syötetyt tiedot eivät tallennu tuoterekisteriin, vaan ne näkyvät vain kyseisessä huoltotyötilauksessa.

Tietojen poimiminen tuoterekisteristä
Tuotetiedot voi hakea suoraan tuoterekisteristä tai tuotekortilta klikkaamalla Tuotenumero-kentän vieressä olevaa poimintapainiketta.

image-20250819-065336.png

Kun avaat tuoterekisterin painikkeella, voit etsiä halutun tuotteen ja valita sen huoltotyölle klikkaamalla hiirellä tuoteriviä. Valinnan jälkeen ikkuna sulkeutuu ja näkymä palaa automaattisesti takaisin Huoltotyö-näkymään.

Huoltotyö on mahdollista perustaa myös valmiin tuotekortin pohjalta. Tämä käsitellään tarkemmin ohjeessa Huoltotyön perustaminen tuotekortista.

Jos haluat poistaa tuotetiedot huoltotyöstä, voit tehdä sen klikkaamalla Tyhjennä tuotetiedot -painiketta.

Tuotekortin käsittely huoltotyöltä

Tuotekorttia voi hakea myös tilaajan perusteella. Kun huoltotyölle poimitaan tuote ja valitaan tuotekortti, avautuvassa ikkunassa on rivien ensimmäisessä sarakkeessa Muokkaa-painike, jolla voi muokata kyseistä tuotekorttia. Tuotekorttia voi muokata myös klikkaamalla Tuotekortti-painiketta huoltotyön Tuotetiedot-välilehden ylälaidassa (painike näkyy, kun tuotekortti on poimittu Tuotenumero-kenttään).

Huom! Jos käyttäjällä on vain lukuoikeus tai ei oikeutta tuoterekisteriin, tietoja voi katsella mutta ei muokata.

Tuotetiedot-välilehden kentät

Kenttä

Selite

Raportointiprofiili

Huollon erikoisraportointiprofiili. Tämä on lisäominaisuus, josta saat lisätietoa asiakaspalvelustamme.

Valmistumisvuosi

Tuotteen vuosimalli tai valmistumisvuosi.

Sarjanumerot 1, 2 ja 3

Kun sarjanumero syötetään, järjestelmä tarkistaa, onko sama sarjanumero ollut aiemmin käytössä. Jos on, ohjelma kysyy haluatko avata historiatiedot. Lisätietoa sarjanumeroiden käytöstä löytyy ohjeesta Huoltotyö, Tuotetiedot-välilehti.

Järjestelmän tuotenumero/ Järjestelmän sarjanumero

Pääjärjestelmän tuote tai sarjanumero. Esimerkiksi, jos järjestelmä koostuu useasta palvelimesta, joilla on omat sarjanumeronsa, tähän kenttään syötetään koko pääjärjestelmän sarjanumero.

Päämiestakuu

Valitse Takuu, jos laite on normaalin takuuajan piirissä.

Huollon takuu

Valitse Takuu, jos kyseessä on edellisen korjauskerran takuu.

Hankintapäivä

Päivämäärä, jolloin tuote on ostettu. Jos yrität syöttää tulevaisuuteen sijoittuvan päivämäärän, järjestelmä antaa virheilmoituksen.

Hankintapaikka

Mistä tuote on hankittu.

Kustannusarvio

Merkitään, jos huollosta on lähetettävä kustannusarvio tilaajalle.

Kustannusraja

Huoltotyölle asetettava maksimikustannus.

Hyväksymismerkinnät

Hyväksyjä aktivoi Hyväksytty-valinnan, syöttää nimensä ja valitsee hyväksymispäivän.

Korvauskoodi

Valittavat korvauskoodit määritellään kohdassa Asetukset > Yleiset > Tuote > Korvaukset -välilehti. Korvaus voidaan lisätä tuotteen taakse tuoterekisteristä, jolloin tiedot täydentyvät automaattisesti. Korvaus näkyy myös Varaosat-välilehden Lisätiedot-välilehdellä.

Vian kuvaus

Jos huoltotyö perustetaan tuotekortista ja tuotekortin Ohjeet-kenttään on tallennettu tietoa, se tuodaan automaattisesti tähän kenttään. Tekstiä voi muokata vapaasti huoltotyöllä.

Lisätarvikkeet

Kenttään merkityt tiedot näkyvät sekä huoltomääräyksellä että huoltoraportilla.

Lyhyt korjauskuvaus

Jos tuotekortille on tallennettu Lyhyt ohje -kenttään tietoa, se tuodaan tähän kenttään huoltotyölle. Lisäksi huollon asetuksissa (Asetukset > Huolto > Lyhyt korjauskuvaus -välilehti) voidaan perustaa valmiita kuvauksia, jotka voi poimia kenttään poimintapainikkeella.

Huoltotyön seloste

Klikkaamalla Huoltotyön seloste -painiketta voidaan poimia asetuksissa perustettuja valmiita lyhyitä korjauskuvauksia. Poimittu teksti on muokattavissa ja kenttään voi aina myös kirjoittaa vapaasti.

Huoltotyön seloste asiakkaalle

Tähän kenttään voi kopioida tekstin Huoltotyön seloste -kentästä painikkeella tai kirjoittaa oman tekstin. Tämä seloste näkyy huoltoraportilla asiakkaalle.

Tarkempaa tietoa takuutarkistuksesta

Huoltotyöllä voidaan tarkistaa tuotteen takuu myyntilaskujen ja myyntitilausten perusteella.

Klikkaamalla Sarjanumero 1, Päämiestakuu/pvm- tai Huollon takuu/pvm -kenttien vieressä olevaa Tarkista takuu -painiketta avautuu Valitse takuu-ikkuna. Se näyttää takuutietokannasta löytyvän myynnin joko tuotenumerolla, sarjanumerolla tai niiden yhdistelmällä.

image-20250819-073721.png

Kun takuu poimitaan valikosta, ohjelma voi näyttää ilmoituksen: "Poimittavan takuun tiedot poikkeavat huoltotyön tiedoista. Valitse, mitkä tiedot poimitaan takuutiedoista huoltotyölle."

Ilmoituksessa on seuraavat valinnat:

  • Toimittajan tiedot (näkyy aina)

  • Huollettava tuote (näkyy, jos poimittu tuote on eri kuin huollettava tuote)

  • Sarjanumero (näkyy, jos poimittu sarjanumero on eri kuin huoltotyöllä oleva sarjanumero)

Valitsemalla Jatka ohjelma tuo tiedot huoltotyölle. Peruuta sulkee ikkunan ja palauttaa takaisin huoltotyöhön.

Jos valitaan Huollettava tuote, avautuu tuotteen poiminta, josta takuuta vastaava tuote voidaan liittää huoltotyölle.

Takuutietokannan toiminta

Takuutietokantaan tallentuvat ne tuotteet, jotka on poimittu tuoterekisteristä ja joille on annettu sarjanumero.

  • Myyntitilauksilla tiedot siirtyvät takuutietokantaan toimitusvaiheessa.

  • Myyntilaskuilla siirto tapahtuu laskutusvaiheessa.

Kaksoisklikkaamalla takuutietokannan riviä voidaan kopioida huollolle tuotteen takuu, myyntipäivä ja haluttaessa myös tilaajatiedot.

Valitse takuu-ikkunassa on mahdollista hakea tuotteita myös suoraan tilausten ja laskujen tietokannoista. Tämä onnistuu aktivoimalla Tilaukset- ja/tai Laskut-valinta ja klikkaamalla Etsi-painiketta.

Takuut huollon myyntitilauksilla

Myyntitilauksilla käytetään takuita. Rivin parametreistä ja sarjanumeron poiminnasta näkyy takuutyyppi ja takuuaika.

Parametrit saa esille klikkaamalla Rivin parametrit -painiketta.

image-20250819-074142.png
image-20250819-074229.png

Sarjanumeroita voi poimia tilausrivin Lisätiedot-välilehdellä klikkaamalla Sarjanumero-painiketta.

image-20250819-074429.png

Asetukset ja takuun automaattinen kysely

Huollon asetuksissa (Asetukset > Sovellukset > Huolto > Asetukset-välilehti) voidaan aktivoida valinta Kysy tarkistetaanko takuu sarjanumeron syötön jälkeen.

Jos tämä valinta on käytössä, ohjelma kysyy Sarjanumero 1 -kenttään syötön jälkeen: "Haluatko tarkistaa takuun myyntihistoriasta?"

Kysymys esitetään, jos tuotetta ei löydy huollon historiasta.

image-20250819-074816.png

Tuotteen yleisissä asetuksissa (Asetukset > Yleiset > Tuote-välilehti > Takuut-välilehti) voidaan määrittää omia takuuotsikoita, takuuaika kuukausina ja takuun näkyvyys valintalistoilla

Lisäksi voidaan käyttää vapaita takuita, joihin voi luoda omia takuuehtoja normaalien lisäksi.

Tuotteen yleisissä asetuksissa (Asetukset > Yleiset > Tuote > Tuotteen asetukset > Asetukset-välilehti) on myös Oletustakuu-valikko, jolla organisaatiokohtainen oletustakuu voidaan asettaa.

Tuoterekisterin (Rekisterit > Tuotteet > Tuotetiedot-välilehti) Takuu-valikosta voidaan valita tuotekohtainen takuu. Jos oletus on valittuna, käytetään tuotteiden yleisissä asetuksissa määritettyä takuuta, muussa tapauksessa tuotekohtaista takuuta. Takuu-valinta näkyy myös tuoterekisterin CSV-viennissä ja -tuonnissa.

Sarjanumeroiden historiahaku

Kun sarjanumero syötetään, järjestelmä tarkistaa, onko sama sarjanumero ollut aiemmin käytössä. Jos on, ohjelma kysyy haluatko avata historiatiedot.

image-20250819-113334.png

Huoltohistorian näkymä voidaan tulostaa (HTML tai PDF, oletuksena PDF).

image-20250819-113852.png

Historia-näkymässä valitse ensin haluamasi rivi. Tämän jälkeen avautuu poimintaikkuna, josta voit poimia joko yksitellen Tuotteen, Tilaajan tai Asiakkaan käyttäen kunkin kentän omaa poimintapainiketta tai kaikki kerralla ylempänä olevalla Poimi kaikki -painikkeella.

image-20250819-123233.png

Aikatiedot-välilehti

image-20250819-080715.png

Kenttä

Selite

Vastaanottopvm./aika

Ajankohta, jolloin huoltotyö on vastaanotettu. Oletuksena käytetään sitä päivämäärää, jolloin huoltotyötilaus on avattu järjestelmään.

Sovittu huoltopvm./aika

Ajankohta, johon mennessä huoltotyön tulisi olla valmis. Päivämäärän voi valita kalenteripoiminnasta tai syöttää käsin.

  • Kaksoisklikkaamalla päivämääräkenttää saa siihen kuluvan päivän. Päivämäärän voi antaa muodossa 31.8.2026 tai 31.08.2026.

  • Kaksoisklikkaamalla aikakenttää saa siihen kuluvan kellonajan. Ajan voi antaa muodossa 14, 14.00 tai 14:00.

Huom! Aikakenttiin ei voi syöttää arvoa 00:00.

Jos kohdassa Asetukset > Sovellusasetukset > Huolto > Kalenteri-välilehdellä on määritetty Vastaanotetun työn vasteaika (tuntia) -kenttään arvo ja Kalenterimerkinnän aloitusaika on asetettu Vastaanottopvm + vasteaika (h), täytetään tämä arvo automaattisesti Sovittu aloituspvm/aika -kenttiin.

Huollon aloituspvm./aika

Huoltotyön aloitusajankohta.

Huollon lopetuspvm./aika

Huoltotyön lopetusajankohta. Jos kohdassa Asetukset > Sovellusasetukset > Huolto > Kalenteri on määritetty Oletuskorjausaika (tuntia) -kenttään arvo ja Kalenterimerkinnän lopetusaika on esimerkiksi Huollon lopetuspvm, täytetään Huollon lopetuspvm/aika -kenttiin automaattisesti valmistumisaika, joka lasketaan Sovittu aloituspvm/aika + oletuskorjausaika.

Luo uusi kalenteri merkintä tai varaus

Näytetään, jos Kalenteri-sovellus on käytössä. Kalenterille siirtyvät tiedot ja tehtävien aikamerkintöjen asetukset määritetään Huollon asetuksissa Kalenteri-välilehdellä.

Käytetty työaika

Voidaan laskea automaattisesti Huollon aloituspvm./aika ja Huollon lopetuspvm./aika -kenttien perusteella klikkaamalla Laske työaika -poimintapainiketta.

Käytettyyn työaikaan voidaan tuoda myös tietoja Kello-sovelluksesta, jos organisaatiolla on se käytössä. Tieto tuodaan joko työaikaleimauksilta, joille on valittu kyseinen työnumero, tai työajan laskutustapahtumilta, joille on poimittu sama huoltotyö.

Työaika voidaan tuoda myös Varaosat-välilehdelle lisäämällä rivi, jonka yksikkönä on tunti (h).

Käytetty matka-aika

Matka-aika voidaan kirjata huoltotyölle siirtymällä ajopäiväkirjalle Ajopäiväkirja-painikkeesta.

  • Huom! Matka-aikaa ei siirretä automaattisesti Varaosat-välilehdelle laskutettaviin riveihin, vaan tieto pitää lisätä manuaalisesti.

  • Matka-aika on käytettävissä vain, jos organisaatiolla on käytössä Matka-sovellus.

Käytetty ylityöaika

Kenttään voidaan kirjata tarvittaessa ylityöhön käytetty aika.

Käytetty aika työajan ulkopuolella

Kenttään voidaan kirjata tarvittaessa työajan ulkopuolella käytetty aika.

Sovittu luovutuspvm./aika

Ajankohta, jolloin huoltotyön on sovittu olevan asiakkaalle luovutettavissa.

Luovutuspvm./aika

Ajankohta, jolloin huoltotyö on luovutettu asiakkaalle.

Ilmoituspvm./aika

Ajankohta, jolloin huoltotyöstä on ilmoitettu asiakkaalle.

Asiakaskäyntipvm./aika

Ajankohta, jolloin asiakkaan luona on käyty suorittamassa huoltotoimenpiteitä.

SLA toteuma

SLA-toteuman avulla voidaan seurata, onko asiakkaiden kanssa sovituissa palvelutasosopimuksissa pysytty. Toteumaa voi seurata Huoltotöiden hakunäkymästä. Huomioi, että toiminto on manuaalinen: SLA-toteumaa ei lasketa automaattisesti huoltokeikan aikatiedoista.

Lisätiedot-välilehti

image-20250819-083230.png

Lisätiedot-välilehdellä voidaan liittää huoltotyölle erilaisia tiedostoja.

Haluttaessa Huollon asetuksissa (Asetukset > Huolto > Asetukset) voidaan määrittää, että tietyt liitetiedostot lisätään automaattisesti jokaiselle uudelle huoltotyölle kohdassa Uuteen työhön liitettävät liitetiedostot.

Lisäksi huollon asetuksissa on mahdollista ottaa käyttöön varakenttiä valitsemalla Asetukset > Huolto > Näkymä > Varakenttien otsikot. Kaikille varakentille, joille on määritetty otsikko ja tyyppi, näkyy oma kenttänsä Lisätiedot-välilehdellä.

Varakentän tyyppi voi olla:

  • Tekstikenttä – vapaamuotoisen tekstin syöttämiseen

  • Päivämääräkenttä – päivämäärän tallentamiseen

  • Lista – vaihtoehdot määritellään asetuksissa ja ne voidaan valita valmiista listauksesta

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.